Motortest – Zero SR/S (2021)
Stroom geven in plaats van gas geven, hoe voelt dat?
De Zero SR/S is een elektrische motorfiets, die met strakke en gestroomlijnde vormen door de wind klieft. Zonder geluid? Nou, niet echt.
Een ding voorop gesteld: een elektrisch motorfiets is niet te vergelijken met eentje met verbrandingsmotor. Als je je eigen twee-, drie- of viercilinder als referentie gebruikt dan staat de Zero SR/S direct op achterstand. Er is geen ronkend uitlaatgeluid. Kilometerslange tochten maken met korte tankpauzes kun je vergeten. Zet dat idee aan de kant en bekijk de Zero door een andere bril.
Design Zero SR/S: om warm van te worden
De Zero SR/S is het topmodel van het Amerikaanse Zero Motorcycles, dat met elektrische motoren ook een van de eerste aanbieders was op de Europese markt. De nieuwe SR/S is strak vormgegeven met ‘boos’ kijkende led-koplampen in de kuip. Uiterlijk en afwerking zijn van hoog niveau, waarvan je als motorliefhebber echt wel warm wordt. Of in elk geval kunt worden.
ZERO SR/S en ZERO SR/F (2021) – Review – MotorRAI TV
Acceleratie is sensatie
Contact aan en niets! Alleen het digitale kleuren display ontwaakt en projecteert de nodige informatie, zoals de ingestelde rijmodus, rijbereik en snelheid. Geen geluid. De Zero rijdt weg zodra je aan de stroomhendel draait. Indrukken van een startknop is niet nodig. Met licht gezoem komt de SR/S van de plek. Dat gaat vloeiend bij een lichte draai aan de hendel en resoluut bij een stevige draai.
Vol ‘stroom’
Bij vol ‘stroom’ is de acceleratie een sensatie, echt wel. Met een voor omstanders duidelijk te horen gierende snerp schiet hij uit de startblokken. Cijfers geeft Zero niet op, maar 0-100 km/uur in 3 seconden lijkt zo maar te kunnen. Het voorwiel komt nog net niet los van het asfalt. Het maximale koppel van 190 Nm wordt de eerste meters gedoseerd om een onbesuisde luchtreis te voorkomen.
Schakelen niet nodig
Schakelen is niet nodig. De elektromotor van 82 kW (110 pk) drijft het achterwiel rechtstreeks aan met een getande riem. Die veroorzaakt het gierende geluid bij hard optrekken. Overigens levert de motor zijn topvermogen kortdurend alleen in de rijmodus sport. Het nominale vermogen, bij cruisen, zit op 40 kW (54 pk). Het maximale koppel van 190 Nm is overigens altijd beschikbaar.
Energie terugwinnen bij remmen
In de rijmodus eco remt de Zero SR/S sterk af op de elektromotor om dan weer energie terug te winnen. Remmen is bijna niet nodig. In andere rijmodi is de remmende werking minder. Rijdend over bochtige trajecten met de Zero SR/S is leuk doordat hij makkelijk stuurt en doordat je dan het meest kunt profiteren van het maximale rijbereik. Om je een idee te geven: bij het afleggen 50 km over een bochtig traject door heuvelland en dorpjes bleek de actieradius maar met zo’n 15 km afgenomen.
Accupakket groot, elektromotor compact
Het accupakket bepaalt het uiterlijk. Het is het forse blok onder tussen de benen. De permanente magneet elektromotor, dus zonder koolborstels, zit daarachter. Deze Z-force krachtbron is rond met koelribben in een fraaie bronzen kleur en geplaatst bij het scharnierpunt van de achterbrug. Dan blijft de aandrijfriem altijd op dezelfde spanning bij in- en uitveren. Overigens lijkt de motorfiets zwaar door die forse accu, maar dat valt mee. De Zero SR/S weegt rijklaar 229 kg (Premium: 234 kg).
Wat is de actieradius?
De accu van de SR/S heeft een maximale capaciteit van 14,4 kWh. Daarmee is er een actieradius van 259 km mogelijk. Die haal je alleen bij rijden in de stad. Gemiddeld geeft Zero Motorcycles 198 km op. Bij continu snelweggebruik met een snelheid van 113 km/uur is dat 132 km. Dus harder rijden vermindert het rijbereik. Dat zal zeker het geval zijn als je de maximale topsnelheid van 177 km/uur op zoekt.
Hoe interpreteer je de actieradius?
Hier komt het kijken door een andere bril aan bod. Bedenk eerst eens hoe vaak je vol gas met je motor rijdt. En wat je favoriete wegen zijn. Daaronder vallen zeker geen lange, rechte snelwegen. Uiteindelijk rijden we allemaal het liefst op bochtige landwegen door de polder of door de heuvels. Dat is de beste habitat voor de elektrische Zero. Dan kom je het verst met een volle batterij, omdat je telkens bij afremmen energie terugwint. Zero geeft een rijbereik op van 175 km bij 50% stop-and-go verkeer en 50% snelweg (113 km/uur). Daarop kun je in de praktijk rekenen.
Het opladen, hoe snel kan dat?
Met de optionele powertank van 3,6 kWh is het rijbereik wat op te rekken. Of kies voor wat sneller laden met een Rapid Charger, waardoor de laadtijd vermindert dankzij de additionele 6 kW charger. Opladen tot 95% kan dan in een uur. Bij gebruik van de standaard on-board lader is de snelst mogelijke laadtijd naar 95% twee uur. Dat geldt voor de Zero SR/S Premium, voor de Basic is het vier uur. Die heeft standaard een 3 kWh lader. Powertank en Rapid Charger kunnen je niet allebei kiezen. Het is of het een, of het ander.
Conclusie en zakelijk gebruik
De Zero SR/S Basic is er vanaf 21.900 euro, de Premium vanaf 24.140 euro. Bij de Premium is de extra Rapid Charger standaard en dat geldt ook voor handvatverwarming, aluminium stuuruiteinden en een flyscreen. Elektrische motorfietsen zijn duurder dan die met verbrandingsmotoren. Dat zit hem in de accupakketten. Je ziet het ook bij elektrische auto’s. De onderhoudskosten zijn echter lager. Olie verversen is niet nodig, de aandrijving met een getande riem is onderhoudsvrij en de remblokken slijten minder snel door het remmen op de motor en terugwinnen van energie.
De Zero SR/S voegt nog een dimensie toe aan de rijbeleving: het gevoel dat je het leefmilieu een warm hart toedraagt. Dat je als early adopter investeert in een toekomst waarin voertuigen met verbrandingsmotoren steeds meer worden verbannen. Er is echter nog een interessante reden om voor deze motor te kiezen: zakelijk gebruik van de elektrische Zero, bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Bij zakelijk gebruik zijn er in ons land namelijk interessante regelingen, waardoor de uiteindelijke investering over vijf jaar 70% lager ligt! BTW is terug te vragen, 42,57% van de afschrijving is elk jaar aftrekbaar, er is kleinschaligheidsaftrek (KIA) mogelijk en een milieu-investeringaftrek (MIA). Hoe dat werkt? Klik hier