achtergrondafbeelding
Honda CB650R 2019

“Nieuwe Honda CB650R moet jongere doelgroep aanspreken”

Vergrijzing op de motormarkt

11 apr 2019, 8:44  •  Nieuws
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter. Rijdt een Yamaha MT-07.

Er is sprake van vergrijzing op de motormarkt. Honda hoopt te zorgen voor een ommekeer door zich te richten op sportieve, maar zeer toegankelijke modellen. De nieuwe CB650R is er een van.

CBR650F versus CB650F

Eerst even wat cijfers. De Honda CBR650F bereikt sinds zijn marktintroductie in 2014 een aanzienlijk jongere doelgroep dan de naked CB650F. Voor de CBR650F is 55 procent van de kopers 40 jaar of jonger. Van de CB650F is 43 procent 40 jaar of jonger. Duiken we wat dieper in de cijfers, dan valt op dat 28 procent van de kopers van een CBR650F 21 tot 30 jaar oud is. Bij de naked CB650F zijn mensen in de leeftijd van 51 tot 60 jaar – namelijk 24 procent – de grootste kopersgroep.

Honda CB650R 2019

Neo Sports Café

Met de fonkelnieuwe Honda CB650R hoopt Honda ten opzichte van die CB650F een aanzienlijk jongere doelgroep aan te spreken. De nieuwe naked met 649 cc vier-in-lijn is de vierde CB-fiets van Honda voorzien van de nieuwe Neo Sports Café-look. Deze designtaal werd in 2015 gepresenteerd op de Honda CB4 Concept op de EICMA in Milaan. Andere Honda CB-modellen met de Neo Sports Café-look zijn de CB125R, CB300R en de CB1000R. De marktintroductie van de CB125R verliep heel succesvol. Het was direct de tweede bestverkochte 125 cc motorfiets in Europa.

Speciale A2-rijbewijskit

Qua styling is de Honda CB650R geïnspireerd op de CB400F, gebouwd van 1975 tot 1977. Ook die klassieker had van die typische om de motor heen gevouwen uitlaatbuizen. Om nog meer jongere mensen aan te spreken heeft Honda ook een speciale A2-rijbewijskit ontwikkeld voor de CB650R waarbij het vermogen van 95 pk wordt teruggeschroefd naar 47 pk (35 kW). De ‘A2-ingreep’ bestaat uit het herschrijven van het motormanagement en het aanpassen van de luchttoevoer en kost slechts een uurtje werk bij de Honda-dealer. Je bent zo’n 150 euro aan ombouwkosten kwijt. De ‘begrenzer’ is na afloop gewoon weer te verwijderen zodat je geniet van alle 95 pk’s.

CBR500R, CB500F en de CB500X

En hoe zit het dan met de gemiddelde leeftijd van kopers van modellen als de CBR500R, CB500F en de CB500X? Ook daar hebben we de cijfers van. Van de CBR500R – de gekuipte supersport – is 61 procent van de kopers 30 jaar of jonger. Bij de CB500F is er volgens Honda sprake van een mooie verdeling qua leeftijd en bij de CB500X – de all-road – is 72 procent van de kopers 41 jaar of ouder.

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.