1000 km op een tank met de Rieju Aventura 500
Nieuwe allroad van Spaanse makelij
Rieju is niet bepaald bekend in ons land, maar daar kan wel eens verandering in komen nu het merk zijn Aventura 500 presenteert. Leuk om te zien, goede specificaties en met 40 liter tankinhoud. Het merk claimt daarmee een actieradius van 1000 km!
De Rieju Aventura 500 is de nieuwste all-road van dit Spaanse merk. Hij is geschikt voor het A2 rijbewijs met zijn vermogen van 47 pk. Frame, zitpositie en vering zijn gericht op comfort en controle, on- en off-road. Met een 21-inch voorwiel en een 18-inch achterwiel weet je dat de Aventura in het terrein goed uit de voeten moet kunnen.
Aventura 500 tweecilinder
De 500cc staande twin is gekoppeld aan een zesbak. De motorfiets weegt 190 kg (drooggewicht). Aan de voorkant heeft de nieuwe Aventura een verstelbare upside-down voorvork, evenals een stuurdemper. Aan de achterkant zie je een aluminium achterbrug met linksysteem en een progressieve monoshock die volledig instelbaar is.
Uitschakelbaar ABS
De Aventura heeft een geavanceerd ABS-systeem dat uitschakelbaar is voor off-road gebruik, met dubbele schijfremmen voor van 298 mm diameter en een remklauw met dubbele zuigers en een schijf van 240 mm met remklauw met enkele zuiger aan de achterkant. De zithoogte bedraagt 840-850 mm, afhankelijk van de veervoorspanning.
Dubbele tank
De nieuwe Aventura 500 heeft twee onafhankelijke en selecteerbare brandstoftanks die de motor een totale tankinhoud van 40 liter benzine (20lt + 20lt) geven, en een spectaculaire actieradius: tot wel 1.000 km zonder te stoppen om te tanken! Verder noteren we zaken als crash bars, radiatorcover van roestvrij staal, versterkte metalen handbeschermers, midden- en zijstandaard en een aluminium carterbeschermer.
Connectiviteit goed voor elkaar
Je beschikt over dubbele USB-aansluitingen en een 7-inch digitaal display dat bestand is tegen stof, modder en trillingen, en met een perfecte weergave zowel overdag als ’s nachts. Het heeft een interactief menu waarmee je toegang hebt tot Carbit ride en Mirror Connect, een app waarmee je je telefoon kunt verbinden en je favoriete navigatiesoftware kunt gebruiken (Google maps, Waze, etc).
Nog geen prijs
De importeur Motomondo heeft nog geen prijzen en de start van levering is nog niet bekend. Die zullen ongetwijfeld volgen. Rieju heeft namelijk eerder al zijn ambities laten blijken. Het merk wil internationaal aan de weg timmeren met modellen met een ‘grotere’ cilinderinhoud. De Spaanse fabrikant is tot dusver namelijk vooral actief met lichte off-roaders tot 300cc.
Wie of wat is Rieju?
Rieju is geen groentje in motorbouw. Het bedrijf is opgericht in 1934 door twee Spaanse zakenmannen Luis Riera Carré en Jaime Juanola Farres. Hieruit ontstond de naam Rieju. Ze begonnen met fietsaccessoires en in 1945 kwam de 1e fiets met hulpmotor. Door de jaren heen kwamen vele modellen op de markt, van crossers, supermoto-modellen maar ook wegracers, zoals de RS1 die was ontstaan uit de samenwerking met Malaguti.
Scooters
Rieju kwam met scooters halverwege de jaren negentig op de markt. In 2003 verkocht het merk bijna 20.000 units en dat was een stijging van 161,47%. In 2004 was 67% bestemd voor export. In 2006 introduceerde Rieju de 125cc Tango. Een motorfiets die, op de motor na, geheel uit Spanje kwam. De motor kwam, net als vroeger, bij Minarelli (Yamaha) vandaan. In 2009 kwamen meerdere modellen met Minarelli/ Yamaha motoren op de markt waaronder zelfs een 250 en 450 Enduro motorfietsen.
Elektrische Rieju
In 2010 kwam de eerste elektrische Reiju op de markt, de MIUS en in 2013 werd het scooter gamma uitgebreid met modellen die weer sterk doen denken aan de succesvolle Malaguti scooters van weleer. Die kregen in 2015 weer gezelschap door 125 en 300cc scooters met Piaggio motoren. In 2015 lanceert het merk een nieuwe lijn met elektrische city- en mountainbikes. Inmiddels is 80% van de productie bestemd voor export in meer dan 20 landen over de gehele wereld. In het jaar 2019 vierde het merk zijn 75ste verjaardag.