achtergrondafbeelding

Triumph Rocket 3 met….342 pk!

Wow, die zal als een raket van zijn plek komen

3 dec 2022, 10:05  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Een Triumph Rocket 3 komt met zijn standaard 2,5-liter driecilinder al aardig van zijn plek. Deze ‘special’ van 342 pk is een echte Rocket.

Silverstone ken je vast wel van het beroemde Britse racecircuit dat op de racekalenders staat van de Moto GP en de Formule 1. Daar vlakbij is ook een bedrijf, genaamd TTS Performance, dat compressorkits levert voor dikke motorfietsen. Zo’n kit schroeft het vermogen flink op. In augustus showde het bedrijf ter ere van zijn 40-jarig bestaan een getuned Suzuki Hayabusa met 372 pk.

Hayabusa-klus smaakte naar meer

Die klus smaakte naar meer. De eigenaar van TTS Performance, Richard Albans, richtte zijn pijlen op een van de zwaarste cruisers van dit moment, zeker als het gaat om cilinderinhoud: de Triumph Rocket 3 van 2,5-liter. Naar zijn idee was er meer vermogen uit te halen dan de voor deze cilinderinhoud wat tamme 167 pk en een maximum koppel van 225 Nm.

Lees ook: test Triumph Rocket 3

Compressorkit voor Triumph Rocket 3

TTS Performance ontwikkelde een compressor voor de Rocket 3 en daarmee levert deze cruiser van Triumph nu 342 pk. Dat was althans het vermogen dat de Dyno-testbank aangaf. Het maximum koppel stijgt naar 373 Nm en dat is heel fors voor een motorfiets, ook voor deze Rocket 3 van iets meer dan 300 kg.

Kloeke driecilinder

Natuurlijk is er niet zomaar even een compressor op de kloeke driecilinder geschroefd. Op de foto’s en deze video kun je al zien dat TTS Performance een fraai staaltje technologie heeft geïntegreerd in het 2,5-liter blok met hier een daar ook een stukje oogstrelend carbon, zoals voor de luchtaanzuigbuis.

Diverse aanpassingen aan blok

De Rotrex compressor zit aan de linker voorzijde van het blok. De inlaat is helemaal aangepast en ook is een andere uitlaat gemonteerd. In de cilinderkop zijn andere nokkenassen geplaatst die de kleppen sneller openen. Ook is de motorelektronica ingesteld op de wijzigingen. Overigens vormt op deze foto een Triumph Rocket 3 TFC de basis. Van deze versie zijn er maar 750 geproduceerd en in deze special levert het blok standaard al wat meer power en dat is 182 pk.

Wat kost de compressor voor de Rocket 3?

Mocht je plannen hebben voor je eigen Rocket 3, de compressorkit is te koop bij TTS Performance voor omgerekend zo’n 9.300 euro. Je doet er slim aan om ook de hetere nokkenassen en speciale zuigers erbij te bestellen voor circa 1.700 euro. Nu nog iemand vinden die de hele handel erop schroeft en klaar is je raket. O ja, bedenk wel dat je na de transformatie niet meer bij Triumph hoeft aan te kloppen voor fabrieksgarantie. TTS Performance is echter geen bedrijf van prutsers. Met veertig jaar levering van talrijke compressorkits voor diverse motorfietsen is er de nodige ervaring in huis over wat wel en niet kan.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen