achtergrondafbeelding

Suzuki onthult V-STROM 800DE

Nieuwe middelzware allroader: verwacht begin 2023

8 nov 2022, 16:28  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

De Suzuki V-STROM 800DE is een nieuwe allroad voorzien van een 776 cc paralleltwin motor en er is een versie voor A2-rijbewijsbezitters.

Uitbreiding V-STROM-familie

De Suzuki V-STROM 800DE komt tussen de V-STROM 650 en de vernieuwde V-STROM 1050. De 800DE heeft een gloednieuwe paralleltwin van 776 cc, een stijf en licht frame en instelbare SHOWA veer-demper elementen met de langste veerwegen binnen de V-STROM-familie.

Designconcept ‘Adventure of a New Era’

De nieuwe adventure tourer van Suzuki is ontworpen volgens het designconcept ‘Adventure of a New Era’. Het is Suzuki’s designtaal van de toekomst, met een knipoog naar de styling van Suzuki-crossers uit het verleden. De V-STROM 800DE heeft een aantrekkelijke, radicaal nieuwe en moderne look.

Scherpe snavel

Zijn scherpe, nieuwe ‘snavel’ staat hoog boven het grote 21-inch voorwiel. Zijn kenmerkende, hexagonale LED-koplampunit accentueert het slanke, lichte en compacte voorkomen, waarin ook direct de stevige goudkleurige upside-downvoorvork in het oog springt.

Comfort bij lange toertochten

Het zadel van de Suzuki V-STROM 800DE is ontworpen voor optimaal comfort op lange toertochten. Het korte windscherm is in drie standen instelbaar, in stappen van 15 mm. Standaard is de V-STROM 800DE uitgerust met handkappen, brede voetsteunen met rubberen blokken, een bagagedrager met handgrepen voor de passagier, radiatorbescherming en een kunststof carterbeschermplaat.

Suzuki V-STROM 800DE met nieuwe motor en transmissie

De V-STROM 800DE wordt aangedreven door Suzuki’s gloednieuwe 776 cc paralleltwin met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Het maximumvermogen bedraagt 62 kW (84,3 pk) bij 8.500 toeren per minuut, maar er is ook een versie van 35 kW (47,5 pk) voor A2-rijbewijshouders. Ook biedt deze motor een krachtig koppel van 78 Nm bij 6.800 toeren per minuut. Vanaf circa 3.000 toeren per minuut is al zo’n 95 % van dat koppel beschikbaar.

270 graden krukas

Suzuki rust de nieuwe krachtbron uit met 270°-krukas, omdat het ontstekingsinterval daarvan garant staat voor een soepel rijgedrag met een overvloed aan koppel en positieve tractie in combinatie met een prettig klinkende roffel. De sound en het motorkarakter zijn vergelijkbaar met die van een V-twin, zoals dus bij de V-STROM 650 en V-STROM 1050.

Primeur: Suzuki Cross Balancer

Het Suzuki Cross Balancer-mechanisme bestaat uit twee door de krukas aangedreven balansassen – onder een hoek van 90 graden gemonteerd. Die elimineren trillingen. Het systeem is uniek en gepatenteerd door Suzuki.

Drie rijmodi

Het karakter van de nieuwe paralleltwin is aan te passen met drie rijmodi via de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). Er is keuze uit rijmodus Active, Basic en Comfort. De paralleltwin is altijd gekoppeld aan een Bi-directional (up & down) quickshifter, waarmee schakelen met de volledig nieuwe zesversnellingsbak snel gaat.

Koppeling met slipperfunctie

Het Suzuki Clutch Assist System (SCAS) met slipperfunctie zorgt voor een lichte bediening van de koppeling en voorkomt een slippend of stuiterend achterwiel bij terugschakelen. Dankzij het Suzuki Easy Start System volstaat slechts één druk op de knop om de motor te starten. De functie Low RPM Assist zorgt ervoor dat het toerental van de motor licht wordt verhoogd bij het loslaten van het koppelingshendel om soepel vanuit stilstand weg te rijden, ook op een helling.

Instelbare ABS en Traction Control

Het antiblokkeerremsysteem (ABS) is standaard in twee modi instelbaar. In modus 1 is er een minimale interventie. Die stand is daarom geschikt voor het rijden op gravelpaden. Modus 2 is ideaal voor normale wegcondities. Met de Rear ABS Cancel Mode is het ABS op het achterwiel uit te schakelen voor de gewenste remcontrole op gravel en andere onverharde oppervlakken.

Gravel-modus

De Suzuki V-STROM 800DE ook een speciale Gravel-modus (G-mode). In deze modus wordt het ontstekingstijdstip verlaat zodat er een beperkte hoeveelheid wielspin mogelijk is. Hierdoor blijft de motorfiets beheersbaar en biedt hij nog steeds de gewenste vermogensafgifte om onverharde wegen en paden met meer vertrouwen te verkennen.

TFT-display

De V-STROM 800DE is uitgerust met een 5-inch kleuren-TFT-display. De toerenteller doet tevens dienst als een programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt. De instelling van de schakelindicatie is mogelijk in stappen van 250 toeren per minuut tussen de 4.000 en 9.250 toeren per minuut. De bediening van de functies en de instellingen voor de elektronische assistentiesystemen gebeurt met de schakelaars links op het stuur.

Beschikbare kleuren

De Suzuki V-STROM 800DE is verkrijgbaar met keuze uit drie verschillende kleurcombinaties. Iconisch is de combinatie geel-blauw, deze kleur – Champion Yellow – vormt een fraai contrast met de donkerblauwe zijpanelen. Een andere optie is de combinatie van het grijze Glass Mat Gray en gele accenten aan de voorzijde. Beide kleuren zijn geïnspireerd op de rijke motorhistorie van Suzuki. De derde kleurcombinatie bestaat uit het zwarte Glass Sparkle Black en donkerblauwe zijpanelen. Daarmee oogt de V-STROM 800DE stoer en agressief.

 

 

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen