Triumph Tiger Sport 800 nu ook als toerversie
Compleet met koffers en topkoffer voor twee helmen
Triumph Motorcycles komt in 2026 met een nieuwe telg in de Tiger-familie: de Tiger Sport 800 Tour.
Waar de reguliere Tiger Sport 800 al opvalt door prestaties en veelzijdigheid, gaat de Tiger Sport 800 Tour nog een stap verder. Dit is een meer op reizen gericht model en ook op woon-werkverkeer. Standaard zijn onder meer een middenbok, verwarmbare handvatten, handkappen en een comfortzadel.

Volledig reisklaar
Triumph pakt uit met een rijke standaarduitrusting. De Tour heeft een aluminium bagagedrager, volledige zijkofferset en een 49 liter topkoffer. Die is groot genoeg voor twee helmen en voorzien van dubbele rugsteunkussens voor de passagier. Daarbovenop voegt Triumph standaard een Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) toe, zodat je altijd zicht hebt op je bandenspanning.
Tiger Sport 800 Tour kleuren
De Tiger Sport 800 Tour verschijnt in twee opvallende kleuren: Matt Cobalt, een diepe, moderne blauwtint met Matt Sapphire Black en subtiele gouden accenten. De andere kleur is Carnival Red, een frisse, energieke rode kleurstelling met zwarte details en dezelfde gouden highlights. Opvallend: de accenten en kleuren lopen door in de kofferset en topkoffer, waardoor de motor een strak, volledig geïntegreerd uiterlijk krijgt.
Krachtige 800cc driecilinder
De Tiger Sport 800 Tour heeft Triumph’s bekende 800cc driecilinder. Die is goed voor 115 pk bij 10.750 tpm en 84 Nm koppel bij 8.500 tpm. Dat vertaalt zich in een directe gasrespons, soepele souplesse en het typische Triumph-driecilindergeluid. Dat extra lekker klinkt met een optionele Akrapovič-demper. Standaard heeft de Tour Shift Assist voor op- en terugschakelen zonder gebruik van het koppelingshendel.

Wendbaar en vertrouwenwekkend
De Tiger Sport 800 Tour is gebouwd voor wendbaarheid én stabiliteit. Hij staat op een Showa 41 mm UPSD-voorvork (instelbare in- en uitgaande demping), Showa-monoshock achter met 150 mm veerweg en hydraulische stelknop. Radiale vierzuigerremklauwen en dubbele 310 mm schijven zorgen aan de voorkant voor veel remkracht. In elk geval meer dan genoeg om de 232 kg rijklaar wegende motor vlot af te remmen.

Rijdergerichte technologie
Standaard heb je de beschikking over een reeks elektronische rijhulpen. Dat zijn drie rijmodi: Sport, Road, Rain en tractiecontrole (uitschakelbaar). Verder zien we bochten ABS, de al genoemde bandenspanningscontrole, het Connectivity System (navigatie, telefoon, muziek), een LCD + kleuren-TFT-dashboard en volledige LED-verlichting.

Conclusie
Met de Tiger Sport 800 Tour zet Triumph een bijzonder complete en competitief geprijsde sport-tourmotor neer. De mix van prestaties, touringcomfort, rijke standaarduitrusting en premium afwerking maakt dit model een serieuze nieuwkomer in het middenklasse-segment. Leverbaar vanaf februari 2026 voor een prijs vanaf 15.995 euro.