Motortest – Triumph Bonneville Speed Twin (2019)
Voor de echte puristen
Wat een plaatje hé, deze gloednieuwe Triumph Bonneville Speed Twin? Toch heeft deze motorfiets nog veel meer te bieden dan alleen fraaie looks.
Klassieke looks, moderne technologie
De Triumph Bonneville Speed Twin is zoals dat mooi heet een Modern Classic. Hij heeft klassieke looks, maar moderne technologie. Bovendien is deze Speed Twin historisch verantwoord, want de eerste Speed Twin van Triumph dateert uit 1938. Dat was een van de eerste motorfietsen voor de échte puristen. Hoe zit dat dan bij deze nieuwe Bonneville Speed Twin?
Uren rijden
Dat werd eigenlijk al na de eerste kilometers duidelijk nadat we deze Triumph ophaalden bij de importeur in Alkmaar. In totaal hebben we honderden testkilometers gemaakt op de Bonneville Speed Twin. Die zijn eigenlijk heel goed bevallen. Dat komt vooral door de comfortabele zithouding. Door het vlakke, maar zachte duozadel en het hooggeplaatste stuur heb je een uitstekende zit en is het eenvoudig uren vol te houden op deze Triumph.
“Een fiets om mee te pronken en te scheuren.”
Vol in de wind
Natuurlijk zit je vol in de wind waardoor zo nu en dan een pauze nemen heel verstandig is. Kun je gelijk even tanken, want de tankinhoud van deze machine is met 14,5 liter best beperkt. Door rustig te rijden haal je ongeveer 200 tot 250 kilometer, maar wie stevig tempo maakt, haalt met moeite 180 kilometer. Gelukkig hoef je niet altijd volgas te gaan op deze Speed Twin, ook al doet de typenaam dat wel vermoeden.
Thruxton-tuning
Ja, deze Bonneville Speed Twin is snel, maar kan ook kinderlijk eenvoudig vooruit hobbelen. Cruisen is zelfs bijzonder fijn op deze Triumph. En als je dan gas geeft, dan heb je power in overvloed. Triumph rust deze Bonneville Speed Twin namelijk uit met de 1200 HP Bonneville-krachtbron: een vloeistofgekoelde parallel twin met een krukhoek van 270 graden. Het blok heeft Thruxton-tuning en daardoor heb je geen 90 pk zoals bij de Scrambler 1200, maar zelfs 97 pk. Dat vermogen is beschikbaar bij 6.750 toeren per minuut. Met een maximum koppel van 112 Nm bij 4.950 toeren per minuut is deze tweepitter vooral een koppelmotor. Doortrekken tot de toerenbegrenzer is leuk voor het gehoor, maar de echte magie gebeurt in het middengebied.
“Triumph vraagt 15.200 euro. Er bestaan alternatieven voor minder geld.”
Megafoon-sportuitlaten
Dat deze Triumph goed klinkt, staat buiten kijf. Zelfs met de standaard dubbele opwaarts gerichte megafoon-sportuitlaten met matzwarte finish klinkt er een heerlijk gebrul als je hoger in de toeren duikt. Die uitlaten zijn slechts een voorbeeld van de vele details op deze motorfiets. Wat details betreft, verdient Triumph een compliment. Je kan naar deze fiets blijven kijken en keer op keer ontdek je weer wat nieuws. De afwerking is daarbij van hoog niveau. Alles steekt solide in elkaar en de gebruikte materialen voelen hoogwaardig aan. Leuke details zijn de stuureindspiegels, de koplamp met Triumph-logo, de koelribben van het motorblok, de manchetten op de voorvork en de aluminium tankdop.
Plakkerig rubber
Fraaie en soms toch ook wel klassieke details. Maar als je de specificaties van deze Triumph bekijkt, dan merk je eigenlijk pas dat er ook moderne techniek aan boord. Deze Bonneville Speed Twin heeft bijvoorbeeld gewoon rijmodi, te weten Road, Rain en Sport. In Sport is de gasrespons op z’n lekkerst en helemaal niet hitsig maar juist heel goed doseerbaar. Inschakelbare tractiecontrole heeft ie ook, net als LED-verlichting rondom en plakkerige Pirelli Diablo Rosso-banden met fraaie zevenspaaks wielen.
“Het is een compact model, dat maakt deze fiets voor langere mensen eigenlijk niet geschikt.”
Alternatieven
Picture perfect? Tja, daar lijkt het wel op. Helemaal als je de reacties van andere motorrijders peilt. Die vinden deze Triumph Bonneville Speed Twin stuk voor stuk ge-wel-dig. Onderweg krijgen we ook geregeld een duimpje. Of de prijs ook een duim omhoog krijgt, mag je zelf bepalen. Triumph vraagt in ieder geval 15.200 euro. Best veel geld natuurlijk, want er bestaan best veel alternatieven voor minder geld. Denk aan een Yamaha XSR900 Sport Edition met 115 pk. Die kost 13.499 euro. Dan heb je nog de Kawasaki Z900RS met 111 pk en een vanafprijs van een kleine 13.000 euro. De BMW R nineT met 110 pk is er vanaf 18.350 euro, maar voor een R nineT Pure met dezelfde boxermotor betaal je 14.900 euro. Wat dat betreft heeft deze Triumph z’n prijs dus niet mee, maar dat ie de moeite waard is, staat vast.
Gewoon lekker: Triumph Bonneville Speed Twin (2019) – MotorRAI TV
Conclusie
De Triumph Bonneville Speed Twin voelt ongelofelijk wendbaar en licht aan. Je hebt totaal niet het idee dat je 196 kilogram onder je kont hebt. De Triumph stuurt als een scheurmes en de zesbak schakelt heel prettig. Wel is het een compact model, dat maakt deze fiets voor langere mensen eigenlijk niet geschikt. Een lengte tot 1,90 meter moet geen probleem zijn. Kort samengevat is de nieuwe Speed Twin van Triumph een motorfiets voor de puristen, een fiets om mee te pronken en te scheuren. Bovenal is het een fiets met karakter.