Vernieuwde Honda NT1100 (modeljaar 2025)
Aangescherpt design, efficiënter en krachtiger
Honda heeft zijn toermotor NT1100 voor modeljaar 2025 onder handen genomen. Vooral de voorzijde komt frisser en sportiever over door de nieuwe koplampen. Het motorblok moet nog soepeler zijn door 7% extra koppel.
De Honda NT1100 zag in 2022 het levenslicht. De toermotor presteert stevig, stuurt innemend en legt het nodige rijcomfort voor lange ritten aan de dag. Met die eigenschappen noteerde de NT1100 in 2023 een eerste plek in de verkiezing toermotor van het jaar.
Scherper silhouet
Voor modeljaar 2025 is de styling van de NT1100 bijgewerkt en verfijnd om zowel een scherper silhouet als efficiënte aerodynamische prestaties te leveren. De dubbele koplampen met nieuwe dagrijverlichting en met subtiel geïntegreerde richtingaanwijzers zorgt voor uiterst geraffineerde – en verbeterd zicht.
Honda NT1100 met meer koppel
Ook de prestaties krijgen een flinke boost, dankzij wijzigingen aan de 1.084 cc paralleltwin. De nieuwe tuning – via verbeteringen aan de inlaat, verbranding en uitlaat – zorgt voor 7% meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied. Dat stijgt naar 112 Nm bij 5.500 tpm, terwijl het piekvermogen van 75 kW (103 pk) behouden blijft. De toegenomen efficiëntie van de motor zorgt voor een actieradius van 400 km met een brandstoftank van 20 liter.
Ook wat meer comfort
Zowel het comfort als het gebruiksgemak is ook wat verbeterd volgens Honda. De vernieuwde bovenste en onderste winddeflectoren werken samen voor een nog betere bescherming tegen weer en wind. Een langer voorspatbord dient eenzelfde doel. Het verstelbare windscherm kan nu door de rijder zittend met één hand worden bediend, terwijl het grotere, opnieuw ontworpen zadel meer comfort biedt tijdens lange ritten. De standaard koffers zijn ook opnieuw ontworpen en hebben een groter volume, zodat ze elk op hun beurt plaats bieden aan een integraalhelm.
Elektronische rijhulpen effectiever
De bediening van de elektronische rijhulpsystemen is nu verbeterd door de toevoeging van een zesassige IMU voor het nauwkeurig aansturen van de Honda Selectable Torque Control (drie niveaus), maar ook Wheelie Control (drie niveaus), Cornering ABS en Rear Lift Control. De IMU functioneert ook in elke rijmodus, waarvan er drie standaard zijn: ‘Urban’, ‘Rain’ en ‘Tour’. Individuele aanpassingen van alle parameters zijn ook mogelijk in de ‘User-modus’.
Elektronische demping optioneel
Ook is er een nieuwe optie Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa-EERA™). Deze biedt realtime optimalisatie van de demping onder alle rijomstandigheden, evenals de mogelijkheid om de veervoorspanning van de achtervering al rijdend aan te passen.
Automatische transmissie gekoppeld aan IMU
Een laatste verbetering van het comfort is de optimalisatie van Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT) met zes versnellingen, die opnieuw is ontwikkeld om het gevoel bij lage snelheden te verbeteren. De transmissie is nu gekoppeld aan de IMU voor intuïtief schakelen in bochten.
Compleet uitgerust
De complete uitrusting is indrukwekkend: een 6,5-inch TFT-touchscreen in full colour biedt aanpasbare lay-outs en smartphoneconnectiviteit voor Apple CarPlay® en Android Auto®; cruisecontrol, vernieuwde handvatverwarming, ACC- en USB-laadaansluitingen, zelfdovende richtingaanwijzers, Emergency Stop Signals (ESS) en een middenbok behoren ook allemaal tot de standaarduitrusting.
Prijzen en kleuren
De prijzen moeten nog bekend worden gemaakt. De NT1100 en NT1100 Electronic Suspension zullen verkrijgbaar zijn in de volgende drie nieuwe kleuropties:
- Mat Warm Ash Metallic
- Gunmetal Black Metallic
- Pearl Hawkseye Blue