Waarom iets anders kopen als je met een en dezelfde motorfiets van een tweecilinder naar een drie- of een viercilinder kan switchen? Dit prototype van een elektrische motorfiets klinkt alsof die een échte benzinemotor heeft, met keuze uit drie soorten motorgeluid. Best bijzonder. Kijk en luister onderstaande video.
Video + geluid aan!
Creatie door anders denken
De Emula One is een prototype van het Italiaanse bedrijf 2Electron. Een creatie door anders denken als het gaat om de beleving bij een elektrische motor. Geef dat ding het geluid van een benzine verbrandende motor, zo luidt de gedachte van de makers, om meer het echte gevoel van motorrijden te krijgen en de overstap naar een elektrische motor aantrekkelijker te maken.
Geluid en trillingen
De constructeurs maken gebruik van luidsprekers onder de kuip en in het kontje van de Emula One. Ook zijn er basspeakers aan het frame bevestigd om de vibraties van een verbrandingsmotor over te brengen.
Natuurgetrouw schakelen
Koppelingshendel en schakelpedaal geven digitale signalen af aan de regelelektronica om het schakeleffect natuurgetrouw in te kleuren, inclusief de korte onderbreking in de aandrijving bij het wisselen van versnelling. Je ziet dat effect goed in de video met de Emula One op de Dyno vermogenstestbank.
Virtueel foefje voor petrol heads
De elektromotor van de Emula One drijft echter zonder tussenkomst van koppelingsplaten en een versnellingsbak het achterwiel aan met een getande riem. Dus het schakelen is een virtueel foefje om petrol heads onder motorliefhebbers te bekoren. Met de McFly Technology uitgeschakeld (zo wordt het systeem genoemd) is het een elektrische motor die naadloos optrekt en alleen tot 20 km/uur een geluid produceert om voetgangers te waarschuwen. De elektromotor levert tot 250 Nm koppel en biedt een topsnelheid van 250 km/uur.
Nog veel meer mogelijk
Op dit moment is via het touchscreen te kiezen uit drie voorgeprogrammeerde ‘motorblokken’. Te weten: een 600 cc viercilinder, een 800 cc tweecilinder en een 250 cc tweetakt. Vermogen en koppel passen zich aan bij de keuze. De virtuele technologie maakt de weg vrij voor nog veel meer mogelijkheden. In principe is het rijgedrag en het geluid van elke soort motor te simuleren. Quickshifters zijn in te programmeren en automatische transmissie met dubbele koppeling.
Middel tegen overlast
Het is ook mogelijk via Bluetooth het geluid naar een soundsysteem in de helm te sturen. Omstanders horen dan niets, de rijder geniet met volle teugen. Dat kan wel eens het antwoord zijn op de overal in Europa groeiende aversie tegen te luide motorfietsen en de roep van hele bevolkingsgroepen om die van bepaalde wegen te bannen vanwege de overlast.
Plug & play voor elke elektrische motor
2Electron stelt de technologie niet louter is bedoeld voor de Emula One. Het is de bedoeling het systeem universeel te maken voor elke elektrische motor met directe aandrijving, een soort plug & play. Voorlopig is het nog een prototype maar de plannen ogen serieus. Meer weten? Kijk even op de site van Emula.