Deze unieke MV Agusta heeft vier wielen
Bijzondere kart wordt in Parijs geveild
MV Agusta kennen we natuurlijk van de snelle F4 of de eigenzinnige Dragster. Zoek je echter wat uniekers? Dan moet je op 9 februari in Parijs zijn. Daar biedt veilinghuis Artcurial tijdens het klassiekerevenement Rétromobile een kart met een 150cc motorblok van MV Agusta aan. Een unieke creatie met een onduidelijke afkomst.
Legendarische kartfabrikant
MV Agusta heeft een lange, beroemde motorsportgeschiedenis, maar Tony Kart is in de kartwereld minstens zo bekend. De Italiaan Antonio Bosio knutselde al jaren aan karts voordat hij in 1958 officieel het bedrijf Tony Karts stichtte. In zestig jaar tijd wist het bedrijf een indrukwekkende reputatie op te bouwen en Bosio wordt gezien als de grondlegger van de moderne kartsport. Zijn chassis’ en ondersteltechnieken worden vandaag de dag nog steeds gebruikt. Formule 1-coureurs Michael Schumacher, Fernando Alonso en Jarno Trulli reden tijdens hun carrière in een kart van Tony Karts. Bosio overleed in 2015, maar Tony Karts bouwt tot op de dag van vandaag professionele karts.
Herkomst onbekend
De bijzondere MV Agusta-kart die tijdens Rétromobile in Parijs onder de hamer gaat, heeft het kenmerkende chassisdesign waarmee Tony Karts beroemd werd. Het is echter niet bekend waar het MV-Agusta-motorblok vandaan komt. Op het chassis van de kart prijkt een officieel chassisplaatje van MV Agusta, wat suggereert dat het een project van de fabrikant zelf is. MV Agusta heeft bijzondere producten gebouwd, maar over een kart is er niets bekend. Is het dan een vrijdagmiddagproject van Bosio zelf geweest, of heeft een handige liefhebber deze kart gebouwd?
150cc luchtgekoelde tweetaktmotor
Het is dus onbekend waar deze kart vandaan komt, maar dat doet niets af aan de funfactor van deze racer. De kart is bestrooid met MV Agusta-logo’s en voorop prijkt zelfs een schild in de beroemde kleuren van de motorfietsfabrikant. Voor de aandrijving zorgt een 150cc luchtgekoelde tweetaktmotor met 6,2 pk (4,4 kW) met een Dellorto carburateur, die gekoppeld is aan een handgeschakelde transmissie met vier versnellingen. Via een ketting en een starre achteras bereiken de pk’s het asfalt.
Over de racehistorie of herkomst van deze kart is niets bekend, maar gezien de huidige staat is hij ooit gerestaureerd. Artcurial verwacht dat de kart tussen de 8.000 en 14.000 euro oplevert. Heb je interesse in deze bijzondere Italiaanse exoot of een andere klassieker? De veilingitems zijn hier te bekijken.