Project Triumph TE-1: de elektrische Triumph komt dichterbij
Indrukwekkende prestaties voor prototype
Triumph Motorcycles werkt in samenwerking met Williams Advanced Engineering (WAE) aan de ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn voor motorfietsen. Onder de projectnaam TE-1 presenteren beide bedrijven alvast een veelbelovend prototype.
Dat belooft wat!
“De geheel nieuwe accu-aandrijflijn stelt nieuwe normen voor de prestaties van elektrische motorfietsen, met toonaangevend vermogen, efficiëntie, oplaadtijd en actieradius”, zo is de belofte. Dat belooft wat.
TE-1-project bestaat uit vier fases
Het TE-1-project bestaat uit in totaal vier fases. De presentatie en ontwikkeling van een prototype valt onder de tweede fase. Het is nu vooral zaak om de elektrische aandrijflijn te gaan testen. De ontwikkeling van TE-1 begon in mei 2019. Bij het project zijn ook andere bedrijven betrokken, zoals Integral Powertrain Ltd, en WMG van de University of Warwick.
De betrokkenheid van Williams Advanced Engineering betekent alleen maar goed nieuws. Het bedrijf was in 2014 de leverancier van batterijen aan alle teams van het FIA Formula E World Championship, een relatie die nieuw leven is ingeblazen voor het seizoen 2022-23, waarbij WAE het exclusieve contract kreeg om het Gen3-batterijsysteem te leveren. WAE levert ook batterijsystemen aan het ETCR en Extreme-E.
Blik op de potentiële elektrische toekomst
Nick Bloor, CEO van Triumph, zegt: “De voltooiing van fase 2 en de veelbelovende resultaten die tot nu toe zijn behaald, bieden een spannende blik op de potentiële elektrische toekomst. Dit belangrijke project zal een van de fundamenten vormen voor onze toekomstige strategie voor elektrische motorfietsen, die er uiteindelijk op is gericht te leveren wat rijders willen van hun Triumph; de perfecte balans tussen prestaties, weggedrag en bruikbaarheid in de echte wereld, met echt Triumph-karakter.”
231 pk!
Technische specificaties worden ook al genoemd. Zo heeft de TE-1-batterij een maximale output van 170 kW (231 pk) en een constant vermogen van 90 kW (122,4 pk). De batterij heeft een capaciteit van 15 kWh. Er treedt altijd wat vermogensverlies, maar ook de cijfers voor de motorfiets mogen er zijn. Zo heeft de TE-1-aandrijflijn een piekvermogen van 130 kW (176,8 pk) en een constante output van 80 kW (108,8 pk).
Snel opladen
Slimme koeling in combinatie met de optimale balans tussen kracht en energie betekent dat de TE-1-aandrijflijn de rijder langer meer elektrisch vermogen kan geven en uitstekende prestaties kan leveren, ongeacht de batterijlading. Het 360-volt-systeem maakt ook een snelle oplaadtijd van minder dan 20 minuten (0-80%) mogelijk. Over de actieradius is nog niets bekend. Belangrijk bij de ontwikkeling van TE-1 is het creëren van een laag zwaartepunt. Zodoende is de batterij zo laag mogelijk in het frame geplaatst.
Design prototype
Triumph heeft ook al designschetsen vrijgegeven van een daadwerkelijke motorfiets met de TE-1-aandrijflijn aan boord. En het mag gezegd worden: die schetsen zien er veelbelovend uit. De machine heeft veel weg van de Speed Triple.