achtergrondafbeelding

De nieuwe BMW R 18: alles wat je moet en wilt weten

BMW betreedt het cruisersegment!

3 apr 2020, 20:00  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Na jaren van geruchten en maandenlange teasers is de terugkeer van BMW in het cruisersegment eindelijk een feit. Maak kennis met de nieuwe BMW R 18, geschreven met een spatie ertussen dus. Dit wil en moet je weten over de nieuwe BMW R 18.

Het begin van een nieuwe familie

BMW Motorrad brengt de R 18 onder in zijn zogeheten Heritage line-up. In dit gamma bespeuren we ook de R NineT-familie. Het woordje ‘familie’ is een bewuste keuze. Deze R 18 vormt namelijk de aftrap van een uitgebreide cruiserfamilie. BMW gaat volledig de breedte in met de R 18 en zal met verschillende varianten komen. Ze hebben allemaal een ding met elkaar gemeen: een nieuw ontwikkelde tweecilinder boxermotor, ook bekend als de ‘Big Boxer’.

Grote tweecilinder boxermotor

Waarom ‘Big Boxer’? Omdat het een blok van formaat is. Daarom. De BMW R 18 heeft de grootste in serie geproduceerde boxermotor ooit met een cilinderinhoud van 1.802 cc. De krachtbron levert volgens de eerste cijfers een vermogen van 91 pk (67 kW) bij 4.750 toeren per minuut. Tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut is er altijd meer dan 150 Nm aan koppel voor handen. Een koppelblok dus, geen toerenmachine. Volgens BMW Motorrad produceert de boxermotor een ‘vol’ uitlaatgeluid.

Specificaties ‘Big Boxer’

Motorinhoud: 1.802 cc
Motorvermogen: 91 pk (67 kW) bij 4.750 toeren per minuut
Motorkoppel: 158 Nm bij 3.000 toeren per minuut

Styling

De styling van de R 18 is geïnspireerd op de BMW R 5. BMW heeft het ontwerp en de techniek vooral puur willen houden. Dat pure zien we terug in het dubbel wiegframe van stalen buizen en in de spaakwielen. Maar bekijk ook zeker de dubbelzijdige swingarm met cardanaandrijving die in een authentieke stijl is opgebouwd met boutverbindingen. Een knipoog naar de R 5 van weleer. De BMW R 18 heeft een klassiek gevormde ronde teller met een geïntegreerd display. Op diverse onderdelen van de R 18 keert de tekst ‘Berlin Built’ terug.

Peervormige tank

Het dubbele wiegframe, de stalen plaatwerkdelen, de peervormige tank, de ‘open’ cardanas en de gepenseelde witte biezen op de lak (optie af fabriek) zijn stuk voor stuk knipoogjes naar de legendarische boxer uit 1936.

Ophanging

Ook noemenswaardig is de ophanging. De vering en demping van de BMW R 18 hebben bijvoorbeeld geen elektronische instellingen. Andere kenmerken zijn een telescopische voorvork (49 mm veerbenen) met kragen en een centrale veerunit achter met progressieve demping. Nog een overeenkomst met de BMW R 5: de bewegende vorkbenen schuiven in een omhullende kraag. De veerbenen hebben een diameter van 49 millimeter. De veerweg voor bedraagt 120 millimeter en achter is die 90 millimeter.

Remschijven

Het remsysteem van de nieuwe BMW R 18 bestaat uit dubbele schijven voor en een enkele schijf achter met vaste vierzuiger remklauwen.

Voetsteunen

BMW heeft de voetsteunen voor een cruiser relatief ver naar achteren geplaatst, achter de cilinders. Zodoende ontstaat een ontspannen en actieve zithouding.

Wel rijmodi

Rijmodi heeft de BMW R 18 zeer zeker. Drie zelfs standaard, te weten ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’. Verder heeft de R 18 standaard ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar) en het motorkoppelregelsysteem MSR om wielslip bij acceleratie, bijvoorbeeld op nat of glad wegdek, te beteugelen. Optioneel levert BMW de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist en Hill Start Control (assisteert bij het vanuit stilstand wegrijden op een helling). Adaptieve bochtenverlichting voor betere verlichting van de weg in bochten is een andere optie.

BMW R 18 First Edition

BMW Motorrad trapt wereldwijd af met de R 18 First Edition. De First Edition kenmerkt zich door de klassieke zwarte lak met de gepenseelde witte biezen, maar ook chromen vlakken, een badge in het zadel en een ‘First Edition’ chromen opdruk op de zijschilden.

Personalisatie

De BMW R 18 is uitgebreid te personaliseren. Het achterframe is bijvoorbeeld simpel te verwijderen en componenten zijn eenvoudig te demonteren. BMW Motorrad: “De bevestigingspunten van hydraulische leidingen voor remmen en koppeling en de kabels maken het eenvoudig om een hoger of lager stuur inclusief bijpassende leidingen en kabels te monteren. De cilinderkopdeksels en de cover aan de voorzijde van het motorblok zijn eveneens eenvoudig uitwisselbaar. Ze zijn vastgemaakt aan de eigenlijke deksels en cover die met de motorolie in aanraking komen.”

Goed nagedacht

BMW heeft er dus duidelijk goed over nagedacht over wat kopers in het cruisersegment belangrijk vinden. Toch zal niet iedereen het creatieve vermogen hebben om een bijzondere motorfiets samen te stellen. Om die reden biedt BMW Motorrad diverse accessoires aan. Zo zijn er twee verschillende designcollecties van gefreesde aluminium delen direct bij de marktintroductie beschikbaar: ‘Machined’ en ‘2-Tone-Black’. Deze designcollecties zijn samen met Roland Sands Design ontwikkeld. BMW werkt ook samen met de Amerikaanse fabrikant Mustang Seats voor afwijkende met de hand gemaakte zadels. Daarnaast ontwikkelde BMW in samenwerking met specialist Vance & Hines specifieke uitlaatsystemen.

Prijs BMW R 18

De vanafprijs van de BMW R 18 First Edition is inmiddels bekend. Die van de reguliere R 18 maakt BMW Motorrad op een later moment bekend. De marktintroductie vindt in de tweede helft van 2020 plaats.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen