Nieuwe MV Agusta Lucky Explorer 9.5: alle specificaties!
Dikke driecilinder adventure bike: kom ie dan toch?
MV Agusta lijkt vol goede moed op weg naar 2023 dankzij de recente kapitaalinjectie van aandeelhouder KTM (30 miljoen euro). De specificaties van een eerder aangekondigde adventure bike, de MV Agusta Lucky Explorer 9.5, zijn eindelijk op de eigen website vrijgegeven.
De MV Agusta Lucky Explorer is al meer dan een jaar geleden, in 2021, geshowd op de Eicma in Milaan. In een tweecilinder 5.5-versie en een driecilinder 9.5-variant. De 5.5 heeft hetzelfde blok als de Benelli Leoncino 500. Het is afkomstig van de Chinese producent Qianjiang. Met 48 pk is de Lucky Explorer 5.5 dus te berijden door bezitters van het A2-motorrijbewijs.
Italiaanse genen in nieuw driecilinder blok
De nieuwe MV Agusta Lucky Explorer 9.5 heeft een driecilinder blok van 931 cc, waarin Italiaanse genen sterk aanwezig zijn. Het merk heeft per slot van rekening de afgelopen jaren in belangrijke mate ingezet op de energieke F3 driepitter van 798 cc en met 110 pk, naast het F4 viercilinder blok van 208 pk in de Brutale 1000-versies.
MV Agusta Lucky Explorer 9.5 met 124 pk
Het volledig nieuwe blok in de Lucky Explorer 9.5 levert 124 pk bij 10.000 t/min en 102 Nm koppel bij 7.000 t/min. De driepitter weegt een bescheiden 57 kg, waardoor het totale gewicht van de 9.5 uitkomt op 208 kg (droog). Met deze specificaties mengt de nieuw MV Agusta zich in het strijdtoneel van bijvoorbeeld de Triumph Tiger 900, de KTM 890 en de BMW F 900 XR.
Cagiva Elephant Lucky Explorer
MV Agusta meldt op zijn site dat de Lucky Explorer 9.5 een ‘reïncarnatie’ is van de fameuze Cagiva Elephant Lucky Explorer, waarmee in 1990 en 1994 de Dakar Rally is gewonnen. MV Agusta heeft daarom logischerwijs veel aandacht besteed aan frame en wielophanging voor offroad-mogelijkheden.
Sachs-wielophanging
De Lucky Explorer 9.5 is gebaseerd op een stalen dubbel wiegframe. De voorvering is van Sachs en is veelvoudig instelbaar. De diameter van de vorkpoten is een stevige 48 mm. en de veerweg bedraagt 220 mm. Achter is gekozen voor een instelbare Sachs monoshock, die de van aluminium gemaakte swingarm in bedwang houdt. De veerweg bedraagt hier 210 mm.
Brembo Stylema-remmen
De voorremmen zijn vier zuiger Brembo Stylema’s met schijven van 320 mm. Achter is er een enkele schijf met een Brembo tweezuiger remklauw. Je kunt aan de wielen en de afmetingen daarvan zien dat dit nieuwe MV-wapen ook is gericht op offroad-gebruik. Het voorwiel is een groot 21-inch exemplaar en achter meet het wiel 18-inch, beide met spaken.
Bluetooth en WiFi
De zithoogte bedraagt 850 of 870 mm. De cockpit toont een flink display van 7-inch. Bluetooth en WiFi-connectiviteit zijn aanwezig. Cruise control, launch control en een achtvoudig instelbare traction control zijn aan boord. Led-verlichting en bochtverlichting zijn andere features, net zoals een MV Ride app voor navigatie en personalisatie van instellingen.
Wanneer komt de Lucky Explorer 9.5
De grote vraag blijft: wanneer komt de MV Agusta Lucky Explorer 9.5. Alle specificaties zijn nu uitgebreid te vinden op de website. Je kunt je ook melden om op de hoogte te worden gehouden. De signalen voor marktintroductie lijken dus op groen te staan.