Reportage: Nieuwe Suzuki Katana ontmoet oude Katana
Exclusieve preview van nieuwe Katana die in 2019 op de markt komt
Banzai! De Suzuki Katana is terug van weggeweest. In Vianen zetten we de nieuwste generatie – die in het voorjaar van 2019 op de markt komt – naast zijn voorvader: een Suzuki Katana uit 1981.
Suzuki GSX1100 S Katana
De oer-Katana was destijds niet alleen een designstatement. Nee, in 1981 was het ook de snelste productiemotorfiets ter wereld met een topsnelheid van 220 km/u. Hij debuteerde op de InterMot. De officiële naam was overigens de Suzuki GSX1100 S Katana. Hij had een viercilinder met 111 pk en een koppel van 97 Nm bij een drooggewicht van 232 kilogram.
Samoerai-strijders
De eerste Katana had als een van de eerste motorfietsen een vrij hoge tank. Daardoor zat je als rijder meer uit de wind. Dat laatste is ook het geval bij de nieuwe Katana. Maar waarom heeft deze tweewieler eigenlijk de naam Katana? Niet veel mensen weten dat de naam Katana het Japanse woord is van een zwaard dat Japanse Samoerai-strijders gebruikten. Een vlijmscherp wapen dat met de hand werd gesmeed. De naam paste volgens Suzuki perfect bij de scherpe vormen van deze naked bike. Ook nu weer, want kijk maar eens goed naar het design.
GSX-S1000F met andere body
De nieuwe Suzuki Katana heeft een puntige en compacte cockpit, een opvallend hoge tankpartij en een ranke korte achterzijde. En niet te vergeten: LED-verlichting. Het samuraizwaard is terug te vinden op de flank, zowel bij de nieuwe als klassieke Katana. Feitelijk is de nieuwe Katana een GSX-S1000F met een andere body. In dit geval zijn de bodypanelen ontworpen door het Italiaanse Frascoli Design. De zadelhoogte bedraagt 825 mm.
Vloeistofgekoelde viercilinder
De nieuwe Katana overtreft zijn voorvader wat betreft performance. Suzuki monteert een vloeistofgekoelde viercilinder van 999 cc. De krachtbron levert 150 pk en een koppel van 108 Nm. ABS en Traction Control met drie standen zijn standaard, evenals 310 mm grote remschrijven afkomstig van Fujico, voorzien van Brembo-remklauwen met vier zuigers. Verder staat de nieuwe Katana op een sportieve band van Dunlop: de sportmax Roadsport 2. Deze band is speciaal voor de nieuwe Katana ontworpen. Het gewicht van de nieuwe Katana bedraagt 215 kilogram.
Zilver en zwart
Suzuki levert de nieuwe Katana in de kleuren zilver en zwart. Omdat het motorblok en de uitlaat ook al zwart zijn, oogt de zwarte variant bijzonder stoer. Maar toch: ook de zilveren variant – die we voor deze reportage naast een oude Katana parkeren – mag er zijn. De motorfiets heeft opvallende details, zoals rode Suzuki-letters die voor het nodige contrast zorgen. Accessoires zijn er volop. Denk aan rode accentstickers voor de wielen tot een koolstofvezel voorspatbord.
Preview op 8 december in Vianen!
De prijs van de Suzuki Katana is nog niet bekend. Ook een richtprijs noemen is lastig, maar met 15 tot 16 mille zitten we vast in de buurt. Een GSX-S1000A met dezelfde krachtbron kost 14.399 euro. Wil je de nieuwe Suzuki Katana nog ver voor de marktintroductie bekijken? Dat kan! Op zaterdag 8 december kun je bij Suzuki in Vianen terecht voor een preview. Vanaf 10:00 uur zijn de deuren geopend en om 16:00 uur is het afgelopen. De hele dag zullen alle modellen voor 2019, waaronder dus de Katana, te zien zijn.