Motortest – Suzuki V-Strom 1000XTA (2019)
Hoe aantrekkelijk is deze toerbuffel van Suzuki?
Maak kennis met de bestverkochte motorfiets van Suzuki in Nederland: de V-Strom 1000. In de ‘volksmond’ ook wel de DL1000 genoemd. Zoals ie hier staat hebben we te maken met een V-Strom 1000XTA, een extra ruige uitvoering van de V-Strom 1000. Hoe aantrekkelijk is deze toerbuffel van Suzuki?
Degelijke toermachine
De Suzuki V-Strom 1000 draait alweer wat jaartjes mee en heeft zich in al die jaren bewezen als een degelijke toermachine. Een ideale fiets voor woon-werk of juist voor het overbruggen van grotere afstanden dankzij uitgebreide bagagemogelijkheden. Als XTA kun je de V-Strom 1000 nog completer maken. Kenmerken van de XTA zijn een taps gevormd breed stuur, handkappen en opvallende tubeless DID-spaakwielen die in deze kleurstelling een goudkleurige coating hebben.
Wat kost dat?
En wat kost dat dan? Suzuki vraagt voor de V-Strom 1000 minimaal 13.699 euro. De XTA-uitvoering is met 14.199 euro exact 500 euro duurder. Het geteste exemplaar dat je hier op de foto’s ziet betreft een uitvoering met het optionele Traveller Pack. Dit pakket heeft een waarde van 3.965 euro, maar Suzuki brengt er 2.999 euro voor in rekening. Das een meevaller dus.
“Het geteste exemplaar heeft ook het optionele Traveller Pack.”
Traveller Pack
Maar wat krijg je dan? Het Traveller Pack bestaat uit een eenvoudig te verstellen Vario Tour-windscherm, zwarte aluminium zijkoffers (2x 37 liter), een zwarte aluminium topkoffer (38 liter), handvatverwarming, een universele navigatiesteun en tot slot een zwarte EC Arrow-uitlaat. Best leuke opties dus. Het enige wat eigenlijk ontbreekt is cruise control, maar dat is af fabriek niet verkrijgbaar op de V-Strom 1000.
Allrounder
Wat maakt die V-Strom 1000 dan nog steeds zo populair? Dat wordt eigenlijk direct duidelijk als we de parking van de Nederlandse Suzuki-importeur verlaten. Het is een echte allrounder met een zeer lichtvoetig karakter. Je zit afhankelijk van je lichaamslengte uitstekend uit de wind en dat maakt van deze fiets een perfecte partner voor je dagelijkse ritten van huis naar werk en weer terug. Maar het is ook een fiets voor het maken van de zogeheten funkilometers. Want hij ziet er dan misschien groot en log uit, dat is deze Suzuki niet. Hij voelt heel wendbaar aan en geeft veel vertrouwen in bochten.
Van 966 naar 1.037 cc
Een grote invloed op die funfactor heeft de 1.0377 cc grote V-Twin die dankzij de EC Arrow-uitlaat leuk van zich laat horen. De V-Twin begon ooit als een 966 cc-blok, maar werd in 2014 flink opgefrist. Tegelijkertijd werd de cilinderinhoud vergroot naar 1.037 cc. Nog altijd heeft de tweepitter een zeer soepel karakter. Cruisen met 2.000 toeren per minuut is geen probleem. En wie de 8.000 toeren per minuut passeert, krijgt nog een mooi eindschot. Het blok produceert 101 pk en toevallig ook 101 Nm aan koppel. Genoeg power voor een machine die in de basis 228 kilogram weegt.
Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik van de V-Twin is sterk afhankelijk van je toertempo. Met een snelheid van ongeveer 100 km/u haal je eenvoudig 1 op 25. Met snelheden van 120 km/u of meer kruipt het verbruik omhoog naar minder dan 1 op 20. Suzuki geeft voor de V-Strom 1000XTA een gemiddeld brandstofverbruik op van 4,9 l/100 km. Toch kun je met deze Suzuki eenvoudig langere afstanden afleggen dankzij de forse 20-liter-tank. Een actieradius van 400 kilometer is haalbaar.
“De bekende ‘snavel’ aan de voorzijde verwijst naar de Suzuki DR-BIG.”
Snavel
Het design van de Suzuki V-Strom 1000 is best bijzonder. De bekende ‘snavel’ aan de voorzijde verwijst naar de Suzuki DR-BIG die als eerste Adventure-model van Suzuki werd uitgerust met een ‘snavel’. In deze kleurstelling is de V-Strom 1000XTA een lekker stoere machine met diverse details. Het zadel is lekker breed en biedt perfecte ondersteuning. Met een zithoogte van 850 mm is de V-Strom 1000 voor de wat kleinere rijders iets te groot. Met een lengte van 1,85 meter staan je voetjes half op de grond.
Dashboard
Het design van het dashboard is lekker simpel. Je kijkt uit op een duidelijk afleesbare ronde toerenteller met rechts daarnaast de versnellingsindicator en de snelheidsmeter. De andere display beschikt over een vorstwaarschuwing, een voltmeter, een dubbele tripmeter, het gemiddelde en actuele brandstofverbruik, de brandstofvoorraad, de resterende actieradius, de buitenluchttemperatuur en de tijd. Via een schakelaar op de linker stuurhelft kan eenvoudig tussen de verschillende menu’s worden geschakeld. Wellicht dat het formaat van de letters en cijfers op de displays iets te klein is voor sommige motorrijders.
Tractiecontrole
Op het display is ook te zien in welke stand de tractiecontrole staat. Er zijn drie standen, te weten ‘uit’, standje 1 (gevoeligheidsniveau laag, sportief rijden, goede omstandigheden) en standje 2 (gevoeligheidsniveau hoog, natte of koude omstandigheden). Andere systemen waarmee de V-Strom 1000 is uitgerust zijn Low RPM assist (geeft iets gas bij als het toerental te laag wordt) en Suzuki Easy Start System. Laatstgenoemde voert de hele startprocedure automatisch uit als de startknop is geactiveerd.
Conclusie
Concurrenten? Suzuki geeft zelf aan dat de V-Strom 1000 concurreert met een machine als de BMW R 1250 GS met 136 pk en een vanafprijs van 19.794 euro. Als je de V-Strom 1000 wilt zien als een goedkoper alternatief voor de R 1250 GS, dan kan dat zeker. Qua vermogen en prijs komt deze Suzuki toch eerder in de buurt van een BMW F 850 GS met 95 pk en een vanafprijs van 14.294 euro. Een ding is zeker: de Suzuki-fan die een échte toerbuffel zoekt, kan niet om een machine als de V-Strom 1000 heen. Als XTA-uitvoering is het helemaal een fijne metgezel. Een fiets die uitblinkt in gebruiksgemak, zeer aangenaam veercomfort, een fijn wendbaar rijgedrag, recht-door-zee-techniek en onderscheidend design.
“Een fiets die uitblinkt in gebruiksgemak en een fijn wendbaar rijgedrag.”
Suzuki V-Strom 1000XTA (2019) – Test MotorRAI.nl – MotorRAI TV
Technische specificaties Suzuki V-Strom 1000XTA 2019
Rijbewijscategorie: A
Vermogen: 101 pk bij 8.000 toeren per minuut
Koppel: 101 Nm bij 4.000 toeren per minuut
Lengte: 2.285 mm
Breedte: 865 mm
Hoogte: 1.410 mm
Wielbasis: 1.555 mm
Grondspeling: 165 mm
Zithoogte: 850 mm
Gewicht: 228 kilogram
Motortype: 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 90˚ V-twin
Boring x slag : 100,0 x 66,0 mm
Cilinderinhoud: 1.037 cc
Compressie: 11,3 : 1
Brandstoftoevoer: Injectie
Startsysteem: Elektrisch
Smeersysteem: Wet-sump
Transmissie: 6 versnellingen
Verhouding primaire overbrenging: 1,838 (57/31)
Verhouding eindoverbrenging: 2,411 (41/17)
Voorwielophanging: Telescopisch, schroefveren, oliegevuld
Achterwielophanging: Swingarm, schroefveer, oliegevuld
Balhoofdhoek / naloop: 25,3˚ / 109 mm
Voorrem: Dubbele remschijven
Achterrem: Remschijf
Voorband: 110/80R19M/C 59V
Achterband: 150/70R17M/C 69V
Ontsteking: Elektrisch
Brandstoftankinhoud: 20 liter
Oliehoeveelheid: 3,5 liter