achtergrondafbeelding

Exclusief scheurijzer: Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition

Dichter bij de Moto2 fabrieksmachine kun je niet komen

26 aug 2019, 11:05  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-09 in de kleur Ice Fluo.

Met deze hagelnieuwe Daytona Moto2 765 Limited Edition viert Triumph – als officiële motorleverancier van het FIM Moto2 wereldkampioenschap – de terugkeer naar de top van de racerij. Volgens Triumph kun je niet dichter bij de Moto2 fabrieksmachine komen.

Historie Daytona

Eerst even wat historie. In 1966 won Buddy Elmore de Florida Daytona 200 op spectaculaire wijze. Hij reed van de 46ste plaats op de grid naar de eerste plaats en won met een prototype van de T100 Tiger. Deze legendarische overwinning kreeg uiteindelijk de naam ‘Daytona’. In het begin van de jaren ’90 introduceerde Triumph een de Dayton als model uitgerust met een 675 cc driecilinder. Het model won de Isle of Man TT, de Daytona 200 alsook het Britse, Duitse, Franse en World SuperSports Championships. In 2019 won Triumph-coureur Peter Hickman nog race nummer 2 op het Isle of Man. Kortom: die Daytona is wat je noemt een succesnummertje.

De krachtbron

Triumph rust de Daytona Moto2 765 uit met een van de Moto2-machine afgeleid blok met een piekvermogen van 130 pk bij 12.250 toeren per minuut en 80 Nm bij 9.750 toeren per minuut.

Onderdelen

De krachtbron is uitgerust met onderdelen die ook in het Moto2-ontwikkelingsprogramma van toepassing zijn, denk aan titanium inlaatkleppen, sterkere zuigers, MotoGP-gespecificeerde DLC-gecoate zuigerpennen, nieuwe nokkenas, nieuwe luchtinlaten, aangepaste drijfstangen, inlaatpoort, krukas en cilinder met een verbeterde compressieverhouding. De motor maakt ook 600 toeren per minuut meer dan het Street Triple RS-blok, met een rode lijn die nu 13.250 toeren per minuut aantikt. De 765 cc driecilinder ademt uit via een Arrow titanium race uitlaat. Schakelen gebeurt via Triumph Shift Assist, de quickshifter van Triumph voor schakelen zonder koppeling.

Brembo Stylema-remmen

De Daytona Moto2 765 Limited Edition beschikt over lichtgewicht Brembo Stylema-remmen, instelbare remhendels en een MCS radiale remcilinder. Ook van de partij zijn Diablo Supercorsa SP-banden, Öhlins race voor- en achtervering, een 43 mm NIX30-voorvork en TTX36-achtervering, beide zijn volledig instelbaar.

Koolstofvezel carrosserie

Een lichter hoofdframe, subframe en swingarm drukken het gewicht, net als de nieuwe koolstofvezel carrosserie. Lichtgewicht vijfspaaks 17-inch aluminium wielen maken het feest compleet. Vergeten we bijna om het full-color TFT-display te noemen en de vijf rijmodi Rain, Road, Rijder, Sport en Track.

1.530 exemplaren in totaal

Van de Daytona Moto2 765 Limited Edition produceert Triumph slechts 765 exemplaren voor de Verenigde Staten en Canada alsook 765 stuks voor Europa, Azië en de rest van de wereld. In totaal dus 1.530 modellen. Elke motorfiets is voorzien van een Moto2 aluminium kroonplaat met het Moto2-merk en een lasergeëtst limited edition nummer.

De nieuwe Triumph Daytona Moto2 765 (2019) – MotorRAI TV

Share Tweet Share Share E-Mail