achtergrondafbeelding
Triumph Bobber Krugger

Triumph Bobber by Krugger

Zo jammer! Deze beauty van een Bobber is niet te koop

17 mei 2018, 8:00  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Geef Fred Krugger een motorfiets en hij maakt er iets heel speciaals van. De afgelopen vier maanden ging hij met slijptol en lasapparaat los op een nieuwe Triumph Bobber. En dan krijg je dit.

Creatie schreeuwt om kenteken

Cees de Rooij, general manager van Triumph Benelux, ziet het wel zitten om de creatie van Fred Krugger op de markt te brengen. ‘Het moet niet al te ingewikkeld zijn om op deze Triumph Bobber een kenteken te krijgen. Een kentekenplaathouder en achterlicht erop en dan moet hij toch door de keuring kunnen komen.’

Wishful thinking

Het is wishful thinking, zoals de Britten dat zo mooi kunnen zeggen. Deze Triumph Bobber van de Belgische custombike tovenaar Fred Krugger is voorlopig het enige exemplaar. Een creatie die vooral de komende tijd op shows zal zijn te bewonderen. Kunstenaar Krugger heeft hem zelf nog niet eens gereden, laat staan gestart. ‘En neuh, dat zal ik ook niet doen’, alsof we een oneerbaar voorstel doen met het vragen naar het uitlaatgeluid.

Triumph Bobber Krugger

Hoe het begon…

Eind 2017 heeft Triumph Benelux Fred Krugger gevraagd om zijn interpretatie te maken van de Bobber met als uitgangspunt de machine geschikt te maken voor flat track-acceleratieraces. De opdracht was om bij de aanvang van  het seizoen 2018 klaar te zijn en de Bobber op meerdere shows te tonen.

Tank verlaagd

Zoals gebruikelijke zit zijn creatie vol met slimme maar vooral mooie details die soms vrijwel onzichtbaar zijn. Zo is de benzinetank 40 mm verlaagd. Voor deze ingreep moest een extra tank worden gemaakt om de  injectiepomp te kunnen plaatsen. De zadelsteun is omgedraaid en gewijzigd en opnieuw bekleed met een zadelovertrek van Wildhog.

Hardtail achterbrug

De wielbasis is toegenomen met 75 mm, de hoogte daarentegen is met 45 mm  afgenomen door de constructie van een nieuwe stijve hardtail-achterbrug. Tenslotte is de voorvork ingekort met 38 mm en stuur en de ‘riser’ zijn omgedraaid, zodat je meer voorover in een racehouding zit. Door de luchtfilterkast te verwijderen konden er luchtkelken  op de ‘nep’ carburateurs worden geplaatst en tevens konden ook de zijkappen 50mm naar achter worden gezet. Het frame zelf is ongewijzigd gelaten.

Verfraaid met Triumph-onderdelen

De “homemade” voor- en achterspatborden zijn volledig opnieuw vormgegeven. Ze komen oorspronkelijk van de tweezits Bobber. De motor is met veel originele Bobber onderdelen verfraaid en met meerdere Triumph onderdelen en accessoires zijn accenten gelegd (handvaten, led koplamp met aluminium sierrand, olievuldop, voorremkapjes, steun voor koppelingskabel, …. ).

De wielen en remschijven zijn van Arlen Ness. In het oog springen ook de roestvrijstalen uitlaten van 53 mm diameter en megafoondempers. Speciaal zijn ook de banden van Dunlop met speciale « scarving » en gegraveerde Krugger logo. De gekozen kleur is Skoda L7TA grijs.

Triumph Bobber Krugger

 

Share Tweet Share Share E-Mail


Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.