achtergrondafbeelding

Terugblik op motorjaar 2019: Wim Otten

Jaar met hoog Scrambler-gehalte

21 dec 2019, 17:29  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Het jaar 2019 is letterlijk voorbijgevlogen. Een jaar waarin opvallend veel nieuwe en ook bijzondere motoren op de markt zijn gekomen. In dit artikel blikt MotorRAI-journalist Wim Otten terug op motorjaar 2019 en vooruit op 2020.

Welke motor is je persoonlijke favoriet van 2019? Waarom?

De BMW R 1250 RS staat hoog op mijn lijst. In de eerste plaats doordat het nieuwe boxerblok overtuigt door zijn trekkracht en reactie op het gas bij lage toerentallen dankzij de ShiftCam (verstelbare inlaatnokkenas). Verder stuurt de nieuwe RS strak door de stijve voorvork (dezelfde als bij de S 1000 RR) en door het toch wel bescheiden gewicht voor een cardanfiets. Het uiterlijk is er door de spitser gevormde kuip enorm op vooruitgegaan.

BMW R 1250 RS 2019 - MotorRAI.nl

Welk motormoment in 2019 is je het beste bijgebleven?

Rijden met de sportieve Honda-modellen op het TT-circuit van Assen. Dat waren de CBR500R, CBR650R en de nieuwe Fireblade CBR1000RR. Het motormoment was het nemen van de beroemde Strubben 180 graden bocht. Die kun je op zoveel verschillende manieren nemen. Hoog inzetten of juist laag? De laatste optie beviel het best, omdat je dan prachtig uit de bocht kunt accelereren om met hoge snelheid het snelle stuk van het circuit op te denderen. Bij de 650 kun je dan het gas vol open houden en zelfs meters pakken ten opzichte van een snellere fiets. Heerlijk!

Test - Honda CBR500R

Wat was je leukste motortest? En waarom?

De verleiding is groot om weer de BMW R 1250 RS op te voeren of de ook nieuwe en indrukwekkend krachtige BMW S 1000 RR. Maar de leukste? Dan kom ik toch uit bij de MASH Scrambler 400. Hij is niet snel, er zijn strakker sturende fietsen en ook de afwerking is hier en daar te verbeteren. Wat is het echter genieten met deze o zo betaalbare machine. Dat klassieke Scrambler-uiterlijk is een voltreffer. Helemaal door de verchroomde tank met een kunstlederen spanband eroverheen. Het Chinese MASH zet hiermee gewoon een heel geinige fiets in de markt, met een lekker klinkend eencilinder blok. Licht en wendbaar genoeg voor plezier in de stad en met een paar noppenbanden ook in het terrein.

Waar kijk je het meest naar uit in 2020? En waarom?

Veel noten heb ik niet op mijn zang. Er is er een waarnaar ik uitkijk: de Ducati Panigale V2: 155 pk en 176 kg en het op zeker prachtig klinkende geluid van een Ducati V2-blok. Ik ben razend benieuwd hoe hij voelt en rijdt. Met zelf nog een oude Ducati 900 in de schuur met Koningsassen-blok verwacht ik dat deze nieuwe Panigale V2 veel in mij wakker zal maken. Ben zo benieuwd…

 

Share Tweet Share Share E-Mail