achtergrondafbeelding

Triumph Street Triple R 2020: meer voor minder euro’s

Vanaf april bij de dealer, up & down quickshifter is standaard

12 feb 2020, 8:01  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

De Triumph Street Triple R gaat voor 2020 stevig onder het mes. De driepitter krijgt natuurlijk Euro 5-certificering, maar Triumph heeft zich ook op andere componenten gestort. De vanafprijs van de nieuwe Triumph Street Triple R – vanaf april bij de dealer – is verlaagd. En dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Design

De Triumph Street Triple R neemt de agressievere houding en designtaal over van de Street Triple RS. We bespeuren nieuw bodywork, een opvallend flyscreen, een sportieve luchtinlaat, scherpe zijpanelen en een aerodynamische achterzijde. In combinatie met de nieuwe dubbele LED-koplampen resulteert dat in een gedrongen look. Ook mooi meegenomen: vernieuwde spiegels met verbeterde instelbaarheid .

Nieuwe kleuren

De Triumph Street Triple R is verkrijgbaar in twee nieuwe kleuren, te weten Sapphire Black of Matt Silver Ice. Beide kleurvarianten hebben stickers in de tinten Diablo Red en Aluminium Silver alsook handgeschilderde rode velgstrepen en het kenmerkende Street Triple R rode achterframe.

765 cc motorblok

Het 765 cc-motorblok van de Street Triple R onderging een grondige update. Hij voldoet nu aan de Euro 5-emissienorm en reageert volgens Triumph alerter op het gas dankzij een met 7 procent verminderde rotatietraagheid. Het blok produceert nu 118 pk (86,7 kW) bij 12.000 toeren per minuut. Het piekkoppel ligt op 77 Nm bij 9.400 toeren per minuut. Verfijningen aan de airbox en het uitlaatsysteem resulteren in een scherper, dieper en voller motorgeluid.

Transmissie

De versnellingsbak – met een korte eerste en tweede versnelling – beschikt ook over een slipper clutch en koppelingsbekrachtiging. Het laatstgenoemde systeem vermindert de inspanning van de koppelingshendel. Triumph Shift Assist is standaard. Met dit systeem kan de rijder soepel, comfortabel en snel op- of terugschakelen zonder gebruik te maken van de koppeling.

Geoptimaliseerde remmen, vering en banden

Triumph installeert Brembo M4.32 radiale monobloc-voorremklauwen met vier zuigers en een geoptimaliseerde rembloksamenstelling. Aan de achterzijde bespeuren we een Brembo-remklauw met één zuiger. Triumph gebruikt een Showa 41mm upside down big piston voorvork met separate functie en een Showa piggyback reservoir monoshock RSU aan de achterzijde. Beide zijn volledig instelbaar met voorspanning, ingaande demping en uitgaande demping. De Street Triple R staat op Pirelli Diablo Rosso III high-performance straatbanden.

Drie rijmodi

De Street Triple R heeft drie rijmodi (Road, Rain en Sport). De rijmodi hebben invloed op de gasrespons en tractiecontrole en zijn eenvoudig te selecteren tijdens het rijden via de LCD-display van de Street Triple R. In de rijmodus Rain beperkt het systeem het piekvermogen op 100 pk (73,5 kW). De Street Triple R heeft ook ride-by-wire, ABS en tractiecontrole.

Lager zadel

Naar wens kan de koper kiezen voor een Low Ride Height (LRH) variant met een zithoogte van 780 mm. Dat is 45 mm lager dan de standaard variant. De LRH-uitvoering heeft speciale vering en een herziene zadelconstructie waardoor hij nog toegankelijker is voor meer rijders.

De prijs

De nieuwe Street Triple R staat vanaf april bij de dealer voor een prijs van 9.500 euro in België en 11.600 euro in Nederland. Ter vergelijking: een Yamaha MT-09 met 115 pk is er vanaf 10.699 euro en een Kawasaki Z900 met 125 pk kost je 10.499 euro.

Engine Type Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, in-line 3-cylinder
Capacity 765cc
Bore Stroke 77.99 x 53.38 mm
Compression 12.5:1
Max Power 86.8 kW (118 PS) @ 12,000 rpm
Max Torque 77Nm @ 9,400 rpm
Fuel System Multipoint sequential electronic fuel injection with SAI. Electronic throttle control
Exhaust Stainless steel 3 into 1 exhaust system low single sided stainless steel silencer
Final Drive X ring chain
Clutch Wet, multi-plate, slip-assisted
Gearbox 6-speed with Triumph Shift Assist
Frame Front – Aluminium beam twin spar. Rear – 2 piece high pressure die cast
Swingarm Twin-sided, cast aluminium alloy
Front Wheel Cast aluminium alloy 5-spoke 17 x 3.5 in
Rear Wheel Cast aluminium alloy 5-spoke 17 x 5.5 in
Front Tyre 120/70 ZR17
Rear Tyre 180/55 ZR17
Front Suspension Showa 41 mm upside down separate function big piston forks (SF-BPF), Adjustable compression damping, rebound damping and preload adjustment.
Rear Suspension Showa piggyback reservoir monoshock, Adjustable compression and rebound damping and preload adjustment.
Front Brake Twin 310 mm floating discs, Brembo M4.32 4-piston radial monobloc calipers, ABS
Rear Brake Single 220 mm disc, Brembo single piston caliper, ABS
Length 2055mm
Width Handlebars 775mm
Height Without Mirrors 1065mm (1045mm LRH)
Seat Height 825mm (780mm LRH)
Wheelbase 1405mm
Rake 23.5° (24.5° LRH)
Trail 98.3mm (102.7mm LRH)
Dry Weight 168kg
Tank Capacity 17.4 litres
Fuel Consumption ** 5.1 l/100km
CO2 Emissions ** 119 g/km
Share Tweet Share Share E-Mail