Vooruitblik op motorjaar 2023: Wim Otten
Veel nieuwe modellen staan klaar voor dit nieuwe jaar
Bam, 2022 is voorbij. Alsof het niets was. Opnieuw zijn er 365 dagen voorbijgevlogen. Het was een jaar vol met autonieuws, én ook motornieuws. 2023 wordt minstens zo interessant. In dit artikel blikt AutoRAI.nl/MotorRAI.nl-journalist Wim Otten vooruit op het nieuwe jaar.
Eerst een korte terugblik, welke motorfiets is je persoonlijke favoriet van 2022? En waarom is dat?
De Yamaha MT-10: de roverhoofdman van de nakes-bikes bij dit merk met 166 pk. Je merkt echt wel dat je met een uitgeklede Yamaha R1 (200 pk) op stap bent aan de reactie op het gas, het sterke frame, het messcherpe sturen en de remkracht. Oh ja, het motorgeluid van de Cross-plane viercilinder maakt de R1-beleving compleet. Een lijnmotor met het geluid van een V4. De MT-10 is bovendien gezegend met alle elektronische technologie van de R1. Een stoer ogend feestbeest voor een vriendelijke prijs.
Wat was je absolute tweewielige hoogtepunt van 2022?
Rijden met de zwaarste motorfiets ooit: 427 kg. Op de foto is de BMW R 18 Transcontinental al een geweldenaar, maar ‘in het echt’ imponeert hij helemaal. Een kasteel op twee wielen is het. Stapvoets rijdende auto’s maken in de file ruim baan voor deze gigant. Bij de aanschaf doe je er slim aan om de optie van de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist aan te vinken. Als een wiel in een gootje staat, heb je een flink wattage in je benen nodig om de R 18 Transcontinental van zijn plek te krijgen. Ben ik verkocht? Neuh, want hij is mij echt te gewichtig. Het rijden was wel een hoogtepunt door het gemak waarmee deze kolos toch is te sturen en door de vette klappen uit de uitlaten.
Naar welke motor kijk je het meest uit in 2023? En waarom?
BMW R 1250 RS. De legendarische BMW Motorrad letters ‘RS’ zijn in combinatie met de boxermotor hét recept voor sportief sturen. Het lage zwaartepunt, een behapbaar gewicht en een flink koppel (143 Nm) bij relatief lage toeren dragen daaraan bij. Een tegelijk is de zithouding niet al te extreem voorover, zodat je met de RS prima kilometers kunt vreten en lange tochten geen stijve polsen opleveren. Voor 2023 krijgt hij nog meer elektronische rijdersassistentie en het grote TFT-kleurendisplay van 10-inch biedt een Sport Core Screen, dat real-time informatie toont over de huidige en maximale hellingshoek en het eventueel ingrijpen van systemen als ABS Pro of DTC. Stiekem is het ook nog een van de meer betaalbare boxers…
Van welke elektrische motor heb jij hoge verwachtingen in 2023?
Dat is de Zero DSR/X. Een serieus krachtige allroader met een behoorlijk rijbereik en mogelijkheden om de 17,3 kWh batterij binnen een uur vol te laden. 225 Nm aan koppel levert de Z-Force-10x elektromotor en 100 pk direct vermogen. De topsnelheid is begrensd op 180 km/uur. Volgens de metingen biedt deze Zero een rijbereik gecombineerd van 185 km (50% snelweg en 50% binnenweg) tot aan 290 km bij stadsgebruik. Erg benieuwd of dit de allroader is voor reislustige rijders en voor degenen die hem voor woon-werkverkeer willen gebruiken. Ik hoop hem binnenkort te testen.
Is er nog een bepaalde motor waar je extra naar uit kijkt?
Moto Guzzi V100 Mandello. Het Italiaanse merk heeft een plekje in mijn hart door de standvastigheid waarmee aan de dwarse V-twin met cardanaandrijving wordt vastgehouden. Ik hoop binnenkort te rijden met de V100 Mandello. De naam is een knipoog naar de Italiaanse stad Mandello del Lario waar de Moto Guzzi-fabriek staat. De nieuwe V100 Mandello sporttoer motorfiets is uiterlijk geïnspireerd door de Moto Guzzi Le Mans modellen uit 1976 en 1981. Het tweecilinder 90 graden V-blok is volledig nieuw ontwikkeld, ook al oogt het heel traditioneel. Het is volgens Moto Guzzi de eerste motor van een nieuwe, compacte generatie met vloeistofkoeling en bovenliggende nokkenassen. De V100 Mandello is ook de eerste Moto Guzzi met een bochten ABS, semi-actieve vering en een quick shifter.
Je goede voornemen voor 2023 is…
Wat vaker zwaaien naar weggebruikers die mij uit beleefdheid voor laten gaan… Een ander voornemen is: op een motor de 300 km/uur passeren bijvoorbeeld met de verbeterde M 1000 RR. Of is dat een slecht voornemen?