WTF, dit is de Honda CBR WTF RR van Stephan Buurveld
Unieke customised CBR900RR Fireblade uit 1996
Zelf je eigen motorfiets ontwerpen, de 27-jarige procesoperator Stephan Buurveld besloot de uitdaging aan te gaan. Zijn eigen Honda CBR900RR Fireblade uit 1996 ging volledig op de schop. Na vele uren is deze Honda CBR WTF RR het resultaat. In de rubriek ‘Me & My Honda’ in Honda Motor Magazine vertelt hij zijn verhaal.
Gaatjes in de kuip
Het eindresultaat roept reacties op als ‘What the fuck?!’, daarom werd de Honda CBR900RR Fireblade uit 1996 door Stephan omgedoopt tot CBR WTF RR. Ook in zijn originele vorm was Stephan groot fan van de CBR900RR Fireblade. Stephan: “Op het moment dat ik zwaarder mocht rijden, kocht ik een Fireblade. Vrienden van me kochten allemaal nieuwere motoren, maar ik had op dat moment niet zoveel geld. Dus moest het een wat ouder model worden en ik vond zo’n Fireblade erg gaaf. Die gaatjes in de kuip, geweldig.”
“Ik heb de mazzel dat mijn vriendin ook gek is op motoren.”
Uitgebreide zoektocht
Stephan reed na zijn eerste Fireblade diverse Supersport-motoren, maar hij kon de originele Fireblade maar niet vergeten. “Ik reed op nieuwere motoren, maar merkte vaak al snel dat ik me beter voelde op die oude Fireblade”, zegt hij in Honda Motor Magazine. Met andere woorden: hij wilde eigenlijk weer een Fireblade uit 1996. Die vond hij na een uitgebreide zoektocht op internet. “Een puntgaaf exemplaar, het was bijna zonde om ‘m te gaan verbouwen.”
Gestript
Stephan heeft na de aankoop direct grootse plannen met zijn nieuwe aanwinst. Alles wordt gestript, onderdelen worden verkocht. Uiteindelijk begint hij met een frame en een motorblok. Stephan komt tot het idee om het kuipwerk van een nieuwere Fireblade te gebruiken. In no-time bouwt hij een compleet andere motor. “Als ik eenmaal aan de slag ga met een project, dan weet ik van geen ophouden. Kan het gewoonweg niet loslaten en ben er elke minuut van de dag mee bezig.”
Vriendin is gek op motoren
Hij stopt er vele uren in. “Mijn sociale leven heeft er wel onder geleden, zeg maar. Ik heb de mazzel dat mijn vriendin ook gek is op motoren, waardoor ze me mijn gang liet gaan.”
Technische upgrades
Naast een compleet ander design kreeg de Honda van Stephan ook een aantal technische upgrades. De achterbrug, kont en achterschokbreker komen bijvoorbeeld van een Honda CB1000R. De BBS-velgen zijn eigenlijk voor een auto ontwikkeld. “Het was nogal een klus om die goed passend onder de motor te krijgen”, stelt hij.
Poetsdoek
Het hele ombouwproces van Stephans Honda Fireblade was uitgebreid te volgen op Instagram. Hij kreeg veel ‘WTF’-reacties op zijn post. Zo is de naam ontstaan. Hij probeert er zoveel mogelijk op te rijden, maar langere ritjes van meer dan 150 kilometer maakt Stephan niet. “Als ik dan thuiskom, ga ik vlug met de poetsdoek in de weer.” Hoe dan ook: wat een toffe machine!
Het uitgebreide interview lezen? Check dan hier het artikel van Honda Motor Magazine.