achtergrondafbeelding

Suzuki V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT 2020

Marktintroductie eerste kwartaal 2020

5 nov 2019, 14:54  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

Suzuki kan dringend een fonkelnieuw model gebruiken. Die is er nu in de vorm van de nieuwe Suzuki V-Strom 1050 en de Suzuki V-Strom 1050 XT. De XT is de rijker aangeklede versie, compleet met zijkoffers en topkofer. Ook komt er een 35 kW-versie, maar die komt niet naar Nederland. De marktintroductie van de nieuwe V-Strom vindt plaats in het eerste kwartaal van 2020.

De bekende V-Twin, maar dan iets sterker

Suzuki lepelt in de nieuwe V-Strom dezelfde krachtbron als in het uitgaande type. Nog altijd is hier dus sprake van een 1.037 cc V-Twin. Uiteraard voldoet de krachtbron nu wel aan de Euro5-emissienorm. Suzuki peutert wel meer vermogen uit de twee cilinders. Je geniet als rijder nu van 108 pk (bij 8.500 toeren per minuut). Dat was 101 pk (bij 8.000 toeren per minuut). Je levert wel 1 Nm aan koppel in: 100 Nm bij 6.000 toeren per minuut versus 101 Nm bij 4.000 toeren per minuut voorheen.

Verschillende rijmodi

De nieuwe Suzuki V-Strom 1050 heeft verder verschillende rijmodi, een ABS met drie standen en een uitgebreid kleurendisplay. De motorfiets heeft ook het zogeheten Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), dat is een pakket van assistentiesystemen die de V‑Strom nog comfortabeler maken.  Denk aan de volgende systemen:
– Ride-by-wire – elektronische gasbediening
– Traction Control-systeem (drie standen en uitschakelbaar)
– Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS)
– Suzuki Easy Start-systeem
– Low RPM Assist
– Cruisecontrol (alleen XT)
– Motion Track Brake-systeem en Combined Brake-systeem (alleen XT)
– Hill-Hold Control (alleen XT)
– Slope Dependent Control (alleen XT)
– Load Dependent Control (alleen XT)

Zithoogte

Het aluminium frame zorgt voor een laag gewicht en biedt door zijn opzet ook ruimte voor een tank met een inhoud van 20 liter. De zithoogte is 855 mm (850 mm voor de V‑Strom 1050 XT). De langere wielbasis van 1.555 millimeter draagt bij aan de stabiliteit. De instelbare Kayaba-voorvork heeft dikke vorkpoten met een diameter van 43 mm. Voor heeft de V‑Strom 1050 dubbele remschijven van 310 mm in diameter en Tokico vierzuiger-remklauwen. De remschijf achter heeft een diameter van 260 mm en die wordt geremd door een remklauw met een enkele zuiger.

Zijkoffers en topkoffers

Optioneel is een bagagesysteem beschikbaar met gemakkelijk te bevestigen zijkoffers en een topkoffer. Het instrumentarium heeft een overzichtelijk LCD-scherm. In een oogopslag zijn toerental, snelheid, brandstofvoorraad en motortemperatuur af te lezen, plus de gekozen instellingen voor het Traction Control-systeem, S-DMS en ABS. Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst. De buddyseat van de V‑Strom 1050 XT is van een nieuw ontwerp, waardoor die meer comfort biedt en in twee hoogten verstelbaar is. Onder de buddyseat van de XT bevindt zich een 12-volt stopcontact. En het windscherm van de XT is handmatig 50 mm in hoogte verstelbaar.

Specificaties Suzuki V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT 2020

Lengte: 2.265 mm
Breedte: V-STROM 1050 870 mm | V-STROM 1050 XT 940 mm
Hoogte: V-STROM 1050 1.515 mm | V-STROM 1050 XT 1.465 mm
Wielbasis: 1.555 mm
Bodemvrijheid: V-STROM 1050 165 mm | V-STROM 1050 XT 160 mm
Rijklaargewicht: V-STROM 1050 236 kg | V-STROM 1050 XT 247 kg
Motortype: 4-tak vloeistofgekoelde DOHC 90 graden V-twin
Boring x slag: 100 x 66 mm
Motorinhoud: 1.037 cc
Compressieverhouding: 11,5:1
Band vóór: 110/80R19M/C 59V
Band achter: 150/70R17M/C 69V
Tankinhoud: 20 liter

Share Tweet Share Share E-Mail