Review – BMW R 18 Transcontinental
Oerkracht en 427 kg op twee wielen, hoe rijdt dat?
Wow, dit is een respectabele zwaargewicht! De BMW R 18 Transcontinental met grote stuurkuip, topkoffer, zijkoffers en een audio-installatie is voor rijders met spierballen…
Op de foto’s is de BMW R 18 Transcontinental al een geweldenaar, maar ‘in het echt’ imponeert hij helemaal. Wat heet? Een kasteel op twee wielen is het. Stapvoets rijdende auto’s maken in de file ruim baan als we van achteren naderen. Ze maken automatisch een ‘Rettungs Gasse’, zoals ze dat in Duitsland noemen. Een strook vrijmaken om hulpdiensten door te laten.
Ontworpen voor lange afstanden
De BMW R 18 Transcontinental is ontworpen voor reizen en het afleggen van lange afstanden. De uitrusting omvat een aan het stuur gemonteerde kuip met hoog windscherm en windgeleiders. Je kijkt uit op een cockpit met vier analoge ronde instrumenten en een 10,25 inch TFT kleurendisplay.
Comfort met grote C
Extra koplampen en een Marshall audiosysteem met 6 luidsprekers verhogen het real american cruisergehalte. Chromen motorbeschermingsbeugels, zijkoffers en een topkoffer behoren tot de uitrusting. Comfort is met een grote C in de vorm van een brede, verwarmbare buddyseat. De passagier zit vorstelijk dankzij een in de topkoffer geïntegreerde ruggensteun.
Stripings op zwarte lak
Wie de oude modellen van BMW kent, zoals de R5 uit 1936, ziet wat overeenkomsten. Al is het maar dat BMW toen louter boxermotoren bouwde in de kleur zwart en met witte dubbele stripings op de tank en spatborden. De R 18 Transcontinental heeft ze ook. En niet geplakt maar met penseel aangebracht op de glanzend zwarte lak.
Gewichtige R 18 Continental
Gelukkig is de zadelhoogte bescheiden. Gelukkig? Ja, want anders voel je je niet op je gemak om 427 kg rijklaargewicht stilstaand overeind te houden. Je voelt het gewicht nadrukkelijk als je hem van de zijstandaard rechtop zet. Daarvoor is kracht nodig. Rolt de handel eenmaal dan gaat sturen juist verrassend licht dankzij een laag zwaartepunt.
Fluwelen hand
Het rijden is even wennen, maar ben je gewend dan wordt het leuk en levendig. De R 18 communiceert met je als rijder. Behandel je hem met harde hand, dan doet hij dat met jou. Gebruik je de fluwelen hand dan beloont hij je met een volgzaam gedrag. Dan zet je het gewicht en de enorme trekkracht om in soepel rijden met een verpletterende acceleratie.
Achteruitrijhulp
Bij de aanschaf doe je er slim aan om de optie van de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist aan te vinken. Want als je met de R 18 Transcontinental achteruit een helling op moet duwen of door het grind dan is die assistent een uitkomst.
Bochtenverlichting
Een andere geinige optie is de bochtenverlichting. Die zat op het testexemplaar. Bijzonder dat in een klassiek ogende ronde koplamp zoveel lichttechniek past. En het werkt! Kantel je met de R 18 dan verlicht de lamp de binnenkant van de bocht extra.
Benen achter de cilinders
De BMW R 18 Transcontinental heeft treeplanken. De voeten rusten daarop met de benen achter de grote cilinders. Deze positie zorgt voor een relaxte en actieve zithouding en voor optimale controle over de motorfiets. Schakelen doe je met een hak-/teenpedaal; dat is even wennen.
Rain, Roll en Rock
Er zijn drie rijmodi: Rain, Roll en Rock. Oplopend van softe gasreactie naar dynamisch direct. Standaard is ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar). Het motorkoppelregelsysteem MSR is er om wielslip bij acceleratie in te dammen.
Big Boxer? Dat zegt genoeg
Het hart van de R 18 Transcontinental is de Big Boxer, zoals dat ook is toegepast in de andere R 18 modellen. De grootste tweecilinder boxermotor ooit voor een motorfiets in serieproductie heeft een inhoud van 1.802 cc. Hij heeft een vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. In het toerenbereik van 2.000 tot 4.000 t/min levert hij altijd meer dan 150 Nm koppel.
Geen elektronische instelling
De BMW R 18 Transcontinental heeft een dubbel wiegframe van stalen buizen. De vering en demping hebben bewust geen elektronische instellingsmogelijkheden. De veerunit achter is voorzien van progressieve demping en automatische lastcompensatie, zodat hij met twee opzittenden en bagage dezelfde zithoogte houdt. De veerweg is 120 mm voor en achter.
Prima remsysteem
427 kg afremmen gaat verrassend licht. De R 18 Transcontinental heeft een remsysteem met dubbele schijfremmen voor en een enkele schijfrem achter, beide met vierzuiger vaste remklauwen. Verder heeft hij BMW Motorrad Full Integral ABS.
Cruise Control
De BMW R 18 Transcontinental is standaard uitgerust met elektronische Dynamic Cruise Control (DCC). DCC houdt automatisch de door de berijder ingestelde snelheid aan. ‘Dynamic’ betekent dat de ingestelde snelheid ook constant wordt aangehouden op hellingen.
Remt automatisch voor bochten
Active Cruise Control (ACC) is een optie en zorgt voor ontspannen toeren door automatisch de afstand tot de voorganger aan te passen. Met behulp van radarsensoren in de kuip accelereert de motorfiets automatisch mee met de voorganger of remt af wanneer dat nodig is. ACC verlaagt voor een bocht automatisch de snelheid om die comfortabel en met een veilige hellingshoek te kunnen nemen.
Marshall audiosysteem
Het Marshall audiosysteem is bij de prijs van de R 18 Transcontinental inbegrepen. Een upgrade-versie is optie, maar dan heb je ook wat. Dan krijg je vier luidsprekers en twee subwoofers met een totaal vermogen van 280 watt voor echte ‘good vibrations’. Al 60 jaar produceert Marshall legendarische gitaarversterkers die worden gebruikt door ’s werelds beste muzikanten. Sinds 2012 levert Marshall hoofdtelefoons en actieve luidsprekers die zijn ontworpen voor muziekliefhebbers.
Conclusie
De BMW R 18 Transcontinental is allesbehalve een beginnersmotor. Dat zal je wel duidelijk zijn. Zelfs ervaren rijders hebben er nog een hele kluif aan. Vooral als het op stapvoets manoeuvreren aankomt. Het is des te verrassender dat hij zich z0 soepel laat sturen vanaf snelheden die hoger liggen dan 20 km/uur. Door de lange wielbasis is deze gigant enorm stabiel op de snelweg. De boxer maakt maar net iets meer dan 2.000 toeren bij 100 km/uur. Je hoort de uitlaat goedmoedig grommen. Je kunt over de cockpit heen met de analoge tellers door de smalle ruit kijken. Of als je lang bent, kijk je er net over heen. Belangrijk is vooral dat je je instelt op cruisen. Wil je sportief rijden, dan zit het hoge gewicht in de weg. Kijk dan naar een andere motor. Voor de aanschafprijs van de R 18 Continental, die begint bij 32.950 euro, kun je zeker een alternatief vinden.