achtergrondafbeelding

Discussie over geluidsoverlast laait op in Duitsland

Aanleiding is verregaand voorstel tegen motorlawaai

13 jun 2020, 10:19  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland. Dat stelt de Bondsraad voor. Kan dat en hoe gaat dat worden gehandhaafd?

Motorlawaai, doe er wat aan. Dat is de boodschap in een brandbrief van de Bondsraad aan de regering. Dit overkoepelend orgaan van de 16 deelstaten eist dat nieuwe motoren niet meer dan 80 dB mogen produceren. De Bondsraad eist verder harder optreden tegen rijders die luidruchtiger (illegale) uitlaten monteren. Dat moet verboden worden.

Brandbrief

De brandbrief houdt de gemoederen bezig. De Bundesverband der Motorradfahrer e.V. (BVDM), de Duitse zusterorganisatie van de KNMV in Nederland, nodigt motorproducenten in een open brief uit om vrijwillig al motorfietsen te produceren die in de praktijk stiller zijn dan nu. Deze oproep moet voorkomen dat het tot strenge wetgeving komt of het verbod om met motorfietsen te rijden op zon- en feestdagen.

Testmethode

De motorindustrie stelt op zijn beurt dat nieuwe motorfietsen altijd voldoen aan de wettelijke geluids- en emissie-eisen. Het uitlaatgeluid wordt volgens een vast omschreven testmethode vastgesteld. Die maakt deel uit van de regels die Europa heeft bepaald.

80 dB is wel heel laag

De voorgestelde 80 dB is zeer laag. Volgens de Europese typegoedkeuringsregels mogen auto’s niet meer dan 95 dB produceren bij 3.500 toeren en dan gemeten dicht bij de uitlaat. Bij motoren geldt een maximum per type en dat kan tot boven de 100 dB gaan.

Nu staan er al meetinstallaties

Motorproducenten vragen zich af op de beoogde 80 dB de meting aan de uitlaat betreft of een meting met een installatie langs de weg, dus op enige afstand. Dat laatste lijkt het geval. Je spreekt dan van een dynamisch meting, zoals de RDW die in Nederland ook uitvoert met het keuren van motorfietsen. En bij deze meting hanteert de RDW nu al de 80 dB als norm.

Komt er een camera bij?

Komt er dan naast die installatie straks een flitser te staan? Het is niet helemaal duidelijk. Ook vragen motorfabrikanten zich af of andere geluiden, dus uitlaten van andere voertuigen, niet voor een vertekend beeld kunnen zorgen. Twee motoren bij elkaar, ook als die voldoen aan 80 dB, komen samen wel over deze grens. En op een natte weg komt er bandengeluid bij. Er zal dus nog wel water door de Rijn vloeien, voordat er een keiharde wet en een goede omschrijving van de meting ligt. Meer weten, lees het artikel hierover op motorradonline, klik hier.

Dijkwegen in Nederland

Feit is dat motorgeluid steeds meer weerstand lijkt op te roepen. Het Oostenrijkse Tirol bant te luide motoren. Ook in ons land zijn wegen afgesloten vanwege overlast. De Raad van State stelde eind vorig  jaar in een uitspraak dat er sprake is van geluidsoverlast van motoren en dat de grote aantallen recreatieve motorrijders in het weekend afbreuk doet op het gemeentelijk en provinciale beleid gericht op het stimuleren van fietsen en wandelen. De afsluiting van de de Lekdijk in de periode van 1 maart tot en met 31 oktober in het weekend  (vrijdag 18.00 uur tot en met maandag 07.00 uur) blijft hierdoor gelden voor motorfietsen.

 

Share Tweet Share Share E-Mail