Motortest – Suzuki V-Strom 650A
Suzuki V-Strom 650A de ultieme urban adventurer
Adventure motoren zijn niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. De meeste motorfabrikanten hebben er tegenwoordig wel een in de modellijn. Zo ook Suzuki met de V-Strom-serie, stuk voor stuk mooie en degelijke adventure motoren. Wij reden op de Suzuki V-Strom 650A.
Het avontuur lonkt
Het echte opstapmodel is natuurlijk de V-Strom 250A, een prima motor voor beginners. De Suzuki V-Strom 650A die wij reden is ook zo’n allemans vriend. Zodra je erop stapt voelt het vertrouwd en je rijdt er makkelijk mee weg. Het relatief lage gewicht (213 kg) maakt hem geschikt voor lichtere rijders. De zithoogte daarentegen (830 mm) is misschien minder geschikt voor kleinere motorrijders. De prijs is ook leuk, voor € 9.399,- staat hij klaar bij de dealer.
Veiligheid in overvloed
De V-Strom 650A heeft standaard ABS, dat geeft een veilig gevoel. Hij is onder meer voorzien van tractiecontrole wat je helpt bij veranderende weersomstandigheden of gladde ondergronden. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om deze instellingen te wijzigen. Alles is overzichtelijk af te lezen én aan te passen op het fraai vormgegeven gedeeltelijk digitale dashboard.
Krachtbron
Het motorblok van de V-Strom 650A is niet de grootste maar daardoor ideaal voor woon-werk-verkeer en stadse situaties. De motor stuurt heerlijk soepel op rechte stukken maar ook rotondes en korte bochten zijn probleemloos te nemen. De motor ligt goed op de weg en door de grondspeling kun je lekker schuin door de bochten.
De 645 cc V-Twin is een goed doorontwikkeld motorblok en dat merk je. Hij heeft redelijk wat koppel onderin en in het middengebied. Als je lekker enthousiast aan het gas hangt komt het bovenin ook goed alleen neemt het wat meer tijd in beslag.
De motor schakelt soepel en geruisloos. De koppeling gaat ook erg soepel maar de hendel staat wat ver van het handvat, waarschijnlijk een kwestie van afstellen.
Comfort
De zithouding is comfortabel en lekker rechtop. Het stuur ligt prima in de hand en de knoppen zijn goed te bedienen. Het kleine scherm houdt – op de snelweg – de wind goed weg van je bovenlichaam. Het scherm is verstelbaar in drie standen maar daar heb je wel gereedschap voor nodig.
Het zadel zit goed en sluit mooi aan op de smalle tank. De tank oogt smal maar er gaat toch 20 liter benzine in. Achterop het zadel beschik je over een ruim bagagerek.
De vering aan de achterkant is verstelbaar voor het geval je zware bagage of een duopassagier mee wil nemen. Hiervoor is geen gereedschap nodig. Aan de voorkant is de V-Strom voorzien van een uitstekend verende telescoopvoorvork die niet verstelbaar is.
Het aluminium brugframe is lekker stijf wat voor soepele rijeigenschappen in verschillende omstandigheden zorgt.
Motorvarianten
De V-Stom is verkrijgbaar in drie motorvarianten, 250 cc, 650 cc en 1000 cc. Hierbij heb je twee versies, de A en XTA. De 250A, de 650A en de 1000A zijn voorzien van zwarte gietwielen. De XTA-modellen hebben spaakwielen met goudkleurige geanodiseerde velgen. Ook hebben de XTA modellen handkappen. Alle modellen hebben de bekende “snavel” die geërfd is van de Suzuki DR-BIG.
Opties
Ondanks dat de Suzuki V-Strom 650A standaard al behoorlijk compleet is zijn er diverse opties verkrijgbaar. Denk hierbij aan koffersets, LED verlichting, handvatverwarming, een toerruit of middenbok. Maar Suzuki heeft ook twee accessoirepakketten.
V-Strom 650(XT)A Touring Pack
Met een verstelbaar Givi Airflow windscherm met windgeleiders die je eenvoudig in hoogte kan aanpassen. Een topkoffer met 55 liter inhoud waarin je met gemak twee helmen kwijt kan en een handige middenstandaard voor extra stabiliteit.
V-Strom 650(XT)A Adventure Pack
Met een Vario windscherm (smoke) die door de verstelbare windgeleider – zonder gereedschap – eenvoudig is aan te passen naar de lengte van de rijder. Een V-Strom Adventure zijkofferset van 30 liter. De robuuste koffers zijn voorzien van het Suzuki logo. Daarnaast bevat dit pakket LED mistlampen voorzien van hightech reflectoren voor optimaal zicht in het donker. De valbeugelset maakt het plaatje compleet en geeft de motor een extra stoer uiterlijk.
Specificaties
Rijbewijscategorie: A & A2
Vermogen: 71 pk / 8.800 t.p.m.
Koppel: 62 Nm / 6.500 t.p.m.
Lengte: 2.275 mm
Breedte: 835 mm (A) / 910 mm (XTA)
Hoogte: 1.405 mm
Wielbasis: 1.560 mm
Grondspeling: 170 mm
Zithoogte: 830 mm
Gewicht: 213 kg (A) / 216 kg (XTA)
Motortype: 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 90˚ V-twin
Boring x slag: 81.0 x 62.6 mm
Cilinderinhoud: 645 cc
Compressie: 11.2 : 1
Brandstoftoevoer: Injectie
Transmissie: 6 versnellingen
Verhouding: primaire overbrenging 2,088 (71/34)
Verhouding: eindoverbrenging 3,133 (47/15)
Voorwielophanging: Telescopisch, schroefveren, oliegevuld
Achterwielophanging: Swingarm, schroefveer, oliegevuld
Balhoofdhoek: / naloop: 26˚ / 110 mm
Voorrem: Dubbele remschijven
Achterrem: Remschijf
Voorband: 110/80R19M/C 59V
Achterband: 150/70R17M/C 69V
Ontsteking: Elektrisch
Brandstoftankinhoud: 20 l.
Oliehoeveelheid: 3 l.
De Suzuki V-Strom 650A is verkrijgbaar vanaf € 9.399,-.
Meer informatie over dit model of andere Suzuki-modellen vind je op Suzuki.nl.
Deze test is mogelijk gemaakt door Goedhart Motoren.
LEES OOK: Van Noordkaap naar Kaapstad rijden, zou jij het doen?