achtergrondafbeelding

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak: de ultieme Multistrada?

In Nederland betaal je 33.590 euro

29 okt 2021, 9:15  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Dit is de Ducati Multistrada V4 Pikes Peak. Het is de sportiefste Multistrada ooit, maar ook als het krachtigste model in het hele crossover-segment. De motorfiets is vanaf begin januari 2022 verkrijgbaar bij de officiële Ducati dealers in de Radar-uitvoering, die is uitgerust met zowel voor als achter een radarsysteem. De prijs in België bedraagt 29.290 euro. In Nederland betaal je 33.590 euro.

Lichtere wielen

Ten opzichte van de Multistrada V4 is het chassisgedeelte van de Multistrada V4 Pikes Peak ingrijpend herzien. De nieuwe machine is voorzien van sportieve wegbanden (maten: 120/70 voor; 190/55-17 achter) en Marchesini gesmede aluminium velgen. Die zijn 2,7 kg lichter dan die van de Multistrada V4 S. Ze dragen bij aan de vermindering van het totale gewicht met 4 kg ten opzichte van de Multistrada V4 S. Ook heeft de machine Öhlins Smart EC 2.0-vering.

Het aluminium monocoque frame is vernieuwd met als precieze doelstelling een andere helling van het balhoofd (25,75° ten opzichte van de 24,5° van de Multistrada V4), en niet te vergeten dat de geometrie van de naloop en de wielbasis opnieuw zijn afgesteld op basis van de verschillende gebruiksmogelijkheden van de motorfiets.

Specifieke ergonomie

De nieuwe Multistrada V4 Pikes Peak valt ook op door zijn specifieke ergonomie, die speciaal is ontworpen om maximale controle te garanderen en de hellingshoeken te optimaliseren. Ten opzichte van de Multistrada V4 is de rijpositie volledig vernieuwd: de voetsteunen zijn bijvoorbeeld hoger en naar achteren geplaatst om de maximale hellingshoek te vergroten, terwijl het stuur lager en smaller is en is voorzien van gebogen stangen.

Een Pikes Peak-uitvoering is direct herkenbaar aan het 17-inch voorwiel en de enkelzijdige achterbrug. De race spirit van de motorfiets wordt versterkt door de speciale Pikes Peak-kleurstelling, die zowel qua kleuren als grafische vormgeving is geïnspireerd op die van de Desmosedici GP ’21; zelfs de racenummers aan weerszijden van de brandstoftank dragen bij aan het benadrukken van de diepe band met de wereld van de racerij.

Akrapovič titanium en carbon demper

Ducati levert de Multistrada V4 Pikes Peak met een breed scala aan onderdelen gemaakt van carbon in aanvulling op de Akrapovič titanium en carbon demper (goedgekeurd voor op de weg). Andere elementen zijn het lage ruitje van smoked plexi, Öhlins geanodiseerde gouden voorvorkpoten, de achterzijde van het zadel in two-tone Black en Red met het V4 logo en de Ducati Corse badge aangebracht op de voorkant.

Het remsysteem van de nieuwe V4 Pikes Peak staat aan de top van het segment en is rechtstreeks afgeleid van dat van de Panigale V4. Aan de voorzijde omvat het systeem schijven met een diameter van 330 mm en Brembo Stylema monobloc remklauwen, net als bij de Multistrada V4 S, waaraan de remblokken van de Panigale V4 zijn toegevoegd. Aan de achterzijde is het systeem voorzien van een enkele schijf met een diameter van 265 mm en een zwevende Brembo remklauw.

Motorblok

De nieuwe Ducati Multistrada V4 Pikes Peak wordt aangedreven door het meest krachtige motorblok binnen de categorie, de geprezen V4 Granturismo, goed voor 170 pk met een maximum koppel van 125 Nm bij 8.750 tpm. Dit motorblok, speciaal ontworpen door Ducati voor de Multistrada V4 familie, resulteert in een extreem lichtgewicht – slechts 66,7 kg – en compact motorblok. Dankzij deze kenmerken creëren de Ducati ingenieurs een compromisloos evenwicht met een perfecte massacentralisatie. Met een cilinderinhoud van 1160 cc, zorgt het V4 Granturismo motorblok voor top-of-the-segment vermogen en koppel niveaus. Bovendien is de V4 Granturismo ook een referentie in termen van veelzijdigheid en betrouwbaarheid, met een recordbrekende onderhoudsinterval, met klepspeling controles gepland om de 60.000 km.

Het V4 Granturismo motorblok is geoptimaliseerd om de karakteristieken van de motorfiets te intensiveren en is voorzien van enkele innovaties. Een daarvan is de introductie van de Race Riding Mode, die een primeur betekent voor de Multistrada modellen. De Race optie is toegevoegd aan een meer racegerichte strategie voor de begrenzer, die geleidelijker ingrijpt dan bij de Multistrada V4, om de motorrijder van tevoren te waarschuwen en hem in staat te stellen sportiever te rijden wat betreft het schakelen binnen het hoge gebied van de toerenteller. De quickshifter heeft ook een speciale strategie die extreem agressieve terugschakelingen mogelijk maakt, evenals de implementatie van een nog directere gasrespons in de High Power Mode.

Elektronicapakket

De Multistrada V4 Pikes Peak is voorzien van de nieuwste generatie en het geavanceerde elektronische pakket van de Multistrada V4 S, dat onder meer de standaard radartechnologie voor en achter omvat, die Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) functionaliteit biedt.

Het 6,5-inch TFT-dashboard, dat ook standaard beschikbaar is op de Multistrada V4 Pikes Peak, stelt de gebruiker in staat om de navigatie te bekijken dankzij het geavanceerde Ducati Connect systeem, dat het mogelijk maakt om de smartphone van de rijder te spiegelen.

Elektronica innovaties zijn, ook in dit geval, gericht op het verkrijgen van een betere sportieve rijervaring. Naast de introductie van de Race Riding Mode, heeft de Ducati Wheelie Control op de Multistrada V4 Pikes Peak een vernieuwde strategie die een nog betere respons en een meer accurate controle biedt tijdens dynamisch rijden. ABS Cornering is ook geconfigureerd om veilig en goed te presteren in welke rijsituatie dan ook, zelfs in de sportiefste.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen