achtergrondafbeelding

Suzuki GSX-S1000GX

Supersporter in adventure-verpakking

9 nov 2023, 16:20  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Suzuki noemt het een Supreme Sport Crossover. De Suzuki GSX-S1000GX is in elk geval een verrassende en krachtdadige nieuwkomer.

De nieuwe Suzuki GSX-S1000GX valt precies tussen sport tourers en adventure tourers in. De GX heeft de krachtbron van de GSX-S1000GT en biedt het design van de V-STROM 1050. Het is de ultieme, sportieve motorfiets waarmee je alle kanten op kan.

Suzuki GSX-S1000GX gestroomlijnd

Aerodynamica speelt bij de GX een belangrijke rol. Om die reden is de machine tot in de kleinste details ontwikkeld in de windtunnel. Die aanpak resulteerde onder meer in een uniek windscherm dat de nodige windprotectie biedt. Het windscherm is in drie stappen te verstellen waardoor de hoogte met 43 mm wordt verhoogd of verlaagd. Ook de handkappen en het kuipwerk zorgen voor minder luchtweerstand en betere bescherming tegen wind en regen.

Verschillen met Suzuki GSX-S1000GT

De verschillen ten opzichte van de GSX-S1000GT zijn groot. De GX heeft bijvoorbeeld een grotere veerweg (150 mm voor en achter) waardoor er meer bodemvrijheid ontstaat, evenals een meer recht-op-zitpositie. Het stuur is 55 mm dichter bij de rijder ten opzichte van de GT. Het is ook 50 mm breder. Ten opzichte van de GT is het zadel 15 mm dikker voor de berijder en 10 mm dikker voor de passagier. De zithoogte bedraagt 845 mm.

152 pk sterke viercilinder

Net als de GSX-S1000 en de GSX-S1000GT heeft ook de GX een krachtig 999 cc viercilinder motorblok. Het blok blinkt uit door zijn hoge koppel en vermogen in een breed toerengebied. De vloeistofgekoelde vier-in-lijn produceert 106 Nm koppel bij 9.250 toeren per minuut. Het piekvermogen bedraagt 112 kW (152 pk) bij 11.000 toeren per minuut.

Met quickshifter

Systemen als Suzuki Easy start, het Bi-directional Quick Shift System, het Suzuki Clutch Assist System (SCAS) en Low RPM Assist bieden je maximaal gebruiksgemak. De scherpe rijeigenschappen en overdaad aan comfort zijn mogelijk dankzij een uitgebreid pakket aan elektronische assistentie van de Suzuki GSX-S1000GX: Suzuki Intelligent Ride System. Dit geavanceerde elektronicapakket bestaat uit diverse sensoren en een 6-assige Inertial Measure Unit (IMU) die de volgende rijhulpsystemen mogelijk maken:

  • Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α)
    • Power Mode Selector
    • Suzuki Traction Control System (STCS)
    • Smart TLR (Traction, Lift, Roll en Torque) Control
    • Active Damping Control (ADC)
  • Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES)
    • Suzuki Floating Ride Control (SFRC)
    • Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC)
    • Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC)
  • Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS)
  • Automatic Rear Suspension Modes
  • Ride-by-wire Electronic Throttle System
  • Bi-directional Quick Shift System
  • Smart Cruise Control
  • Motion Track Brake System
  • Slope Dependent Control System
  • Suzuki Easy Start System
  • Low RPM Assist
Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen