Verge TS: elektrische motor met meer dan 200 pk
Heel bijzonder: elektromotor geïntegreerd in de velg
Het Finse Verge Motorcycles verrast met een superkrachtige elektrische motorfiets. In een aantal landen, waaronder Duitsland, zijn de orderboeken al geopend.
De technische specificaties van de elektrische Verge TS zijn indrukwekkend. In de dikste TS Ultra-variant, die op de elektronicabeurs CES in Las Vegas 2023 staat, krijg je 204 pk motorvermogen, 1.200 Nm koppel, in 2,5 seconden van 0-100 km/uur en een top van 200 km/uur. Dat zijn cijfers van superbike-niveau. De trekkracht is zelfs astronomisch hoog! Geen enkele motorfiets op benzine komt er ook maar enigszins bij in de buurt.
Hoever kom je met de elektrische Verge
Rijbereik is niet het sterkste punt van elektrische motoren , maar dat is bij Verge TS toch anders. De opgegeven actieradius is tot aan 375 km op een volle batterij van 20,2 kWh. Opladen aan een snellader tot 80% duurt maximaal 35 minuten. Aangezien de batterij nooit helemaal leeg zal zijn, kun je volgens Verge Motorcycles rekenen op een gemiddelde snellaadtijd van 25 minuten (bij de TS Ultra).
Elektromotor in achterwiel
De elektromotor is geïntegreerd in het achterwiel. Je ziet dus geen wielnaaf! De achterbrug is verbonden met de binnenkant van de velg en de band met de buitenkant van de velg. Daartussen zit de ringvormige elektrische aandrijfunit. Aan de rechterkant zie je drie kabels voor de stroomvoorziening vanaf de centraal gemonteerde batterij. De band is wel fors, om precies te zijn even groot als die bij een Triumph Rocket 3.
Directe aandrijving
Door de in het wiel geïntegreerde elektromotor zijn geen tandwielen en ketting nodig. Dus je hebt minder aandrijfverliezen. Een versnellingsbak is sowieso bij een elektromotor overbodig, omdat die vanaf nul t.p.m. van de plek kan komen. De directe aandrijving verklaart ook het hoge koppel van 1.200 Nm bij de topversie Verge TS Ultra.
Rijmodi
Bij de Verge TS zijn er vier rijmodi. Range zorgt voor een maximaal rijbereik. Zen levert een meer gematigde vermogensontwikkeling. Standje Beast biedt je maximaal motorvermogen, bijvoorbeeld voor een pittige acceleratie. Custom is de normale rijstand, waarbij je de Verge optimaal gebruikt volgens de makers.
Wat kost hij?
Je kunt alleen bestellingen plaatsen online op de website van Verge Motorcycles. Voor de TS ben je minimaal circa 24.990 euro kwijt voor de TS-versie. Dat is de instapper met 700 Nm koppel, 115 pk, top van 180 km/uur en een sprint in 4,5 seconden. Het rijbereik is bij deze variant 250 km.
De TS Pro is duurder en biedt daarvoor 1.000 Nm koppel, 140 pk, 200 km/uur, sprint in 3,5 seconden en 350 km rijbereik. De TS Ultra is dus de topper met een prijs boven de 50.000 euro en die heeft de superbike-specificaties. De orderboeken waren al geopend in Finland, Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Estland. En met ingang van 2023 volgt uitrol naar alle EU-landen plus het Verenigd Koninkrijk.