Appaloosa v2.0, van een andere wereld!
Ingrijpend aangepaste Indian Scout Bobber
Gaaf is ie toch? Je kijkt naar de Appaloosa v2.0, een creatie van Indian Motorcycle en Workhorse Speed Shop. Deze opvallende motorfiets komt in actie tijdens de ijsrace 2020 Baikal Mile. Dit is een extreme beproeving voor motorrijders en hun machines op het bevroren oppervlak van het Siberische Baikalmeer.
Scout Bobber
De Scout Bobber – oorspronkelijk door Brice Hennebert getransformeerd voor de 2019 Sultans of Sprint-serie – is speciaal aangepast met het oog op de uitdagingen rond het racen op ijs en de extreme Siberische weersomstandigheden. Dit was mogelijk dankzij steun van partners als Akrapovič, Beringer Brakes, Dunlop Europe, Evok3 Performance, Motorex en Öhlins. Flybike gaf advies over de fijnafstelling.
Zoektocht naar grip
Dunlop SportSmart Mk3-banden met honderden noppen moeten zorgen voor de nodige grip. Om de afkoeling van de motor door de extreem lage temperaturen tegen te gaan werd de ‘mond’ van de kuip afgesloten met een nieuwe neuskap van koolstofvezel en werden de zijkuipen van kleinere koelingsopeningen voorzien.
NOS-systeem
Deze motorfiets heeft ook een NOS-systeem. Er is gekozen voor een Nitrous Express-configuratie. Öhlins Racing voegde een stuurdemper toe aan het in 2019 geleverde ophangingssysteem om de Appaloosa stabiel te houden op de beoogde topsnelheden. En om de bestuurder te beschermen en duidelijk zicht op de baan te bieden is het gebied rond de wielen binnen de kuip afgesloten tegen het ijs dat door de noppenbanden wordt opgeworpen.
Complete make-over
De Appaloosa v2.0 heeft een complete make-over gehad. Het nieuwe lakschema is ontworpen door Benny Maxwell van Axesent Japan en vakkundig werd aangebracht door Matthias van Moto Peinture.
Baikalmeer
De Baikal Mile vond voor het eerst in maart 2019 plaats en staat op het punt om uit te groeien tot een jaarlijkse gebeurtenis op de motorsportagenda. Het festival vindt plaats op het ijs van de oostelijke oever van het Baikalmeer. De extreme omstandigheden in Siberië maken dit tot een uniek evenement op het gebied van motorsport en racecultuur. De raceteams wagen zich op speciaal voorbereide ijsbanen met een lengte van 0,2 kilometer en 1,6 kilometer in een poging om snelheidsrecords neer te zetten met een verscheidenheid aan speciaal voorbereide voertuigen. Verder is er sprake van stuntraces, drifting, drag racing, flat track en freestyle motorcross.
Brice Hennebert
Brice Hennebert, de oprichter van de Appaloosa, ziet naar deze uitdaging tegemoet. “Er heerst een doldwaze sfeer. Het is net alsof we naar de maan gaan racen. Je kunt het met niets vergelijken. We reizen af naar een ijswoestenij in Siberië waar het ‘s nachts -40°C kan worden en overdags -20°C. Ik ben dolenthousiast en voel me tegelijkertijd een beetje opgelaten, omdat we geen idee hebben wat ons te wachten staat. Met slechts een paar dagen te gaan voor de vlucht richt ik mijn focus op de praktische aspecten. Maar één ding is zeker: deze reis gaat een van de meest bizarre ervaringen uit mijn leven worden.”
Brice vervolgt: “Ik heb het geluk om dit fantastische avontuur samen met twee van mijn beste vrienden te beleven: Sébastien Lorentz en Dorsan ‘DJ Peeta Selecta’. Seb van Lucky Cat Garage en organisator van het Sultans of Sprint-kampioenschap zal de Appaloosa berijden. Dorsan, de DJ van Sultans of Sprint, zal me het hele seizoen met alle technische aspecten helpen.”
De bestuurder aan het woord
Sébastien Lorentz: “Dit wordt voor iedereen een ongekend avontuur. Wat kan ik zeggen? Ik vind het een fantastische uitdaging om voor het eerst op ijs te racen. En ik beschouw het als een enorme eer om achter het stuur van de IndianxWorkhorse Appaloosa te mogen zitten. Ik kan niet wachten om te zien welke prestaties we met deze krachtpatser kunnen neerzetten onder zulke krankzinnige rijomstandigheden. Volgens mij komen we in ieder geval goed beslagen ten ijs. We zullen alles op alles zetten om een topresultaat neer te zetten.”
Workhorse Speed Shop
Brice Hennebert groeide op tussen de motorfietsen van zijn vader en werd door een creatieve moeder opgevoed. Hij bekwaamde zich al op jonge leeftijd in de werktuigkunde en volgde daarnaast een opleiding tot grafisch ontwerper. In 2012 opende hij samen met een gelijkgestemde motorfanaat een werkplaats voor aangepaste motoren. In 2016 keerde Bruce terug naar de werkplaats uit zijn kindertijd in het Belgische Nodebais om de Workhorse Speed Shop op te richten. Workhorse biedt een compleet scala aan diensten aan. Dit omvat alles van de montage van accessoires tot integraal maatwerk.