achtergrondafbeelding

Triumph Trident 660 (2021): alles wat je moet weten

Alle details, achtergrondinformatie, vanafprijs en meer

30 okt 2020, 13:00  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Triumph komt met een nieuwe roadster: de Trident 660. Een motorfiets die uitgerust is met een potente driecilinder en een zeer acceptabele vanafprijs (8.995 euro) heeft. In dit artikel vertellen we alles wat je moet weten over de nieuwe Trident 660 die eind januari 2021 bij de Nederlandse dealers staat.

Bekende naam

De naam Trident gaat terug tot 1968. De naam werd bijvoorbeeld gebruikt tussen 1968 tot 1975. In 1990 keerde de naam Trident Triple terug met 750 cc en 900 cc. Nu stoft Triumph de naam Trident opnieuw af voor een nieuw ‘instapmodel’ binnen Triumph’s populaire Triple roadster line-up.

Ontwikkeling

De ontwikkeling van de Trident naam vier jaar in beslag. De motorfiets is in zijn geheel in het Verenigd Koninkrijk ontworpen en ontwikkeld op het hoofdkantoor van Triumph in Hinckley. De productie vindt straks in Thailand plaats. Maar natuurlijk wil je nog veel meer weten over de Trident.

Miles Perkins en Steve Sargent

We spreken met Miles Perkins (Head of Brand Management) en Steve Sargent (Chief Product Officer) over de nieuwe Trident 660 van Triumph.

Miles Perkins: “Ons doel was om een compleet nieuwe, compacte roadster te ontwikkelen die wendbaar is, een goede prijs heeft, goed gebouwd en betrouwbaar is, een lage zithoogte heeft, maar ook stoere looks heeft. Hij moest geschikt zijn voor elke dag. Dat was onze briefing bij het ontwikkelen van de Trident en dat heeft geresulteerd in de nieuwe Trident 660.

Perkins: “Concurrenten die we op het oog hebben zijn de 4-cilinder Honda CB650R, 2-cilinder Kawasaki Z650 en 2-cilinder Yamaha MT-07. Die drie modellen hebben we echt in ons vizier. Mensen die een roadster kopen, zijn vaak jongere rijders die een nieuwe fiets kopen of oudere rijders die een lichtere fiets willen rijden. Een ding is zeker: ze willen een hoogwaardige allrounder.”

600.000+ Triples

Al tijdens het begin van de ontwikkeling was duidelijk dat het een triple moest zijn. Triumph heeft tot op heden al meer dan 600.000 triples gebouwd.

Perkins: “Een driecilinder geeft de motorfiets karakter. We hebben voor de Trident een compleet nieuwe 660 cc triple ontwikkeld met 67 nieuwe componenten met een specifieke afstelling voor de Trident. Het blok heeft veel koppel onderin, maar ook in het middengebied en bovenin. Daardoor ontstaat een lineaire vermogensopbouw. De nieuwe triple heeft meer koppel onderin en in middengebied ten opzichte van de Street Triple S. Uiteraard voldoet de krachtbron aan de Euro 5-emissienorm.”

De prestaties

Over hoeveel vermogen praten we dan? De nieuwe 660 cc krachtbron produceert 81 pk bij 10.250 toeren per minuut en 64 Nm bij 6.250 toeren per minuut. Liefst 90 procent van het koppel is tussen 3.600 tot 9.750 toeren per minuut beschikbaar.

A2-kit

Er is ook een A2-kit verkrijgbaar. De driecilinder levert dan 47,8 pk bij 8.750 toeren per minuut en 59 Nm aan koppel vanaf 5.250 toeren per minuut. Deze kit is bij de erkende dealer weer te verwijderen.

Shift Assist optioneel

Triumph levert de Trident 660 met een zestraps transmissie met slip & assist koppeling. Optioneel levert Triumph het beproefde Shift Assist-systeem voor op- en terugschakelen zonder koppeling, een quickshifter dus.

Showa

De Trident 660 heeft verder een Showa upside down voorvork met 120 mm veerweg, een verstelbare Showa verstelbare monoshock RSU met 133,5 mm veerweg, Nissin remmen met twee remschijven voor 310 mm, een enkele remschijf achter en Michelin Road 5-banden. De brandstoftank heeft een inhoud van 14 liter.

Geen verlagingskit

Steve Sargent: “De nieuwe Triumph Trident 660 heeft een compleet nieuw chassis, met een focus op een comfortabele ergonomische zithoogte. We hebben gekozen voor een rijhoogte van 805 mm, dat is de sweet spot. Er komt geen Lower Ride Seat-optie. Dat komt omdat de breedte van het zadel opmerkelijk smal is waardoor je ook met een kleinere lengte toch goed met de voeten aan de grond komt. Ik ben zelf 1.70 meter en sta met beide voeten aan de grond.”

Geen cruise control

Cruise control hoef je niet te verwachten. Sargent: “Daar hebben we geen plannen voor. Uit onderzoek blijkt dat de gebruikers van een roadster de motorfiets vooral gebruiken voor reizen en funritten, er was simpelweg niet veel vraag naar cruise control.”

Geen performanceversie

Extra sportieve versies hoef je ook niet te verwachten volgens Sargent: “Het blijft bij deze Trident 660, een motorfiets die van zichzelf al heel sportief is. Bovendien mikken we met de Trident 660 niet op modellen als de Yamaha MT-09 of Kawasaki Z900. Daar hebben we een Street Triple voor. Met de Trident 660 mikken we nadrukkelijk op modellen als de CB650R, MT-07 en Z650. We komen ook niet met een Performance Kit. We geloven dat de motorfiets op het gebid van performance al heel concurrerend is.”

Meer modellen op dit platform?

Of Triumph het platform van de nieuwe Trident gebruikt voor andere modellen, kan Sargent nog niet vertellen. “Het kan, maar op dit moment gaan we daar niet verder op in”, zegt hij.

Rijklaar weegt ie 189 kilogram

De Trident 660 weegt rijklaar 189 kilogram. Triumph past een nieuw lichtgewicht buizenframe toe met 17-inch aluminium wielen. Standaard heeft de roadster een kleuren TFT-display waarin een white-on-back LCD-display is geïntegreerd. Het systeem ondersteunt het My Triumph Connectivity System met telefoonvoorbereiding.

Rijmodi Triumph Trident 660

Rijmodi heeft deze Triumph ook, te weten Road en Rain. In Rain wordt de gasrespons softer en grijpt tractiecontrole eerder in. Tractiecontrole kan helemaal uit, ABS niet.

Onderhoudsinterval

Bijzonder is het onderhoudsinterval van 16.000 kilometer. Twee jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking is standaard. De koper kan kiezen uit vier kleurencombinaties, te weten Crystal White, Sapphire Black, Matt Jet Black/Matt Silver Ice en Silver Ice/Diablo Red. Triumph gebruikt rijkelijk fraaie stickers.

45 accessoires

Daarnaast levert Triumph nog zo’n 45 accessoires voor extra bescherming, comfort, styling, bagage en veiligheid, denk aan een USB-laadpunt onder het zadel, dynamische LED-richtingaangevers, bandenspanningcontrole, Triumph Shift Assist, My Triumph Connectiviteit, een in kleur gespoten flyscreen, aluminium belly pan, verwarmbare handgrepen, korte zijspiegels, een tanktas en diverse beschermingscomponenten, een alarmsysteem en Triumph Track+Tracker met 24/7 monitoring.

Hoge verwachtingen

De verwachtingen van de Trident 660 zijn hoog. Sargent: “Toch heeft de Trident 660 pittige interne concurrentie om uit te groeien tot de bestverkopende Triumph tot nu toe, want ook de nieuwe Tiger 900 en verbeterde Street Triple-familie verkopen bovengemiddeld goed. We gaan het zien.”

Vanafprijs

De vanafprijs dan, ook niet onbelangrijk. De Triumph Trident 660 gaat in Nederland rijklaar 8.995 euro kosten en in België 7.995 euro. Ter vergelijking: de concurrent hanteert de volgende prijzen.

  • Honda CB 650R: 9.658 euro – 649 cc 4-cilinder in lijn 95 pk
  • Triumph Trident 660: 8.995 euro – 660 cc triple 81 pk
  • Yamaha MT-07 – 7.999 euro – 689 cc parallel-twin 74,8 pk
  • Kawasaki Z650: 7.999 euro – 649 cc parallel-twin 68 pk
Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen