BMW: “R18 is begin van nieuwe modelfamilie”
In gesprek met Dominik Schaidnagel, PR Manager van BMW Motorrad
De productieversie van de BMW R18 is vanaf de tweede helft van 2020 te koop. Veel afwijken van het studiemodel zal deze motorfiets niet. “De R18 is het begin van een compleet nieuwe modelfamilie binnen de Heritage-line-up van BMW Motorrad”, stelt Dominik Schaidnagel, PR Manager van BMW Motorrad in een interview met MotorRAI.nl.
Nieuwe tweecilinder
BMW rust de productieversie van de R18 uit met een nieuwe 1.800 cc grote tweecilinder boxermotor. Het prototype heeft nog dubbele Solex-carburateurs, maar of die het productiestadium halen is nog niet bekend. Deze carburateurs zijn ook te vinden in de BMW 2002: een beroemde auto van BMW. De forse, lucht- en oliegekoelde tweecilinder zit technisch gezien nog in de ontwikkelingsfase.
Ook de naam R18?
Of de productieversie ook de naam R18 krijgt? “Misschien wel, maar bevestigen kunnen we dat niet. Je kan wel iets vergelijkbaars verwachten”, stelt Schaidnagel. De komst van de R18 is belangrijk voor BMW Motorrad. “Het segment van deze cruisers is wereldwijd nog altijd veruit het grootst, al is er wel sprake van een daling. Desalniettemin is het nog altijd interessant om met een cruiserfamilie te beginnen.”
“Er komen verschillende R18-varianten”
Begin van nieuwe familie
Schaidnagel vervolgt: “De architectuur van de R18 is echt niet alleen voor alleen de R18 ontwikkeld. Het zou economisch gezien niet interessant en rendabel zijn om slechts één modelvariant uit te brengen. De nieuwe architectuur gaat daarom dienen voor een complete modelfamilie. Er komen verschillende varianten. Je kan het vergelijken met de modelvarianten van de R nineT. Je kan heel veel kanten op.”
En elektrisch?
Komt BMW ook met een elektrische cruiser als concurrent van de Harley-Davidson LiveWire? “Op dit moment kunnen we daar nog geen uitspraken over doen. Recent hebben we de BMW Vision DC Roadster gepresenteerd. Die fiets geeft een voorproefje van een elektrische motorfiets van BMW Motorrad.”