achtergrondafbeelding

Suzuki GSX-1300R Hayabusa (2021): Alles wat je moet weten!

Derde generatie Hayabusa staat te trappelen

5 feb 2021, 8:01  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter.

Hij is terug van weggeweest: de Suzuki Hayabusa. De derde generatie van de legendarische Hayabusa is in alle opzichten aangescherpt. Dit voorjaar wordt de Hayabusa in Nederland geïntroduceerd en staat hij bij alle Suzuki-dealers. Wij vertellen je nu al alles wat je moet weten over de nieuwe Suzuki GSX-1300R Hayabusa (2021).

Hayabusa sloeg in als een bom

Eerst even wat historie. De eerste Suzuki Hayabusa verscheen in 1999. De motorfiets sloeg in als een bom, want de Suzuki GSX-1300R kreeg de titel van ‘snelste productiemotorfiets ter wereld’. Zijn topsnelheid lag boven de 300 km/u. Dankzij de Hayabusa ontstond het segment ‘sportmotor’.

Naam Hayabusa

De term Hayabusa is de Japanse benaming van de slechtvalk die bij het vangen van zijn prooi snelheden bereikt van meer dan 300 km/u.

1.340 cc grote viercilinder

Inmiddels zijn we toe aan de derde generatie. En die is… nee, niet krachtiger, maar wel sneller. De nieuwe 264 kilogram zware Suzuki Hayabusa krijgt opnieuw een 1.340 cc grote vloeistofgekoelde viercilinderlijnmotor. Die is voor de nieuwe generatie ingrijpend onder handen genomen en voldoet aan de Euro 5-emissienorm. Het resultaat is een vermogen van 140 kW (190 pk) bij 9.700 toeren en een koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren.

7 pk minder

Jawel, de nieuwe Hayabusa heeft dus 7 pk minder dan voorheen en doet dus niet mee aan de pk-wedloop die momenteel speelt tussen bepaalde motorfietsmerken. Suzuki kiest voor koppel, in het bijzonder bij lage en middelhoge toeren. Omdat de Hayabusa nu in die gebieden eerder piekt, is ie sneller dan voorheen. De vorige Hayabusa had 3,4 seconden om 100 km/u te bereiken, bij de nieuwe versie is dat 3,2 seconden. De topsnelheid blijft al sinds 2001 gelijk: 299 km/u.

Nog een echte Suzuki Hayabusa

De nieuwe Suzuki Hayabusa is direct als Hayabusa herkenbaar. Suzuki past een Multi-LED-koplamp toe evenals Suzuki Ram Air Direct (SRAD) luchtinlaten, LED-achterlichten achteraan, zeer scherpe lijnen en compleet nieuw ontworpen uitlaten. Het design legt de nadruk meer op de voorkant, waardoor de motorfiets de indruk geeft dat ie klaar is om aan te vallen.

Nieuwe instrumentarium

Helemaal nieuw is het instrumentarium, met grote analoge tellers. Daartussen zit een TFT LCD-display waarop diverse informatie op af te lezen is. Het paneel toont de klok, versnelling, kilometerteller, een dubbele reismeter, omgevingstemperatuur, het actuele brandstofverbruik, rijbereik, reistijd, gemiddeld brandstofverbruik en de voltmeter. Ook is er informatie te vinden over de huidige SDMS-α systeeminstellingen, een Active Data-display dat de hellingshoek weergeeft en informatie over de voor-en achterremdruk, versnelling en de huidige positie van de gashendel. Kortom: lekker veel informatie. Een omgevingslichtsensor past automatisch het helderheidsniveau van het instrumentenpaneel aan op basis van de omliggende omstandigheden, maar de rijder kan er ook voor kiezen om handmatige aanpassingen te doen.

Technologie

Nu hebben we al wat termen verklapt over de nieuwe Suzuki GSX-1300R Hayabusa, zoals SDMS-α en Active Data. Je begrijpt vast wel dat Suzuki bijzonder veel technologie toepast in zijn nieuwe sportmotor. Het pakket intelligentie assistentiesystemen bestaat uit:

  • Ride-by-wire – elektronische gasbediening
  • Suzuki Easy Start System
  • Active Speed Limiter
  • Low RPM Assist
  • Cruise control
  • Launch control (drie standen)
  • Motion Track Brake System Combined Brake System
  • Hill Hold Control System
  • Slope Dependent Control System

Verschillende rijmodi

Ook het Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) met verschillende rijmodi maakt onderdeel het van het pakket aan assistentiesystemen. SDMS-α beschikt over drie door Suzuki voorgeprogrammeerde standen en drie standen waarbij de gebruiker alle instellingen kan wijzigen. De volgende zaken zijn aan te passen:

  • Motion Track Traction Control System (10 standen + OFF)
  • Power Mode Selector (3 settings, waarvan één met een lager vermogen)
  • Anti-lift Control System (10 standen + OFF)
  • Engine Brake Control System (3 standen + OFF)
  • Bi-directional Quick Shift System (2 standen + OFF)

Bi-directional Quick Shift System

Het Bi-directional Quick Shift System zorgt ervoor dat rijders snel op of terug kunnen schakelen, zonder dat daarvoor de koppeling gebruikt hoeft te worden óf dat er gas teruggenomen moet worden. Quick Shift biedt twee modi. Modus 1 reageert snel, zoals dat tijdens races nodig is, terwijl modus 2 vooral op soepel schakelen is ingesteld. Voor vloeiend schakelgedrag zet de ECM de ontsteking later als je de quickshifter tijdens het accelereren of bij een constante snelheid bedient. Het systeem is voorzien van ‘auto blipper’: het opent de gasklep als er teruggeschakeld wordt tijdens het afremmen.

Hardware

Veel software dus, maar hoe zit het met de hardware? De interne instellingen van de volledig verstelbare 43mm KYB upside-down voorvork en de KYB schokdemper achter zijn aangepast, om schokken beter te absorberen. Ook staat de Hayabusa op nieuwe – exclusief voor de Hayabusa ontworpen –  banden van Bridgestone, de Battlax Hypersport S22.

Stylema-remklauwen

De Hayabusa beschikt verder over Brembo’s nieuwste Stylema-remklauwen. Met een lichter en compacter ontwerp verhogen deze nieuwe remklauwen de luchtstroom rond de remblokken, die zo sneller afkoelen en een onmiddellijke respons leveren. De diameter van de voorste schijven neemt van 310 mm toe tot 320 mm. De remschijven hebben bovendien een nieuw patroon, dat helpt bij het verder optimaliseren van de koelefficiëntie. De gewichtsverdeling komt uit op 50:50.

Kleuren

Bij de verkoopstart dit voorjaar zijn er drie kleurcombinaties leverbaar op de nieuwe Suzuki Hayabusa:

Glass Sparkle Black in combinatie met Candy Burnt Gold

Metallic Mat Sword Silver in combinatie met Candy Daring Red

Pearl Brilliant White in combinatie met Metallic Mat Stellar Blue.

Luchtstroom benadrukken

In alle gevallen geldt dat de contrasterende kleuren de luchtstroom benadrukken. Voor de derde generatie van de Suzuki Hayabusa zijn ook het Japanse Hayabusa-teken en het Engelse logo ‘Hayabusa’ vernieuwd, met scherpere details.

Technische gegevens Suzuki GSX-1300R Hayabusa (2021)

 

Totale lengte 2.180 mm (85.8 in.)
Totale breedte 735 mm (28.9 in.)
Totale hoogte 1.165 mm (45.9 in.)
Wielbasis 1.480 mm (58.3 in.)
Grondspeling 125 mm (4.9 in.)
Zithoogte 800 mm (31.5 in.)
Rijklaar gewicht 264 kg (582 lbs)
Motortype Viertakt, vloeistofgekoeld, DOHC, viercilinder in lijn
Cilinderinhoud 1.340 cm3 (81.8 cu. in.)
Boring x slag 81,0 mm x 65,0 mm (3.189 in x 2.559 in.)
Compressieverhouding 12,5:1
Brandstofsysteem Benzine-injectie
Startsysteem Elektrisch
Smeersysteem Wet sump
Transmissie 6 versnellingen, constant mesh
Vering Voor Upside-down voorvork, schroefveren, oliegedempt
Achter Linksysteem, schroefveren, oliegedempt
Balhoofdhoek / naloop 23°00’ / 90 mm (3.54 in)
Remmen Voor Brembo Stylema®, 4-zuiger, dubbele remschijf met ABS
Achter Nissin, enkelzuiger, enkele remschijf met ABS
Banden Voor 120/70ZR17M/C  (58W), tubeless
Achter 190/50ZR17M/C  (73W), tubeless
Ontsteking Elektronische transistor-ontsteking
Inhoud brandstoftank 20.0 L (5.3 / 4.4 US / IMP gal)

 

100+ foto’s Suzuki GSX-1300R Hayabusa

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen