achtergrondafbeelding

MV Agusta bezig met 5-cilinder

Als 850 en 1150cc en tot meer dan 240 pk

9 dec 2025, 11:31  •  Nieuws  •  Door Wim Otten

Een 5-cilinder is al bijzonder in een motorfiets, helemaal in de constructie van MV Agusta met drie cilinders aan de voorkant en twee aan  de achterkant.

MV Agusta is volop aan de slag met de ontwikkeling van zijn 5-cilinder in de R&D-afdeling op het hoofdkantoor van het merk in Schiranna, Italië. Dit volledig nieuwe motorconcept blinkt uit door prestaties, innovatie en Italiaanse ingenieurskunst. Past wel bij MV Agusta dat in zijn historie diverse bijzondere en soms unieke motoren heeft gemaakt.

Modulair van 850cc tot 1.150cc

Met een modulaire cilinderinhoud van 850cc tot 1.150cc kan het blok gebruikt worden in diverse motorfietsen. Denk dan aan lichte naked bikes tot aan supersporters. MV Agusta geeft voor de krachtigste variant een vermogen op van dik 240 pk bij meer dan 16.000 tpm en een indrukwekkende 135 Nm koppel bij 8.500 tpm.

5 cilinder licht en compact

Met een gewicht van minder dan 60 kilogram is deze vijfcilinder relatief licht. Een elektrische waterpomp en elektrische oliepomp voor verbeteren efficiëntie en gasrespons. Dankzij de unieke 5-cilinder ontstekingsvolgorde levert de motor een uitzonderlijke hoog koppel zonder variabele kleptiming, wat zowel bruikbaarheid bij lage toerentallen als maximale vermogensafgifte verzekert.

Twee krukassen!

Een onderscheidende krukasconfiguratie, met een 3-cilinder voorkrukas en een 2-cilinder achterkrukas in een “U”-opstelling, zorgt voor opmerkelijke soepelheid en minder trillingen, wat resulteert in ongeëvenaarde verfijning en dynamische balans, volgens MV Agusta.

Smalle bouw

Het grote voordeel van de opzet met twee krukassen zit in de compacte bouw. De motor is smaller dan een vier-in-lijn en korter dan een V4. Het blok zet daarmee een nieuwe maatstaf zet voor een compact high-performance ontwerp.

Volkswagen VR-motoren

De vijfcilinder van MV Agusta doet denken aan de VR5 die Volkswagen in de jaren negentig van de vorige eeuw uitbracht voor de Golf. Dat was een V5 met waarbij de twee cilinderbanken in een hoek van slechts 15 graden ten opzichte van elkaar stonden. Daardoor was het mogelijk om met een cilinderkop te werken. Dit blok had een krukas. Wel zijn er eerder in de jaren vijftig twee krukassen gebruikt door motorfietsmerk Ariel in zijn Square Four blok. Een soort vierkante viercilinder was dat.

Wanneer komt de vijfcilinder?

De introductie van de vijfcilinder motor staat gepland voor een binnenkort te lanceren modellijn. De uitrol daarvan is in de komende jaren.

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen