Wat moet je doen om een auto te laten importeren?
Handige zaken om te weten
Nederlanders halen steeds vaker een auto op in Duitsland. Het zelf importeren van een auto kan best tijdrovend zijn. Er bestaan bedrijven die de import voor hun rekening nemen. Wat moet je eigenlijk doen om een auto te laten importeren?
Opdracht
In ieder geval moet je zeker weten dat je een bepaalde auto echt wilt hebben, want anders moet je niet een opdracht geven aan een importbedrijf. Maar misschien lopen we te hard van stapel. Want waarom importeren we massaal auto’s uit Duitsland?
Aanbod jong gebruikte occasions
Dat heeft er onder meer mee te maken dat we in Nederland een tekort aan jong gebruikte occasions hebben. Het aanbod is veel te klein voor de vraag. Door de crisis zijn er minder auto’s verkocht en dat heeft ook impact op de tweedehands automarkt. In het veel grotere Duitsland is het aanbod ook tien keer groter en dus is de kans groter dat je je auto van je dromen vindt.
Lagere nieuwprijzen in Duitsland
In Duitsland zijn de nieuwprijzen van auto’s ook stukken lager, waardoor mensen vaker een nieuwe auto kopen met een rijkere uitrusting. Bijkomend effect is dat er in Duitsland jonge auto’s op de markt verschijnen met relatief lage kilometerstanden.
BPM
In Nederland heb je te maken met BPM op nieuwe auto’s. Dit is feitelijk een CO2-boete. Hoe hoger de CO2-emissie, hoe hoger je BPM-bedrag. Op sommige auto’s kun je zelfs dik 50.000 euro aan BPM betalen. In Duitsland is dezelfde auto daardoor al vijftig mille goedkoper, want daar kennen ze geen BPM. Sterker nog: Nederland is het enige land met BPM. Het gevolg is dat nieuwe auto’s in Nederland extreem duur zijn.
Vertrouwen
Bij het importeren van een auto wil je natuurlijk zekerheid. Klopt de kilometerstand? Er zijn bedrijven die dat voor je controleren, maar het is soms ook lastig na te gaan. Je moet in eerste instantie alleen zakendoen met iemand die je een beetje kunt vertrouwen. Je kunt je geld immers maar één keer uitgeven.
Auto importeren
Een jong gebruikte auto importeren uit Duitsland kan je best veel schelen. Maar vind maar eens die auto van je dromen. En ga hem maar eens zelf ophalen. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die zich ten doel hebben gesteld om het importeren van een auto te versimpelen. Je kunt het hele importtraject uit handen geven, of juist een gedeelte. Dat is aan jou.
BTW en BPM
Leeftijd en kilometerstand hebben invloed op te betalen BTW en rest-BPM. Over auto’s die minder dan 1.500 kilometer hebben gelopen betaal je in Nederland bij import de volledige bruto-BPM zonder afschrijving. Weg voordeel. Deze auto’s worden door de Belastingdienst Douane als nieuw aangemerkt voor de heffing van de BPM.
Als nieuw
Ook belangrijk: voor auto’s die minder dan 6.000 kilometer hebben gereden en/of jonger zijn dan zes maand betaal je in Nederland BTW bij import. De Belastingdienst Douane beschouwt deze auto’s namelijk voor de BTW als nieuw.