BMW 9cento – de alles in één motorfiets
Nu nog een studie, maar wellicht is de BMW 9cento over enkele jaren op de markt
De BMW Concept 9cento is volgens de ontwerpers de ultieme allrounder. Een motorfiets waarmee je even gemakkelijk een lange tocht over de snelweg maakt als een trip door de stad. En het mooie: hij zou zo maar eens binnen nu een twee jaar op de prijslijst kunnen staan.
Vergeet alle andere motorfietsen…
Op Concorso d’Eleganza Villa d’Este heeft BMW de 9cento onthuld als een studie van een nieuw soort motorfiets. Een sport-, toer- en adventurebike, die door zijn wendbaarheid door druk stadsverkeer is te laveren. Die je ook voldoende uit de wind houdt voor lange ritten op de snelweg. En die een comfortabele zithouding biedt, waardoor je moeiteloos de Stelviopas met zijn dik 50 haarspeldbochten bedwingt.
BMW 9cento ‘opwindende creatie’
“Het hoeft niet altijd te gaan over stoerder, groter en uitbundiger: deze concept motorfiets focust op het bereiken van balans”, aldus Edgar Heinrich, Hoofd Design BMW Motorrad. “We hebben een motorfiets ontworpen die bruikbaar vermogen koppelt aan de vertrouwde eigenschappen van een sporttoerer en bovenal aan rijplezier. Functionele eigenschappen zoals toerkwaliteiten, opbergruimte en goede bescherming tegen weer en wind zijn voor de meeste motorrijders relevant. In dit studiemodel demonstreren we dat deze rationele aspecten prima samen kunnen gaan met dynamisch design en dat leidt tot een opwindende creatie.”
Carbon frame en kofferset
Een technisch hoogstandje is het driehoekige centrale frame van de BMW 9cento. Dat is versterkt met carbon om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Opmerkelijk is de kofferset. Die biedt niet alleen plek voor bagage, maar fungeert ook als een extra zitplek voor een passagier. De set is van boven in het bagagerek te haken. Een krachtige elektromagneet houdt hem op zijn plek.
Maar komt ie?
Allemaal leuk en aardig voor het oog, maar zijn er productieplannen? BMW doet daarover geen uitspraken, maar de kans is vrij groot dat de 9cento-studie uitmondt in een productieversie. Eerder heeft BMW immers concepten getoond op Concorso d’Eleganza Villa d’Este, die een paar jaar later op de markt kwamen, zoals de BMW R nineT.