Zijn de dagen van de BMW GS geteld?
Kan de nieuwe Triumph Tiger 1200 de koppositie pakken?
“Terug naar de tekentafel!”, moeten ze bij Triumph gedacht hebben met de nieuwe Tiger 1200. Niet omdat de vorige slecht was, maar vooral omdat de concurrentie (lees: BMW R1250GS) in dit segment de lat hoog heeft gelegd. Triumph heeft goede hoop dat de nieuwe Tiger 1200 dichter in de buurt komt van die lat dan het vorige model. Met veel vernieuwingen en maar liefst vijf verschillende Tiger 1200-modellen opent Triumph de aanval.
Alles is nieuw
Op die eerder genoemde tekentafel is ongetwijfeld een hoop besproken, want zo’n beetje alles is nieuw: het motorblok, frame, wielen, ergonomie, technologie, er is vrijwel niets hetzelfde gebleven als de uitgaande 1200. Oftewel, BMW mag de borst natmaken.
Looks
Te beginnen met het design van de nieuwe Tiger 1200, waar direct te zien is dat de motor een afslankkuur heeft ondergaan. De motorfiets oogt een stuk minder log en zwaar, wat toch wel de grootste klacht was op het uitgaande model. Het nieuwe kuipwerk draagt ook bij aan de frisse uitstraling. Er zijn ook nieuwe kleuren en de posities van de voetsteunen en het stuur zijn tevens aangepast voor een betere houding voor de bestuurder. Toch doet het nieuwe design doet ons vermoeden dat de R1250GS als voorbeeld is genomen. Wat vind jij?
Lichter
De Triumph oogt niet alleen slanker, dat is hij ook. Zoals al eerder aangegeven is een van de meest gehoorde klachten van Tiger 1200-bezitters dat de motor te zwaar is en vooral bovenop, waar de tank zit. De nieuwe Tiger is maar liefst 25 kg lichter dan zijn voorganger. Dat gaat absoluut merkbaar zijn. Tevens is de Tiger 1200 maar liefst 17 kg lichter dan “de dichtste concurrent met cardanaandrijving” aldus Triumph. Dat afvallen maakt de Tiger overigens geen ‘lichte’ motorfiets met alsnog een rijklaargewicht van 240-261 kg, afhankelijk van welke versie. Al met al, wat gewicht betreft toch een puntje voor de Tiger dus.
Powerhouse
De R1250GS kennen we als een ware alleskunner die zich eenvoudig laat besturen en de uitgebalanceerde boxer-krachtbron is daar deels verantwoordelijk voor. Reden voor Triumph om nog eens naar de ’triple’ te kijken. Hoewel er geruchten ten ronde gingen – of was het toch een diep verlangen – dat Triumph hetzelfde motorblok zou gebruiken uit de Speed Triple 1200 RS met 180 pk, kiezen de Engelsen toch voor een geheel nieuw ontwikkelde krachtbron, een 1160cc-driecilinder met 150 pk en 130 Nm. Dat is 9 pk en 7 Nm meer dan het vorige model. Nieuw in dit blok is de T-vormige krukas met ongelijke ontstekingsvolgorde, wat voor een soepele rijbeleving moet zorgen bij lage toeren. De BMW komt niet verder dan 136 pk. Nog een puntje erbij voor de Tiger.
De keuze is reuze
De Triumph Tiger 1200 komt in 2022 met maar liefst vijf varianten, drie GT- en twee Rally-modellen. De GT-versies zijn bedoeld voor op de weg en beschikken over een uitrusting die daar bij past, vergelijkbaar met de ‘normale’ R1250GS. Denk hierbij de aluminium gegoten wielen van 19 inch voor en 18 inch (voorheen 17 inch) achter en speciale accessoires. De GT en GT Pro hebben plek voor 20 liter brandstof, de 1200 GT Explorer beschikt over een 30-litertank.
Ben je meer van het onverhard? Dan passen de twee Rally-modellen meer bij je. Deze hebben 21-inch en 18-inch tubeless spaakwielen. De Tiger 1200 Rally Pro heeft een 20-litertank en de Rally Explorer een 30-litertank. De Rally-modellen zijn te vergelijken met de Adventure-serie van de R1250GS. Echter heeft de standaard R1250GS altijd een 20-litertank en de R1250GS Adventure altijd 30 liter.
Rally Explorer vs. R1250GS Adventure:
Elektronica
Aan elektronica kom je niets tekort bij de nieuwe Tiger. Zo krijg je o.a. een nieuw TFT-scherm met My Triumph Connectivity, hellingshoekgevoelige tractiecontrole, quickshifter, zes rijmodi, actieve bochtenverlichting, semi-actieve ophanging van Showa, handvatverwarming en een volledig keyless systeem, dus ook voor de tankdop. Handig!
Op de Explorer-modellen, de dikste varianten dus, krijg je ook Blind Spot Radar, waarmee radars gebruikt worden om de bestuurder te waarschuwen voor verkeer in de dode hoek. Ook krijg je op de Explorer’s Hill Hold, bandenspanningsmeters en nooit meer koude billen met het standaard verwarmde zadel.
Prijzen 2022 Triumph Tiger 1200
Goedkoop is de nieuwe Tiger niet, maar voordeliger dan de R1250GS is die wel, met 150 euro weliswaar. Is dat een puntje voor de Tiger of is het verschil te summier? Hieronder vind je alle prijzen voor de nieuwe Tiger.
GT
- Tiger 1200 GT – € 20.700,-
- GT Pro – € 23.600,-
- GT Explorer – € 25.500,-
Rally
- Tiger 1200 Rally Pro – € 24.850,-,
- Rally Explorer – € 26.600,-.
Wat denk jij, gaat Triumph met de Tiger de R1250GS van de troon stoten? Op papier maakt de nieuwe Tiger 1200 het de BMW in ieder geval moeilijk. Toch is de BMW R1250GS niet voor niets al jarenlang de best verkochte motor in Nederland. We zetten beide machines graag tegenover elkaar de komende zomer!
Nu al in het echt bekijken?
De nieuwe Tiger 1200-modellen staan pas in het voorjaar van 2022 bij de dealers. Toch kan je al eerder de nieuwste modellen van Triumph bekijken!
Van zaterdag 11 december tot en met donderdag 30 december zijn de nieuwe Tiger 1200, Tiger Sport 660 en Speed Triple RR al tijdelijk te bewonderen bij de Nederlandse Triumph dealers. Waar en wanneer kun je de motoren verwachten?
Agenda
Zaterdag 11 december Blom Motoren – Leusden
Zondag 12 december Roke Motors – Mijdrecht
Donderdag 16 december Goedhart Motoren – Bodegraven
Vrijdag 17 december Triumph Nijmegen – Nijmegen
Zaterdag 18 december MC Bruurs – Noord-Scharwoude
Donderdag 23 december Triumph Groningen – Groningen
Vrijdag 24 december MC Rijen – Rijen
Woensdag 29 december MC Eibergen – Eibergen
Donderdag 30 december MP Goes – Goes