achtergrondafbeelding
Triumph Scrambler

Wordt 2016 het jaar van de Scrambler?

Revival van een klassiek genre motoren

26 dec 2015, 10:00  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Motorfietsen met klassieke looks verkopen blijkbaar. Na de Caféracer focussen fabrikanten nu op de Scrambler. In de showrooms van de dealers kun je volgend jaar heel wat nieuwkomers van dit oeroude concept verwachten.

Beide genre’s stammen eigenlijk uit de jaren zestig en dan ook nog eens uit Engeland, waar de motorindustrie in die tijd volop floreerde. Toen zag je heel wat BSA’s, Triumph’s en Norton’s die door hun eigenaren waren omgebouwd tot Caféracer of Scrambler. In het eerste geval betekende dat de montage van een laag, smal stuur, een gepolijst stalen tank en een ultra minimalistisch zitje.

De Scrambler was een tot crosser omgebouwde wegmotor. Banden met een noppenprofiel, een hoog geplaatste uitlaatdemper strak onder de rand van de buddyseat en een hoger stuur voor maximale controle in het zand en de modder. Diverse Britse motorfabrikanten namen toen een Scrambler in hun assortiment, totdat de belangstelling in de jaren zeventig wegebde als gevolg van de komst van pure crossmotoren.

In de afgelopen jaren scoren de ‘kale’ naked bikes behoorlijk goed. Dat komt door de funfactor. Ze zijn licht, wendbaar, zien er stoer uit en hebben een pittig motorblok. Diezelfde funfactor bieden de Caféracers en eigenlijk is te verwachten dat de nieuwe Scramblers door die eigenschap ook een revival beleven.

Share Tweet Share Share E-Mail