Saroléa MANX7: De ultieme elektrische superbike
Het Belgische Saroléa gooit hoge ogen met nu al legendarische MANX7
Soms kom je een motormerk tegen waarvan je nog nooit hebt gehoord. In mijn geval was dat het merk Saroléa. En dat terwijl het merk al in 1850 werd opgericht in België en ooit een van de grootste motorfabrikanten van Europa was. Tegenwoordig heeft Saroléa slechts één elektrisch model waarmee ze hoge ogen gooien. Tijd om dit mooie Belgische merk wat beter te leren kennen.
A short trip down memory lane
In 1929 produceerde Saroléa vijfenzeventig motorfietsen per dag in een voor die tijd hypermoderne fabriek in België. Het was een van de grootste motorfabrikanten in Europa.
De verwoestingen die de Tweede Wereldoorlog met zich mee bracht en de economische strijd die daarop volgde, brachten het bedrijf op zijn knieën. Na vierendertig jaar kwam er een einde aan het Belgische motormerk.
Ruim een halve eeuw later werden de rechten van het merk gekocht door de tweelingbroers Thorsten en Bjorn Robbens uit Gent en werd het legendarische merk nieuw leven in geblazen. Bekijk hier de website!
Lichter, sterker, sneller en beter de Saroléa MANX7!
Dat ze bij Saroléa serieus aan de weg timmeren, zien we bij de MANX7. Deze elektrische superbike heeft alles wat een motor uit de MotoGP of World Superbike series heeft, alleen dan met 0% uitstoot. Één brok schone, innovatieve en intelligente technologie.
High performance
De zeer geavanceerde elektrische aandrijflijn van Saroléa levert waanzinnige prestaties. In tegenstelling tot een verbrandingsmotor – die uit honderden bewegende onderdelen bestaat – heeft de Saroléa-elektromotor maar één bewegend onderdeel, de rotor. De MANX7 accelereert van 0 naar 100 km/u in 3 luttele seconden, zonder aarzeling en zonder één druppel benzine.
Top technologie
Het monocoque frame is helemaal van koolstofvezel vervaardigd. Een combinatie van materialen die het frame niet alleen sterk en stijf maken maar ook super licht. Voor de veiligheid en om het totaalgewicht laag te houden is ook de swingarm van koolstofvezel gemaakt. Mallen gemaakt met een CNC-machine garanderen absolute nauwkeurigheid van de onderdelen en een hoogwaardige oppervlakteafwerking. De Saroléa MANX7 heeft de ideale gewichtsverdeling van 50% vóór en 50% aan de achterkant.
Specificaties
Motor:
Lucht gekoelde brushless DC 3-phase elektrisch
Transmissie:
Directe ketting aandrijving, single speed, Regina ketting
Afmetingen:
Lengte: 2055 mm
Hoogte: 1080 mm
Zithoogte: 820 mm
Wielbasis: 1430 mm
Gewicht: 217 kg
Frame:
Koolstofvezel monocoque frame
Koolstofvezel swingarm
Voorvering: Ohlins FGRT-200
Achtervering: Ohlins TTX36
Remmen:
Voor: dubbele remschijven met 4-zuiger Beringer Aerotec remklauwen
Achter: enkele remschijf 2-zuiger Beringer Aerotec remklauw
Wielen:
Aluminium OZ Gass-R – voor: 17 x 3.5 inch – achter: 17 x 6 inch
Banden
Dunlop SportSmart TT voor: 120/70 – achter: 190/55
Bodywork
Koolstofvezel kuip
Plexiglas Poly(methyl methacrylate) body van Fabbri Accessori
Lichtgewicht titanium en aluminium schroeven en bouten van Pro-Bolt
Achterlicht, knipperlichten, spiegels, voetsteunen, kentekenplaathouder van Rizoma
Energie
Accu: 14 kWh Lithium-Ion (230km)
Laadsysteem: quick charge capabilities
Laadtijd DC (80%): 20 min
Range (gecombineerd): 230 km
Opties
18 kWh (280km)
22 kWh (330km)
Garantie
2 jaar mechanische garantie