achtergrondafbeelding

Zilveren Tiger 900 ter ere van 120 jaar Triumph

Britse motormerk pakt in jubileumjaar 2022 uit

1 dec 2021, 17:41  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Triumph is met zijn 120-jarig bestaan in 2022 een van de oudste motormerken ter wereld. Dat gaat de fabrikant vieren. Onder meer door fans uit te nodigen voor een bezoek aan de fabriek en het nieuwe bezoekerscentrum in Hinckley in Engeland.

De eerste Triumph motorfiets verscheen in april 1902. Het merk kende glorieuze tijden in de sport en beleefde gouden tijden in de jaren zestig met verkopen. De Triumph Bonneville was in die jaren een verkoophit. Dit model dankt zijn naam aan het vestigen van een wereldsnelheidsrecord op de Bonneville zoutvlaktes in Amerika.

Triumph succes en mindere tijden

Triumph en ook BSA en Norton domineerden in de twee decennia na de Tweede Wereldoorlog de wereldmarkt. In de jaren zeventig kreeg de Britse motorindustrie geduchte concurrentie uit Japan van Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki. De verkopen namen af, ook bij Triumph. De productie is in de jaren tachtig vrijwel stilgevallen. Het merk is met moeite overeind gehouden door enthousiastelingen en herrees weer in de jaren negentig onder leiding van John Bloor.

Nieuw tijdperk start in 1990

Bloor verwierf de merkrechten en investeerde in ontwikkeling van moderne motorfietsen en efficiënte op kwaliteit gerichte productie. Dat wierp vruchten af. In 1990 brak voor Triumph een nieuw tijdperk aan. Het was het begin van een successtory die leidde tot het huidige verkooprecord. In de afgelopen twaalf maanden zijn meer nieuwe Triumph’s dan ooit verkocht. De teller staat op 75.000 exemplaren en en omzet van 650 miljoen pond.

Productie wereldwijd

Triumph ontwikkelt in Engeland in Hinckley, heeft hier ook een assemblagelijn staan en heeft verder fabrieken in Thailand, India en Brazilië, waar motoren voor de lokale markten worden geassembleerd.

Miljoenste Triumph: zilverkleurige Tiger 900 Rally Pro

In de aanloop naar het 120-jarig bestaan heeft Triumph onlangs een uniek exemplaar van de in 2019 geïntroduceerde Tiger 900 Rally pro van de band laten rollen. Met een zilveren kleurstelling en One Million Graphics. Deze machine schittert op de stand van Motorcycle Live Show op de NEC in Engeland en zal daarna in het bezoekerscentrum van Triumph worden geplaatst, het Triumph Factory Visitor Experience

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen