achtergrondafbeelding

Pragma Alpha Bike bewijst dat waterstof ook geschikt is voor motorfietsen

Deze waterstoffiets moet je niet opladen, maar tanken

19 aug 2019, 10:06  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Suzuki SV650X Café Racer met Café Pack.

Het Franse Pragma Industries heeft een heuse primeur in handen: de eerste commercieel verkrijgbare elektrisch ondersteunde fiets met een brandstofcel (FC-Pedelec). Hij heet Alpha Bike en heeft een actieradius waar je mond van open valt.

Stevige actieradius

De Pragma Alpha Bike heeft een zeer compacte brandstofcel aan boord waarin waterstof door middel van elektrolyse wordt omgezet in water en elektriciteit. Op een volle tank waterstof kan de Alpha Bike tot wel 150 kilometer afleggen, daar waar een conventionele e-bike met 360Wh batterij een range heeft van ongeveer 50 kilometer.

Opladen? Nee joh, tanken!

Bij een e-bike met 360Wh batterij duurt het opladen ongeveer 3 tot 4 uur. De FC-Pedelec van Pragma tank je in twee minuten vol. Je leest het goed: je moet tanken. In dit geval waterstof. Met een volle waterstoftank kun je weer 150 kilometer verder komen. Een probleem: er zijn nog niet zo veel waterstoftankstations. En das jammer, want dit concept heeft potentie. Ook voor motorfietsen.

Kenmerken

Nog wat meer cijfers over deze interessante e-bike. Hij heeft een 36 Volt elektromotor van Brose, geeft elektrische ondersteuning tot een snelheid van 25 km/u en heeft een zogeheten Compressed H2 Gas Cylinder waarin waterstof onder hoge druk wordt opgeslagen.

Geschikt voor…

Volgens Pragma Industries is de fiets geschikt voor publieke diensten, last mile delivery, touristendiensten, fietsdeelprogramma’s en voor overheidsinstanties. Voor particulieren is vooral een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations belangrijk. Zolang dat er nog niet is, kan deze Alpha Bike nog niet doorbreken, in ieder geval niet in Nederland. Wat ie moet kosten? Ongeveer 5.000 euro. De productie loopt al. Sterker nog: de eerste 200 exemplaren zijn al een feit.

Ook geschikt voor motoren?

Natuurlijk is deze technologie ook geschikt voor motoren, alleen moet de brandstofcel dan wel een maatje groter zijn en de waterstoftanks wat groter. Ook is een sterkere elektromotor nodig, misschien zelfs wel twee. Maar dat is technisch allemaal te realiseren. Deze waterstoffiets bewijst in ieder geval nu al dat waterstof ook een toekomst heeft in motoren. Ideaal voor motorrijders die niet uren willen wachten op een volle accu, maar gewoon na twee minuten tanken weer verder willen rijden. Het is een kwestie van afwachten tot de eerste komt.

Share Tweet Share Share E-Mail