achtergrondafbeelding

Triumph Rocket 3 R en Rocket 3 GT zijn krachtpatsers

Klinkt 167 pk en 221 Nm als genoeg?

31 jul 2019, 10:49  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Suzuki SV650X Café Racer met Café Pack.

Ken je de Rocket III van Triumph uit 2004 nog? Dat was een spectaculaire machine. Deze gloednieuwe Rocket 3 R en Rocket 3 GT-modellen doen er wat betreft performance en uitrusting nog een flinke schep bovenop. Hier alles wat je moet weten.

Grootste motorblok

Uniek voor de Triumph Rocket 3R en Rocket 3 GT is het motorblok. En niet zomaar eentje: het is ’s werelds grootste in serie geproduceerde motorblok met een motorinhoud van 2.500 cc. Ten opzichte van de vorige generatie heeft de triple-krachtbron 11 procent meer vermogen.

Veel power!

De motor produceert 167 pk bij 6.000 toeren per minuut en maar liefst 221 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Het maximale koppel is ook beschikbaar in het middenbereik, wat volgens Triumph zorgt voor moeiteloze acceleratie en uitmuntende gasrespons in alle versnellingen.

Uitlaat

De driecilinder ademt uit via een hydrogevormde 3-header uitlaat. Ride-by-wire en een ingebouwd koelvloeistofsysteem zijn ook inbegrepen. Beide Rocket-modellen hebben een onderhoudsinterval van 16.000 kilometer.

Veel lichter

Het blok kreeg een nieuwe carter, dry sump smering, een integrale olietank en nieuwe balansassen. Samen zorgen die componenten voor een gewichtsbesparing van 18 kilogram ten opzichte van de vorige generatie. Onder de streep is de nieuwe Rocket 3 zelfs meer dan 40 kilogram lichter dan zijn voorganger, onder meer dankzij een aluminium frame.

Verschillen

Hoe verschillen de Triumph Rocket 3 R en Rocket 3 GT? Bij de Rocket 3 R ligt het accent meer op sportiviteit. De Rocket 3 GT heeft juist verbeterde toercapaciteiten. De Rocket 3 R heeft een stuur in roadster-stijl en een zithoogte van 773 mm. De Rocket 3 GT heeft een meer op touring gericht stuur en een zithoogte van 750 mm. De Rocket 3 GT is bovendien uitgerust met een rugsteun van geborsteld aluminium.

Kleuren

Voor elk Rocket 3-model is er keuze uit twee alternatieve kleurenschema’s. Bij de Rocket 3 R is dat Korosi Red en Phantom Black en de Rocket 3 GT in de kleuren Phantom Black óf Silver Ice en Storm Grey met een Korosi Red pinstripe applicatie. Beide nieuwe Rocket 3-modellen zijn uitgerust met een USB-aansluiting van 5V onder het zadel, handig om apparaten op te laden.

Kenmerken

De nieuwe Rocket 3 herkennen is niet heel moeilijk. Hij heeft een dubbele LED-koplamp, een enkelzijdige swingarm, verborgen inklapbare passagiersvoetsteunen, 20-spaaks gegoten aluminium wielen met imposante Avon Cobra Chrome-banden (band achter 240 mm!), Brembo Stylema Monobloc-remmen en instelbare Showa-vering.

Vier rijmodi

Andere kenmerken zijn een TFT-dashboard met verlichte schakelaars, geoptimaliseerd bochten-ABS, tractiecontrole, vier rijmodi (Road, Rain, Sport en Rider-Configurable), Hill Hold Control, Cruise Control, sleutelloos starten en verwarmde handgrepen (standaard op GT, optie op R).

Geborsteld

En kijk ook eens naar die geborstelde roestvrij stalen tankband, aluminium kap, geborsteld aluminium luchtfilterafdekking, geborsteld aluminium koelvloeistof- en olievuldoppen en die gefreesde vinnen op de carter. Details zijn er genoeg.

Vanafprijzen

Wat de Triumph Rocket 3 R en Rocket 3 GT moeten kosten is nog niet bekend. De levering start nog dit jaar.

Share Tweet Share Share E-Mail