Triumph introduceert Scrambler 1200 XC en XE
Adventure-motorfietsen met Modern Classic-design
Triumph breidt het modellengamma uit met twee nieuwkomers: de Scrambler 1200 XC en de Scrambler 1200 XE. Het zijn adventure-motorfietsen met Modern Classic-design, geschikt voor strak asfalt of zandpaden.
XC en XE: de verschillen
Wat zijn de verschillen tussen de 1200 Scrambler XC en 1200 Scrambler XE? De eerste is ontworpen met de focus op allroad en offroad, terwijl de XE-variant is ontworpen om net zo goed te zijn op de weg, maar met nog meer extreme offroad-capaciteiten.
Design
Kenmerken van het design zijn een naadloze gevormde Scrambler-brandstoftank met klassieke, Scrambler-tankkenmerken, spaakwielen, een geborstelde aluminium tankdop in Monza-stijl, geborsteld RVS en een klassiek duozadel.
De krachtbron
Beide motoren maken gebruik van een 1.200 cc grote Bonneville tweecilinder met een vermogen van 90 pk bij 7.400 toeren per minuut. Dat is 12,5 procent meer vermogen dan de Bonneville T120 en zelfs 38 procent meer dan de 2019 Street Scrambler. Koppel is er in overvloed: 110 Nm vanaf 3.950 toeren per minuut. Dat is 37,5 procent meer dan de Street Scrambler. Uit een hoog geplaatste uitlaat komt volgens de maker een kenmerkend tweecilinder Scrambler-geluid. Beide Scrambler 1200-modellen hebben een onderhoudsinterval van 16.000 kilometer.
Uitrusting
De twee nieuwe modellen beschikken over tal van zaken die je op een moderne motorfiets mag verwachten. We zetten het hieronder even een op rij:
- 2e generatie TFT-dashboard
- Tot 6 rijmodi, inclusief ‘Offroad Pro’ op de XE
- Geoptimaliseerd bochten-ABS en tractiecontrole op de XE
- IMU en volledig geïntegreerd technologisch systeem
- Integrale LED-verlichting, inclusief kenmerkende DRL koplamp
- Intuïtieve schakelaars en joystick met 5 standen
- Verlichte schakelaars
- Koppelingsbekrachtiging
- Sleutelloos starten
- Cruise control
- USB-oplaadpunt
- Verwarmde handvatten als standaard op de XE en als optie op de XC
- ’s Werelds eerste geïntegreerd GoPro bedieningssysteem, Triumph’s eerste turn-by-turn-navigatiesysteem en geïntegreerde Bluetooth telefoon- en muziekbediening (dit wordt vergemakkelijkt door een optionele Bluetooth-connectiviteitsmodule)
- Toonaangevende, volledig instelbare Öhlins achterschokbrekers
- Showa volledig instelbare voorvork met lange veerweg
- Dubbele, radiale M50 Monobloc remklauwen van Brembo
- Aluminium swingarm met lange veerweg
- Nieuw Scrambler-frame
- Opklapbare pedalen, instelbaar op de XE
- Hoogwaardige spaakwielen
- Baanbrekend 21” voorwiel, met op avontuur gerichte tubeless banden
- Goedgekeurde Pirelli Scorpion Rally banden
Scrambler-accessoires
Personaliseren kan volop, want Triumph heeft meer dan 80 nieuwe Scrambler-accessoires in de aanbieding, waaronder een ‘Escape’ inspiratieset, met bagagecapaciteiten voor toeren. Er is ook een ‘Extreme’ inspiratieset, voor een nog meer op offroad gefocuste uitrusting. Om nog meer voorbeelden te noemen: je kan kiezen voor een hoog voorspatbord, een roestvrij stalen valbeugelset, koplampbescherming, een Bluetooth-connectiviteitsmodule, een Carbon-demper van Arrow, verplaatsingsset van de richtingaanwijzers, een stuurbeugel, ruige koffers, een tanktas of een 30 liter bagagerol.
Levering
De Triumph Scrambler 1200 XC is leverbaar in de kleuren Jet Black en Matt Black maar ook Khaki Green en Brooklands Green. De Scrambler 1200 XE is er in de tinten Fusion White en Brooklands Green of Cobalt Blue en Jet Black. Prijzen maakt Triumph later bekend. De levering start in de loop van 2019.