Triumph Speed Triple 1200 RS: moddervet!
Krachtigste en snelst accelererende Speed Triple ooit
De Triumph Speed Triple 1200 RS is in alle opzichten nieuw. Het is bovendien de krachtigste en snelst accelererende Speed Triple ooit. De nieuwe Speed Triple 1200 RS is vanaf april verkrijgbaar. Hij kost 20.250 euro in Nederland, in België is dat 17.800 euro.
180 pk-piekvermogen
De nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS heeft een geheel nieuwe 1160 cc-driecilinder met 180 pk-piekvermogen bij 10.750 toeren per minuut en 125 Nm piekkoppel bij 9.000 toeren per minuut (+8 Nm), wat een ongelofelijk opwindende rit oplevert. Hij reageert ook sneller, heeft een 650 toeren per minuut hoger toerental en is voorzien van nieuwe, vrij ademende in- en uitlaatkanalen voor een geluid om kippenvel van te krijgen.
Lichter blok
De aandrijving is volledig opnieuw ontworpen, waarbij elk afzonderlijk element is ontworpen voor betere prestaties en minder massa, waardoor het nieuwe blok aanzienlijk lichter is geworden (- 7 kg). Hij is compacter dan de vorige Speed Triple-aandrijving, ondanks het grotere vermogen, waardoor het nieuwe model de perfecte balans tussen agressie, prestaties en controle heeft.
Vermogen/gewichtsverhouding
De nieuwe Speed Triple 1200 RS heeft de hoogste vermogen/gewichtsverhouding in de geschiedenis van de Speed Triple, meer dan 25 procent hoger dan de vorige generatie en bijna een verdubbeling van de oorspronkelijke Speed Triple uit 1994.
10 kilogram lichter
De nieuwe Speed Triple 1200 RS is 10 kg lichter en heeft een geheel nieuw lichtgewicht chassis, een geheel nieuwe ergonomie voor de rijder en een meer dominante en doelgerichte rijpositie en is een revolutie op het gebied van handling. De eersteklas uitrusting voor het circuit omvat nieuwe Brembo Stylema remmen, Metzeler RACETEC RR-banden en op prestaties afgestemde Öhlins-vering. Hij weegt nu afgetankt 198 kilogram. Hij heeft verder een 17 procent lichter gegoten aluminium frame met een gewichtsverdeling die verder naar voren en lager ligt. De zithoogte is 830 mm. Pirelli Diablo Supercorsa SC2-band zijn optioneel leverbaar via een vanuit de fabriek goedgekeurde circuitoptie.
Volledig instelbare Öhlins vering
De volledig instelbare voor en achter Öhlins-vering is afgestemd op de optimale balans tussen prestaties, comfort en controle. Aan de voorzijde heeft de Speed Triple 1200 RS een Öhlins NIX30 upside down vork, instelbare voorspanning, rebound en ingaande demping, terwijl de rijder aan de achterzijde kan profiteren van de Öhlins TTX36 twin tube monoshock, ook met instelbare voorspanning, rebound en ingaande demping.
Volledig nieuw 5-inch TFT-display
De nieuwe Speed Triple 1200 RS is voorzien van een gloednieuw 5-inch TFT-display. Speed Triple eigenaren hebben nu toegang tot turn-by-turn navigatie via de gratis My Triumph-app, GoPro-bediening, telefoon- en muziekbediening. De rijder kan dit alles bedienen via de schakelkubus en heeft toegang tot alle gerelateerde informatie via het TFT-scherm.
Up and down quickshifter
Een nieuwe Triumph Shift Assist up and down quickshifter maakt deel uit van de standaarduitrusting. Deze is ideaal voor pittig rijden en gebruik op het circuit en maakt het mogelijk om zonder koppeling op en neer te schakelen, terwijl de gasklepstand behouden blijft, wat zorgt voor soepel, moeiteloos en verfijnd schakelen tijdens het accelereren of vertragen, dankzij de nieuwe variabele positiesensor, die zorgt voor een geoptimaliseerde schakelpositie.
Continental MIB-EVO ABS-module
De nieuwe Continental MIB-EVO ABS-module, met een geïntegreerde 6-assige IMU en een meer verfijnde ABS-regeling, bewaakt continu de rol-, hellings- en axiale versnelling, om de hellingshoek te berekenen en de optimale remkracht voor elke situatie te garanderen. Er is keuze uit vier interventieniveaus (Rain, Road, Sport en Track), plus de mogelijkheid om de traction control volledig uit te schakelen. Ook hier is de instelling Track ontwikkeld om de vooruitgang naar voren te maximaliseren en de waargenomen interventie bij hard rijden tot een minimum te beperken. De instellingen van de traction control zijn gekoppeld aan de rijmodi, maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden aangepast.
Rijmodi
De nieuwe Speed Triple 1200 RS beschikt over 5 verschillende rijmodi: Rain, Road, Sport, Track en Rider. Elke rijmodus past het gedrag van de motor aan het beoogde gebruik aan. Dankzij het ride-by-wire-gasklepsysteem wordt de gasrespons aangepast aan de geselecteerde rijmodus, evenals de traction control en ABS-instellingen. In standje Rain wordt het vermogen teruggeschroefd naar 100 pk.
Garantie
De totale eigendomskosten worden verlaagd, dankzij het hoge onderhoudsinterval van 16.000 km en de garantie van 2 jaar met een onbeperkt aantal kilometers.
Technische specificaties Triumph Speed Triple 1200 RS
ENGINE AND TRANSMISSION | |
Type | Liquid-cooled, 12 valve, DOHC, inline 3-cylinder |
Capacity | 1160 cc |
Bore | 90.0 mm |
Stroke | 60.8 mm |
Compression | 13.2:1 |
Maximum Power | 180 PS / 177.5 bhp (132.4 kW) @ 10,750 rpm
115.6 PS (85 kW) @ 8,000 rpm (Belgium only) |
Maximum Torque | 125 Nm (92 lbft) @ 9,000 rpm
118 Nm @ 6,750 rpm (Belgium only) |
Fuel System | Multipoint sequential electronic fuel injection with electronic throttle control |
Exhaust | Stainless steel 3 into 1 header system with underslung primary silencer and side mounted secondary silencer |
Final Drive | X-ring chain |
Clutch | Wet, multi-plate, slip & assist |
Gearbox | 6 speed |
CHASSIS | |
Frame | Aluminium twin spar frame, bolt-on aluminium rear subframe |
Swingarm | Aluminium, single-sided |
Front Wheel | Cast aluminium, 17 x 3.50 in |
Rear Wheel | Cast aluminium, 17 x 6.00 in |
Front Tyre | Metzeler Racetec RR K3 120/70 ZR17 |
Rear Tyre | Metzeler Racetec RR K3 190/55 ZR17 |
Front Suspension | Öhlins 43 mm NIX30 upside down forks with adjustable preload, rebound and compression damping, 120 mm travel. |
Rear Suspension | Öhlins TTX36 twin tube monoshock with preload, rebound and compression damping, 120 mm rear wheel travel. |
Front Brakes | Twin 320mm floating discs. Brembo Stylema monobloc calipers, OC-ABS, radial master cylinder with separate reservoir, span & ratio adjustable. |
Rear Brakes | Single 220mm disc. Brembo twin piston caliper, OC-ABS. Rear master cylinder with separate reservoir. |
Instruments | Full-colour 5″ TFT instruments |
DIMENSIONS AND WEIGHTS | |
Length | 2090 mm (82.3 in) |
Width (Handlebars) | 792 mm (31.2 in) |
Height Without Mirrors | 1089 mm (42.9 in) |
Seat Height | 830 mm (32.7 in) |
Wheelbase | 1445 mm (56.9 in) |
Rake | 23.9 ° |
Trail | 104.7 mm (4.1 in) |
Wet weight | 198kg (437 lb) |
Fuel Tank Capacity | 15.5 litres (4.1 US gal) |
FUEL CONSUMPTION | |
Fuel Consumption | 50.2 mpg (5.6 l/100km) |
CO2 Figures | 130 g/km |
Standard | EURO 5
CO2 emissions and fuel consumption data are measured according to regulation 168/2013/EC. Figures for fuel consumption are derived from specific test conditions and are for comparative purposes only. They may not reflect real driving results. |
SERVICE | |
Service interval | 10,000 miles (16,000km) / 12 months |