Triumph Rocket 3 brengt ode aan stuntman Evel Knievel
Met 500 Even Knievel Limited Editions
Evel Knievel is beroemd om zijn geweldige sprongen met een motorfiets. Ooit gebruikte hij daarvoor zelfs een door een raket aangedreven exemplaar. Hij vertoonde zijn waaghalzerij echter meestal op Triumph motorfietsen. Als ode zijn van de Triumph Rocket 3 (what’s in a name) Evel Knievel Limited Editions uitgebracht.
De nieuwe Rocket 3 R en GT Evel Knievel Limited Editions eren de jarenlange relatie tussen Triumph en Knievel, van zijn eerste televisieoptreden op een Triumph Bonneville T120 tot zijn baanbrekende sprong over de fonteinen van het Caesars Palace in Las Vegas.
Knievel’s kleurstelling
De Limited Editions zijn uitgerust met volledig verchroomde brandstoftanks. De kleurstelling is geïnspireerd op Knievel’s iconische witte jumpsuit, versierd met Knievel’s kenmerkende ‘stars and stripes’. Beide modellen hebben contrasterende matte Sapphire Black zijpanelen en met leder beklede zadels waarop de handtekening van Evel Knievel in goud kleur is geborduurd.
Knievel animatie
Het display van de Triumph Rocket 3 Evel Knievel Editions toont na het indrukken van de (keyless) startknop een unieke Knievel-animatie. Verder is elk exemplaar genummerd met een in zwart en goudkleur uitgevoerd plaatje op het kleppendeksel van het gigantische 2,5-liter grote driecilinderblok. Kopers krijgen verder een collectors edition-boek met het verhaal over stuntman Evel Knievel.
250 exemplaren elk
Paul Stroud, Chief Commercial Officer van Triumph Motorcycles, vertelt: “Evel Knievel heeft in de jaren 60 veel stunts uitgevoerd op Triumph-motoren, maar zijn sprong bij het Caesars Palace op een T120 TT was het moment waarop hij zichzelf tot een legende verhief die generaties fans heeft geïnspireerd. In samenwerking met de familie Knievel hebben we twee opvallende Limited Editions gecreëerd. Van elk model zijn er wereldwijd slechts 250 exemplaren verkrijgbaar.”
Triumph Rocket 3 vestigt technische records
De Triumph Rocket 3 R en GT hebben eveneens technische records gevestigd. Ze hebben ’s wereld grootste productiemotorblok. Dat betreft dan vooral de cilinderinhoud van 2.458cc. De in de lengterichting geplaatste driecilinder krachtbron domineert ook het aanzicht van opzij. De motor levert 134 kW (182 pk) en een imposante trekkracht van 225 Nm bij slechts 4.000 toeren per minuut. Via een cardanaandrijving gaat al die kracht naar het achterwiel.
Rocket R de sportiefste
Beide Rocket 3-modellen zijn echte cruisers. De GT is daarvan de versie met een wat relaxtere zitpositie door een meer naar de rijder gericht stuur en naar voren geplaatste voetsteunen. Op de R zit je wat meer voorover en staan je voeten op meer naar achteren geplaatste steunen. Je zit ook net een fractie hoger met een zadel op 773 mm van de grond. Bij de GT meet de zadelhoogte 750 mm.
Elektronische beschermengelen
Het zijn zeker geen lichte motorfietsen. De R zet 317 kg op de weegschaal en de GT doet daar nog drie kilo bovenop. Wel worden de Rocket 3 motorfietsen geleverd met alle elektronische systemen die je vandaag de dag kunt verwachten bij een moderne motor. Denk aan hellingshoek-afhankelijke ABS en tractie controle, hill hold systeem, cruise control en diverse rijmodi. Een quick shifter is optioneel.
Vering en remmen
De Showa vering en schokdemping zijn voor en achter volledig instelbaar. Verder past Triumph de remmen van Brembo toe met de hoogwaardige Stylema remklauwen en 320 mm remschijven voor en een remschijf van 300 mm achter. Dat zijn kloeke exemplaren, maar ze moeten dan ook heel wat gewicht tot stilstand brengen.
Wanneer en prijzen?
Beide Evel Knievel Limited Editions staan met ingang van maart 2025 bij de Triumph-dealers. Bestellen kan echter nu al. En misschien is dat ook wel slim, gezien het beperkte aantal exemplaren. De Rocket 3 R-versie is er vanaf 33.395 euro. De GT kost 1.000 euro meer.