Bij elektrische motorfiets Zeus is alles anders
En de makers willen hem in 2020 op de markt brengen...
Even in de ogen wrijven: is dit een artist impression of realiteit? Het laatste is het geval. De Zeus is een rijdend prototype en het schetsstadium voorbij. Sterker nog, de eerste ritten zijn al gemaakt. Het Amerikaanse bedrijf Curtiss Motorcycles wil hem in 2020 op de markt brengen.
Zie jij je al rijden op de Zeus?
Curtiss Motorcycles in Alabama noemt de Zeus een ‘kickstart naar een nieuwe gouden eeuw van American Motorcycling’. Kortom vergeet de dikke V-twins van Harley Davidson, Indian en Victory. De toekomst van motorrijden is elektrisch. Dat is de boodschap. Die overigens al lang door de catacomben van Harley Davidson galmt. Daar wordt hard gewerkt aan de elektrische Revelation, die in 2020 op de markt moet komen.
Speels design bij Zeus
De Zeus is nog een prototype en Curtiss is spaarzaam met specificaties. De vormgeving is anders. Elektrische aandrijving biedt volgens de makers ook meer speelruimte in design dan een motorfiets met een verbrandingsmotor. Een brandstoftank hoeft niet per se groot te zijn om voldoende benzine mee te kunnen nemen. Die zie je dan ook niet bij de Zeus. Op de plek waar die zou horen zie je nu een tabletachtig display, dat fungeert als instrumentarium.
Frame geheel van aluminium
Waar normaal bij een motorfiets het blok zit, heeft Curtiss de batterij geplaatst. Lekker laag in het volledig van aluminium gemaakte frame. De elektrische aandrijving bestaande uit twee elektromotoren, zit wat hoger en dichtbij het achterwiel, dat met een ketting wordt aangedreven. Deze opzet biedt veel plek voor de batterij, die dan ook vrij krachtig is voor een motorfiets. Het is er een van 14,4 kWh. De voorvorkophanging lijkt op de Telelever-constructie van BMW.
170 pk en 393 Nm!
Beide krachtbronnen leveren flink wat vermogen, namelijk 127 kW (170 pk). Het koppel bedraagt een immense 393 Nm, bijna evenveel als bij een dikke dieselmotor in een auto. Kortom, de Zeus maakt op papier al indruk met prestaties. Het duurt nog even voordat je die zelf kunt ervaren, want productie staat gepland voor 2020.