achtergrondafbeelding

Nieuwe Triumph Tiger 900: alle highlights en prijzen op een rij

Lichter, lager zwaartepunt, 888 cc driecilinder en meer!

4 dec 2019, 9:58  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Compleet nieuw is de Triumph Tiger 900. Hij is uitgerust met een eveneens compleet nieuwe 900 cc driecilindermotor, een rijke standaarduitrusting, uitgebreide rijassistentie en agressieve Tiger-looks. Daarnaast is de nieuwe Tiger 900 aanzienlijk lichter dan de voorgaande modellen van de Tiger 800-serie.

Tiger 900-familie

Triumph introduceert direct een complete Tiger 900-familie, beginnende met een basisversie, de Tiger 900 GT en Tiger 900 GT Pro voor langeafstandsreizen en alles er tussenin alsook de Tiger 900 Rally en Tiger 900 Rally Pro voor off-road-avontuur. Verschillen zitten hem in de uitrusting en eventueel een extra assistentiesysteem.

Triumph Tiger 900 – Basis

Triumph Tiger 900 GT

Triumph Tiger 900 Rally

888 cc

In de basis is elke Triumph Tiger 900 uitgerust met een nieuw 888 cc driecilinderblok (Euro 5) met 10 procent meer koppel dan de Tiger 800. De piek ligt bij 87 Nm bij 7.250 toeren per minuut. Het blok produceert ook 9 procent meer vermogen in het middenbereik. Het blok produceert nu 95,2 pk (70 kW) bij 8.750 toeren per minuut. Voor de GT, GT Pro, Rally en Rally Pro is een kit voor A2-rijbewijshouders te krijgen. Opvallend: Triumph past een nieuwe 1,3,2 ontstekingsvolgorde toe voor – volgens het merk – meer karakter en gevoel.

Vanaf 13.600 euro

Vooralsnog weten we alleen de vanafprijs van de basisversie van de Tiger 900. Die begint bij 13.600 euro. Prijzen van de GT en GT Pro maakt Triumph later bekend. Voor die kleine 14 mille krijg je veel uitrusting. Denk bijvoorbeeld aan Brembo Stylema mono remklauwen, een 20 liter brandstoftank om langere afstanden te overbruggen, een tot 20 mm verstelbare zithoogte op alle Tiger 900-versies, tot zes rijmodi (Rain, Road, Sport, Rider, Off-Road, Off-Road Pro), volledige led-verlichting, inclusief dagrijverlichting, een opbergruimte voor een mobiele telefoon plus USB-aansluiting voor opladen en meer.

Uitrusting duurdere modellen

Op de GT, GT Pro, Rally en Rally Pro levert Triumph een 7-inch TFT-display en een geoptimaliseerd bochten-ABS. Een geïntegreerd My Triumph-connectiviteitssysteem is alleen op de GT Pro en Rally Pro te krijgen. Ook Triumph Shift Assist – een quickshifter voor op- en terugschakelen – is alleen op de GT Pro en Rally Pro leverbaar. De Tiger 900 Rally heeft Showa-vering.

Dit moet je ook weten

De nieuwe Triumph Tiger 900 is over het geheel genomen 5 kilogram lichter. Het zwaartepunt van elke Tiger 900 is 40 mm naar voren en 20 mm omlaag verplaatst ten opzichte van de uitgaande Tiger 800. Zo ontstaat een betere gewichtsverdeling tussen het vóór- en achterwiel en een betere lage snelheidsbalans, terwijl de grondspeling behouden blijft. Het stuur staat nu 10 mm dichterbij voor een comfortabelere, rechte rijpositie.

Zithoogte

De Tiger 900, Tiger 900 GT en Tiger 900 GT Pro hebben een zithoogte van 810 – 830 mm, de Tiger 900 Rally en Tiger 900 Rally Pro hebben een zithoogte van 850 – 870 mm en de Tiger 900 GT Low Ride Height-versie heeft een zithoogte van 760 – 780 mm. Op deze manier kunnen zowel kleinere als langere rijders goed zitten.

Kleuren

De GT en Rally’s zijn verkrijgbaar in drie kleurenschema’s, met Pure White, Sapphire Black en Korosi Red voor de GT en GT Pro en Pure White, Sapphire Black en Matt Khaki voor de Rally en Rally Pro. Het basismodel Tiger 900 is leverbaar in Pure White.

A2-rijbewijs

Alle Tiger 900 GT- en Rally-motorfietsen kunnen worden aangepast om te voldoen aan de voorschriften voor een A2-rijbewijs met een door de dealer monteerbare A2-set die een speciale APS-handgreep en motorafstelling bevat en het vermogen beperkt tot 35 kW/47 pk. Het volledige vermogen kan eenvoudig weer door de dealer worden hersteld. Let op, deze optie is niet beschikbaar op het basismodel van de Tiger 900. De lokale marktwetgeving is van toepassing.

Concurrenten

Concurrenten van de nieuwe Triumph Tiger 900 zijn onder meer de Yamaha Tracer 900 en de BMW F 900 XR.

Specificaties Triumph Tiger 900 op een rij

MOTOR EN TRANSMISSIE
Type: vloeistofgekoeld, 12 kleppen, DOHC, driecilinder in-lijn
Inhoud: 888 cc
Boring: 78 mm
Slag: 61,9 mm
Compressieverhouding: 11,27:1
Maximum vermogen: 95,2 pk / 70 kW bij 8.750 toeren per minuut
Maximum koppel: 87 Nm bij .7250 toeren per minuut
Systeem: multipoint sequentiële elektronische brandstofinspuiting
Uitlaat: roestvrijstalen 3-in-1-spruitstuk, zijdelings gemonteerde roestvrijstalen demper
Eindaandrijving: O-ringketting
Koppeling: nat, meervoudige platen
Versnellingsbak: 6 versnellingen
FRAME
Frame: stalen buisframe, vastgeschroefd subframe
Swingarm: dubbelzijdige, gegoten aluminiumlegering
Voorwiel: gegoten 19 x 2,5 in
Achterwiel: gegoten 17 x 4,25 in
Voorband: 100/90-19
Achterband: 150/70R17
Voorvering: Marzocchi 45 mm upside down-vork, niet verstelbaar.
Achterwielophanging: Marzocchi achterwielophanging, handmatige preload afstelling , 170 mm veerweg op het achterwiel.
Remmen vóór: dubbele 320 mm zwevende schijven, Brembo Stylema monobloc-remklauwen met 4 zuigers. Radiale hoofdcilinder voor, ABS
Remmen achter: enkele schijf van 255 mm. Brembo zwevende remklauw met één zuiger, ABS.
Instrumentendisplay en -functies: 5-inch TFT multifunctioneel dashboard met digitale snelheidsmeter, boordcomputer, digitale toerenteller, versnellingsweergave, brandstofmeter, onderhoudsindicator, omgevingstemperatuur, klok en rijmodus.
AFMETINGEN EN GEWICHT
Breedte stuur: 830 mm
Hoogte zonder spiegels: 1.410-1.460 mm
Zadelhoogte: 810-830 mm
Wielbasis: 1.556 mm
Vorksprong: 24,6 º
Naloop: 133,3 mm
Drooggewicht: 192 kilogram
Tankinhoud: 20 liter
BRANDSTOFVERBRUIK
Brandstofverbruik: 5,2l/100 km
CO2-cijfers: Euro 5 emissienorm: 119 g/km

Share Tweet Share Share E-Mail