achtergrondafbeelding

TT Isle of Man Ride on the Edge 2 – Gamereview

Briljante toevoeging: free roaming, dus ultieme vrijheid!

18 mrt 2020, 9:30  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Geen Isle of Man TT in 2020 door het coronavirus. Balen natuurlijk, maar er is hoop. Dankzij het werk van de KT Racing-teams en Bigben Interactive kun je nu gewoon thuis vanaf de bank dit wereldberoemde eiland op hoog of rustig tempo verkennen. Ten opzichte van het eerste deel is TT Isle of Man Ride on the Edge 2 zoveel beter geworden. Je hebt nu zelfs een free roam-modus!

Wereldberoemde wegrace

De TT werd voor het eerst gereden in 1907 en is uitgegroeid tot de beroemdste motorrace ter wereld. De ruim 60 kilometer lange route op de beroemde Snaefell Mountain op Man telt 260 bochten en vormt een grote uitdaging voor de meest getalenteerde motorrijders. In TT Isle of Man Ride on the Edge 2 heb je toegang tot de officiële coureurs, motorfietsen en tracks, inclusief vernieuwde physics en een nieuwe career-mode waarin spelers hun racevaardigheden steeds verder kunnen verbeteren.

Free roam-modus!

Stuk voor stuk zijn dat leuke elementen uit dit spel waaraan je dagen zo niet weken kunt spenderen, maar wij zijn vooral gecharmeerd door de nieuwste toevoeging waarbij je nu op je eigen tempo het complete eiland kunt verkennen. Je leest het goed! In TT Isle of Man Ride on the Edge 2 zit een heuse free roam-modus waarbij je op een motorfiets naar keuze op pad gaat om het eiland te verkennen. Alleen om die reden is het in huis halen van Ride on the Edge 2 al de moeite waard.

TT Isle of Man Ride on the Edge 2 – Free Roam

Geluisterd naar kritiek

Gelukkig hebben de makers van deze motorracegame ook geluisterd naar de kritiek op de vorige game. De besturing van motorfietsen voelde in het eerste deel wat onnatuurlijk aan. Dat is nu helemaal verholpen. De physics van de motoren zijn opnieuw gecreëerd. Ze reageren nu op een meer realistische manier. De rijder hangt beter in bochten, gas geven gaat gedoseerd, je hebt meer het gevoel in control te zijn. Aan slijtage van onderdelen is ook gedacht. Je moet zelfs remmen, wielophangingen en motor- en bandtemperatuur controleren.

“Je hebt meer het gevoel in control te zijn.”

Geen perfect asfalt

“Het gyroscopische effect is nu geheel geïntegreerd voor een nauwkeurigere besturing, terwijl de motoren bij hoge snelheid gaan wiebelen om coureurs erop te wijzen dat een valpartij dreigt”, aldus de makers. En het mooie is: het is echt zo. Het rijden op de motor voelt nu veel beter aan, remmen gaat gedoseerd en ook de schokbrekers reageren realistisch op de verschillende soorten ondergrond. Vergeet niet: Isle of Man is geen circuit, maar openbare weg. Geen perfect asfalt dus. Je moet meer dan ooit de weg lezen en hobbels zien te vermijden. Op hogere snelheid kan een klein hobbeltje al fataal zijn. Gelukkig is dit een game, waardoor je herkansing na herkansing krijgt. Dat is in het echte leven wel anders.

“Vergeet niet: Isle of Man is geen circuit, maar openbare weg.”

TT Isle of Man Ride on the Edge 2 – Career Mode

Snelheidsgevoel

Het snelheidsgevoel in TT Isle of Man Ride on the Edge 2 is enorm, helemaal als je in first person-view op de motor rijdt. Bomen en huizen vliegen aan je voorbij en je moet echt ver vooruit kijken en het hoofd koel houden om eventuele brokken te voorkomen. Over brokken gesproken: in het begin ga je hoe dan ook nog vaak onderuit. Dat komt omdat het enige tijd kost om het eiland met zijn vele bochten op je duimpje te leren kennen. Bovendien moet je ook leren hoe je bochten moet aansnijden. Als je die zaken in je vingers hebt, dan scheur je met veel te hoge snelheden over het eiland en is de kans op een overwinning tijdens races groot.

Rondje toeren?

Dat scheuren hoeft overigens niet hoor. Ook wij hebben af en toe gewoon een klassieke wegracer gepakt – jazeker, die zitten er ook in – om gewoon even een ‘blokje om’ te doen en te luisteren naar de realistisch klinkende symfonieën uit de uitlaat. Dat is heerlijke ontspanning na een dagje werken. Een genietmomentje. Let onderweg ook op de omgeving, want daar is veel meer aandacht aan gegeven. Deze game ziet er simpelweg goed uit.

“Klassieke racers zitten er ook in, heerlijk!”

Conclusie

TT Isle of Man Ride on the Edge 2 is het perfecte voorbeeld van hoe je met behulp van feedback van spelers een nog betere game kunt maken. Deel twee van Ride on the Edge speelt heerlijk weg, zit vol snelle actie en technische diepgang. Binnen no time ben je uren verder. Wij zijn in het bijzonder gecharmeerd van de free roam-modus waarbij je op je eigen tempo en zonder tijdslimieten kunt bepalen waar je heen rijdt. Ultieme vrijheid, is dat in in beginsel niet waar motorrijden om draait?

“Ultieme vrijheid”

TT Isle of Man – Ride on the Edge 2 is verkrijgbaar voor PS4, Xbox One en pc, en later voor de Nintendo Switch.

PLUS