achtergrondafbeelding
Suzuki Katana 2019 ontmoet Suzuki Katana 1981 - Reportage MotorRAI.nl - Fotografie: Bart Oostvogels

Reportage: Nieuwe Suzuki Katana ontmoet oude Katana

Exclusieve preview van nieuwe Katana die in 2019 op de markt komt

5 dec 2018, 9:21  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Heeft niet voor niets een Yamaha MT-07 en Caterham Seven Roadsport.

Banzai! De Suzuki Katana is terug van weggeweest. In Vianen zetten we de nieuwste generatie – die in het voorjaar van 2019 op de markt komt – naast zijn voorvader: een Suzuki Katana uit 1981.

Suzuki GSX1100 S Katana

De oer-Katana was destijds niet alleen een designstatement. Nee, in 1981 was het ook de snelste productiemotorfiets ter wereld met een topsnelheid van 220 km/u. Hij debuteerde op de InterMot. De officiële naam was overigens de Suzuki GSX1100 S Katana. Hij had een viercilinder met 111 pk en een koppel van 97 Nm bij een drooggewicht van 232 kilogram.

Suzuki Katana 2019 ontmoet Suzuki Katana 1981 - Reportage MotorRAI.nl - Fotografie: Bart Oostvogels

Samoerai-strijders

De eerste Katana had als een van de eerste motorfietsen een vrij hoge tank. Daardoor zat je als rijder meer uit de wind. Dat laatste is ook het geval bij de nieuwe Katana. Maar waarom heeft deze tweewieler eigenlijk de naam Katana? Niet veel mensen weten dat de naam Katana het Japanse woord is van een zwaard dat Japanse Samoerai-strijders gebruikten. Een vlijmscherp wapen dat met de hand werd gesmeed. De naam paste volgens Suzuki perfect bij de scherpe vormen van deze naked bike. Ook nu weer, want kijk maar eens goed naar het design.

Suzuki Katana 2019 ontmoet Suzuki Katana 1981 - Reportage MotorRAI.nl - Fotografie: Bart Oostvogels

GSX-S1000F met andere body

De nieuwe Suzuki Katana heeft een puntige en compacte cockpit, een opvallend hoge tankpartij en een ranke korte achterzijde. En niet te vergeten: LED-verlichting. Het samuraizwaard is terug te vinden op de flank, zowel bij de nieuwe als klassieke Katana. Feitelijk is de nieuwe Katana een GSX-S1000F met een andere body. In dit geval zijn de bodypanelen ontworpen door het Italiaanse Frascoli Design. De zadelhoogte bedraagt 825 mm.

Vloeistofgekoelde viercilinder

De nieuwe Katana overtreft zijn voorvader wat betreft performance. Suzuki monteert een vloeistofgekoelde viercilinder van 999 cc. De krachtbron levert 150 pk en een koppel van 108 Nm. ABS en Traction Control met drie standen zijn standaard, evenals 310 mm grote remschrijven afkomstig van Fujico, voorzien van Brembo-remklauwen met vier zuigers. Verder staat de nieuwe Katana op een sportieve band van Dunlop: de sportmax Roadsport 2. Deze band is speciaal voor de nieuwe Katana ontworpen. Het gewicht van de nieuwe Katana bedraagt 215 kilogram.

Suzuki Katana 2019 ontmoet Suzuki Katana 1981 - Reportage MotorRAI.nl - Fotografie: Bart Oostvogels

Zilver en zwart

Suzuki levert de nieuwe Katana in de kleuren zilver en zwart. Omdat het motorblok en de uitlaat ook al zwart zijn, oogt de zwarte variant bijzonder stoer. Maar toch: ook de zilveren variant – die we voor deze reportage naast een oude Katana parkeren – mag er zijn. De motorfiets heeft opvallende details, zoals rode Suzuki-letters die voor het nodige contrast zorgen. Accessoires zijn er volop. Denk aan rode accentstickers voor de wielen tot een koolstofvezel voorspatbord.

Preview op 8 december in Vianen!

De prijs van de Suzuki Katana is nog niet bekend. Ook een richtprijs noemen is lastig, maar met 15 tot 16 mille zitten we vast in de buurt. Een GSX-S1000A met dezelfde krachtbron kost 14.399 euro. Wil je de nieuwe Suzuki Katana nog ver voor de marktintroductie bekijken? Dat kan! Op zaterdag 8 december kun je bij Suzuki in Vianen terecht voor een preview. Vanaf 10:00 uur zijn de deuren geopend en om 16:00 uur is het afgelopen. De hele dag zullen alle modellen voor 2019, waaronder dus de Katana, te zien zijn.

Nieuwe Suzuki Katana (2019) ontmoet oude Katana (1981) – MotorRAI TV

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.