achtergrondafbeelding
motorrijbewijs halen

RAI Vereniging: ‘Automobilist moet ook op lichte motorfiets kunnen rijden’

Vraag naar individueel vervoer groeit dankzij 1,5-meter-samenleving

9 mei 2020, 8:01  •  Nieuws  •  Door Bart Oostvogels

De eisen voor automobilisten om op een lichte motorfiets te mogen rijden moeten worden verlaagd, daarvoor pleit RAI Vereniging. De organisatie stelt dat het theorie-examen voor een lichte 125 cc motor (A1 motorrijbewijs) onder voorwaarden moet komen te vervallen voor iedereen die in bezit is van een B-rijbewijs.

Individueel vervoer

Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging: “De behoefte in de 1,5-meter-samenleving aan individueel vervoer, zoals de motor, groeit. Wij moeten er daarom met elkaar voor zorgen dat deze vormen van vervoer toegankelijker worden voor grote groepen reizigers en de flexibiliteit van ons mobiliteitssysteem verbetert.”

“Een B-rijbewijshouder moet tenminste 24 jaar oud zijn, vijf jaar lang geen verkeersdelicten hebben begaan en zijn praktijkexamen A1 voor de (lichte) motor hebben behaald.”

Mobiliteitsproblemen (tijdelijk) verdwenen

De mobiliteitsproblemen zijn de afgelopen weken als gevolg van de Coronacrisis nagenoeg verdwenen. Onduidelijk is hoe de komende maanden de mobiliteit langzaam weer opgang komt, maar volgens het Kennisinstituut Mobiliteit zal de Coronacrisis mogelijk blijvende impact hebben op ons reisgedrag. Zo gaan mensen mogelijk in de toekomst meer thuis werken.

Druk op ons wegennet

Van Eijck: “Als gevolg van de coronacrisis neemt de behoefte aan collectiefvervoer momenteel af en de vraag naar individueel vervoer juist toe. Maar op het moment dat iedereen massaal in de auto stapt, groeit weer de druk op ons wegennet. De motor sluit goed aan bij de wens voor meer individueel vervoer in de 1,5-meter-samenleving, zonder dat het risico op files te veel toeneemt. Wij willen zorgen voor meer keuzevrijheid voor de reiziger en mogelijk maken dat het eenvoudiger wordt om tussen vervoersmiddelen te switchen en op een lichte motorfiets te stappen.”

“De theorie voor het B-rijbewijs volstaat ook voor een A1 motor.”

Eis van theorie examen laten vallen

In dertien Europese landen, waaronder Duitsland en België, zijn de voorwaarden voor het motorrijbewijs voor mensen in bezit van een B-rijbewijs, inmiddels verlicht. Zij hoeven niet nog apart een theorie-examen voor de motor af te leggen, omdat de theorie voor het B-rijbewijs ook voor een A1 motor volstaat. Volgens Van Eijck kan Nederland nu snel volgen, waarbij de volgende randvoorwaarden moeten gelden.

De randvoorwaarden:
B-rijbewijshouder moet tenminste 24 jaar oud zijn
B-rijbewijshouder moet vijf jaar lang geen verkeersdelicten hebben begaan
B-rijbewijshouder moet zijn praktijkexamen A1 voor de (lichte) motor hebben behaald

Voorbeeld buurlanden volgen

Van Eijck roept de Nederlandse regering op om het voorbeeld van onze buurlanden snel te volgen. Het is een kleine maatregel, waarmee onnodige kosten en administratieve lasten kunnen worden voorkomen en motorrijden voor meer mensen aantrekkelijker wordt gemaakt.

Aanpak mobiliteitsproblemen

Niet alleen voorziet de motor in de groeiende behoefte van individueel vervoer. Van Eijck: “De motorfiets een belangrijkere schakel in de strijd tegen de mobiliteitsproblemen. Steeds meer forensen zijn de afgelopen jaren opzoek naar oplossingen in de strijd tegen files en parkeerproblemen. Een motorfiets is daarbij een ideaal alternatief. Ik vraag de minister dan ook graag om de wet op dit punt aan te passen en de drempel om op de motor te stappen daarmee te verlagen.”

Share Tweet Share Share E-Mail