Review – BMW CE 04
Is dit Star Wars? Nee, dit is realiteit
Passanten staren je na, alsof ze een voertuig uit Star Wars voorbij zien gaan. Het is de BMW CE 04 en die kun je gewoon kopen. Niettemin tart hij de wetten van scooterdesign.
De BMW CE 04 is een motorscooter en lijkt een studie. Een blikvanger van de eerste orde, waarbij conceptueel design is doorgetrokken naar de productieversie. Om te laten zien dat dit geen doorsnee motorscooter is, maar eentje met volledig elektrische aandrijving en volledige connectiviteit met je smartphone.
BMW CE 04: elektrisch en digitaal
Deze CE 04 neemt je playlist over zodra je opstapt. En terwijl de navigatie je naar je volgende bestemming brengt, bel je nog even met vrienden via de verbonden speciale CE 04 helm. Een groot 10,25 inch kleurendisplay toont alle informatie helder en overzichtelijk. Dit voertuig is bedoeld voor de stad. Waarmee je ook milieuzones in kan en mag.
Snelweg kan, maar…
De snelweg kan ook, maar dat is niet zijn comfortzone. Doordat er geen windscherm is, zit je vol in de rijwind. Dat is voor even geen probleem, maar minder plezierig bij langere ritten. Met een actieradius tot aan 130 km zijn lange ritten zeker wel mogelijk. In de praktijk zakt dat rijbereik bij langdurig snelweggebruik naar waardes tussen de 90 en 100 km. Of je moet gaan slipstreamen achter een vrachtwagen.
Accu in de bodemplaat
Het avantgardistische design van de BMW CE 04 is mogelijk door de vlakke accu in de bodemplaat en de compacte aandrijflijn. De ontwerpvrijheid en oplossingen leidden tot ongekende mogelijkheden, waaronder de zwevende buddyseat. Daaronder zit een verlicht opbergvak voor de helm of de laadkabel. Dit vak is zittend op de buddyseat bereikbaar. Het opent aan de rechter zijkant. Je hoeft dus niet het zadel omhoog te klappen.
Veilig en comfortabel
De nieuwe BMW CE 04 heeft grote, dichte wielen voor minder luchtweerstand. Aan de voorzijde zien we twee schijfremmen, ondersteund door een enkele schijfrem achter. BMW Motorrad ABS Pro is optioneel verkrijgbaar. Met behulp van een hellingshoeksensor is dit remsysteem ook effectief voor een veilige noodstop in een bocht. De parkeerrem activeert automatisch bij het uitklappen van de zijstandaard.
Achteruitrijhulp
Standaard heeft de CE 04 een achteruitrijhulp om zo het manoeuvreren makkelijker te maken. Op het stuur zit de R-knop om de achteruitrijhulp te activeren. Optioneel zijn nog verwarmbare handvatten en een verwarmbare buddyseat mogelijk. Je kunt trouwens ook als optie een andere buddyseat aanvinken met een klein steuntje om de onderrug te ontlasten. Dat is een aanrader als je wat langer in het zadel zit, zoals BMW dat ook zelf aangeeft in de omschrijving.
Groot display
Het 10,25 inch TFT-kleurenscherm heeft een zeer scherpe weergave. De splitscreen-modus maakt het mogelijk om meerdere functies tegelijk te tonen. De bediening verloopt via de draairing, de multicontroller, links op het stuur. Belangrijke informatie is altijd zichtbaar, zoals snelheid, accustatus en rijbereik.
Gratis app
Via de gratis BMW Motorrad Connected app zijn verschillende functies van je smartphone te gebruiken, zoals interactieve navigatie. De smartphone is veilig op te bergen in een spatwaterdicht en geventileerd opbergvak met USB-C-poort. Dit vak wordt samen met Keyless centrale vergrendeling automatisch afgesloten en door de smartphone in de houder te plaatsen blijft deze tijdens de rit op zijn plaats.
Pittige prestaties
De elektromotor van de BMW CE 04 levert maximaal 31 kW (42 pk). In 2,6 seconden sprint hij van 0 naar 50 km/h. De topsnelheid bedraagt 120 km/h. De CE 04 doet ook aan energieterugwinning bij afremmen. De elektrische scooter regelt dit zelf en activeert het systeem wanneer dit mogelijk is.
Vier rijmodi
Het rijgedrag kun je zelf inkleuren met de rijmodi eco, rain, road en de optionele rijmodus dynamic voor nog snellere acceleraties. Automatic Stability Control (ASC) beperkt het motorkoppel om het doorslippen van het achterwiel te voorkomen, zowel tijdens het rijden als bij het accelereren vanuit stilstand.
Opladen, hoe snel kan dat?
De lithium-ion accu is op te laden aan een stopcontact van 220 V. Dan duurt het circa 3 uur en 30 minuten tot aan 80%. Met behulp van de optionele snellader met een laadvermogen van maximaal 6,9 kW (2,3 kW is standaard) kan je de accu in 65 minuten van 0% naar 80% laden. In de praktijk zal de laadtijd korter zijn omdat je nooit met een helemaal lege accu zal beginnen. Van 20% tot 80% duurt snelladen dan slechts 45 minuten.
Conclusie
Een week hebben we gestuurd met de BMW CE 04, vooral woon-werkverkeer. Enkele reis circa 75 km en dat is goed te doen. Ook in de rijmodus Dynamic en dus met het hoogste stroomverbruik. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je op het werk kan opladen. De acceleratie is heerlijk pittig. Elke keer is het genieten om nagenoeg zonder enig geluid weg te schieten bij een op groen springend verkeerslicht. Het enige geluid is een zacht gierend gezoem. De CE 04 remt sterk af op de motor. De schijfremmen zijn zelden nodig en als je die gebruikt, valt op dat die nogal pittig aangrijpen. Sturen gaat heel makkelijk door het lage zwaartepunt. De in verhouding lange wielbasis zorgt voor stabiliteit bij hoger snelheden. Het is een fijn rijdende motorscooter, die vooral in stedelijk verkeer zijn kracht toont. De connectiviteit met je smartphone is dik in orde. De prijs is verrassend. Voor iets meer dan 12.000 euro heb je de CE 04 en helemaal aangekleed met opties kom je uit op zo’n 15 mille. Duur? Het is maar hoe je het bekijkt en wat je wil. Je betaalt voor een elektrische scooter geen wegenbelasting, geen BPM. Bij zakelijk gebruik heb je geen bijtelling, dan is de BTW aftrekbaar en je kunt gebruik maken van de KIA-regeling: Kleinschaligheid Investeringsaftrek van 28%. Zit je voor minder wel even op een tweewieler die ongekend veel bekijks heeft. Dat is ook wat waard, toch?